۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
ربات‌ها چگونه ایمنی انسان‌ها و محیط زیست آنها را ارتقا می‌دهند؟
انقلاب رباتیک در معادن؛

ربات‌ها چگونه ایمنی انسان‌ها و محیط زیست آنها را ارتقا می‌دهند؟

بهره‌مندی از ربات‌ها در معادن به کاهش فعالیت نیروی انسانی در فضای پرخطر، کاهش انتشار کربن، کاهش مصرف انرژی و کاهش تخریب محیط زیست می‌انجامد و این به معنای ارتقای ایمنی انسان‌ها و محیط زیست آنهاست.

به گزارش بازار به نقل از ماینینگ‌تکنولوژی، ایمنی وقتی ارتقا می‌یابد که امور خطرناک بدون حضور نیروی انسانی پیش رود. ربات‌ها انسان‌ها را از فضای کاری پرخطر حذف می‌کنند. این ابزار به هنگام کار در موقعیت‌هایی مانند حفاری در مکان‌های تنگ و سست عملکردی بهتر از انسان‌ها دارند و همچنین سیستم‌های حمل و نقل خودکار به طور چشمگیری ریسک حوادث را کاهش می‌دهند.

به دلیل کاهش عیار کانی‌ها کشف ذخایر معدنی جدید رو به کاهش است و از همین رو شناسایی معادن جدید و تشخیص اقتصادی بودن استخراج یک ذخیره سخت‌تر شده و نیاز به فناوری منحصر به خود را دارد، در این شرایط رباتیک می‌تواند بیش از هر چیز در توسعه معادن تاثیرگذار باشد. رباتیک معدنکاری را به سمت استخراج‌های زیرزمینی‌تر و ذخایر دورتر از دسترس سوق می‌دهد و در همین حال از نیاز به ورود کارگران به نواحی خطرناک می‌کاهد.

رباتیک حتی در کاهش انتشار کربن بسیار تاثیرگذار است، این در حالی است که تمرکز جهانی بر کاهش انتشار کربن در حال افزایش است و تشدید فشارهای قانونی بر انتشار کربن به این معناست که صنایع باید استراتژی به صفر رساندن کربن را در پیش بگیرند. بسیاری از شرکت‌های سرآمد فعال در بخش معدن چشم‌انداز به صفر رساندن انتشار کربن را در درازمدت پیش گرفته‌اند و ۲۰۵۰ میلادی به عنوان سال به صفر رسیدن انتشار کربن هدفگذاری شده است.

استفاده از تجهیزات رباتیک در فعالیت‌های ضدکربنی جایگاه ویژه‌ای دارد، برای مثال به‌کارگیری ربات‌ها به جای انسان‌ها در زیرزمین نیاز به انرژی را برای تهویه و روشنایی کاهش می‌دهد.

ربات‌ها برای رصد محیطی هم استفاده می‌شوند و این ابزار می‌توانند با استفاده از دوربین و سنسور مواد معدنی گوناگون را در نقاط دور شناسایی کنند و جالب‌تر اینکه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در اکتشاف رباتیک امید به کاهش اثرات منفی معدنکاری بر محیط زیست را بالا برده است زیرا ربات‌های جستجوگر شناسایی ذخایر معدنی را بدون حفاری و خاک‌برداری‌های گسترده انجام می‌دهند.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha