۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
اعتماد بورس با حرف درمانی باز نمی گردد
بازار میزان تأثیرگذاری وعده دولت بر بورس را بررسی کرد

اعتماد بورس با حرف درمانی باز نمی گردد

در هفته جای با وجود اینکه شنبه بازار سهام با تقاضای خوبی همراه شد. اما بعد تعادل به هم ریخت، چون اعتماد بورس با حرف درمانی برنمی گردد و دولت فعلا اقدام عملی نکرده است.

بازار؛ گروه بورس: بورس درحالی تعطیلات میان هفته را پشت سر می‌گذارد که در هفته جاری بعد از یک آغاز پر تقاضا به سمت معاملات متعادل رفته است. بازار فعلا خود را در محدوده بالای دو میلیون واحد حفظ کرده است اما فعلا نقش بازارساز در بازار چندان پررنگ نشده است. در کل بازار هفته جاری تقابل دو دیدگاه خوشبینی و بدبینی به شرایط بود که خود را در صفحه تابلو نشان می‌داد. به طوریکه عده‌ای بعد از دو روز مثبت عرصه‌ها را زیاد کردند. در شرایطی که دامنه مثبت و منفی دو محلی برای نوسانگیری نیست.
از یک سو با فشار عرضه دیروز بورس به سمت تعادل می‌رفت. از سوی دیگر با خبرهای خوب رنگارنگ از نرخ ارز و نرخ سود در یک فضای امیدواری قرار گرفته است. تحقق اخبار اقتصادی به خصوص تغییرات نرخ سود و نرخ دلار می‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد.

اثرگذاری نرخ ارز و تغییرات نیما
در بازار جریان پول حمایتی هم نقش نسبتاً خوبی را ایفا می‌کرد و باعث شده بود تا شجاعت خریداران به واسطه این حمایت کمی بیشتر شود. نحوه حمایت از بازار اگر فقط مالی و نقدی و صرفاً خرید روی تابلوها باشد راه به جایی نمی‌برد و همراه با او باید اخبار و اتفاقات خوبی منتشر شود که شاید موضوع نرخ ارز و تغییرات نیما یکی از مهمترین آنها باشد.

وزیر اقتصاد به خوبی واقف است که برخی تصمیمات نیز چه تبعات سنگینی برای بازار خواهد داشت. اما چرا بازار آن وزنی که همه فکر می‌کردند به اظهار نظرهای وزیر اقتصاد نداده به همین دلیل دیروز از قدرت مثبت و صفوف خرید کاسته شد

در روزهای قبل وزیر اقتصاد اعلام کرده اگر تصمیمی می‌گیرد به خوبی از تبعات آن اطلاع دارد یعنی به راحتی می‌تواند با تصمیماتی مسیر بازار را تغییر دهد. آن سوی ماجرا نیز هست وزیر اقتصاد به خوبی واقف است که برخی تصمیمات نیز چه تبعات سنگینی برای بازار خواهد داشت. اما چرا بازار آن وزنی که همه فکر می‌کردند به اظهار نظرهای وزیر اقتصاد نداده به همین دلیل دیروز از قدرت مثبت و صفوف خرید کاسته شد.

هرچند احتمالا سناریو تکرار می‌شود همانطور که در سال ۹۷ رونق بازار سرمایه رقم خورد. در آن زمان افت نرخ ارز در بازار آزاد و رشد بازار سرمایه شد شاید تاریخ اقتصادی و ارزی در حال تکرار شدن باشد.

وزیر اقتصاد وعده داده که با برقراری یک تابلوی ارزی دیگر، تعدیل نرخ ارز را در تابلوی نیما پیگیری کند. بازار از کم و کیف تصمیمات دولت مطلع نیست و نمی‌داند چه چیزی در انتظار سهامداران است.

نکته مهم‌تر این که گوش بازار از وعده، حرف و سخنرانی پر است و منتظر عملیاتی شدن تصمیماتی است که بیان می‌شود و تا تاثیر تصمیمات روی تابلو ارزها رخ ندهد واکنش خاصی ندارد.

تغییر ریل در اقتصاد و بازار سرمایه

به عقیده برخی کارشناسان یکی از سه تصمیم مهم و بزرگ سیاستگذار برای تغییر ریل در اقتصاد و بازار سرمایه تعدیل نرخ ارز است. حدود چند میلیارد دلار کسری تراز تجاری تا به امروز به خوبی نشان دهنده این است که تغییر در سیاست‌های ارزی نه یک تصمیم منطقی که یک الزام قطعی است و حتی تا امروز نیز عدم اجرای آن خسارات مصیبت باری به اقتصاد وارد کرده است.

رضا روحی معتقد است که هدایت جریان پول به سمت تولید و ایجاد کسب و کارهای متنوع، جز با ابزار و پلی به نام بازار سرمایه محقق نمی‌شود. از جریان نقدینگی مدیریت شده هم تولید منفعت می‌برد هم حاکمیت سود می‌برد. در نهایت اگر منجر به ایجاد یک کار اقتصادی قوی شود به نفع سرمایه‌گذار است

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳ بازار متفاوت پیش خواهد رفت. حالا باید نشست و دید که چه اتفاقاتی در انتظار بازار است. کاهش نرخ سود و هزینه‌های مالی و از همه مهمتر دور شدن از بحران قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند آرام آرام فضای بازار سرمایه را نیز تغییر داده و جریان پول را برای حضور در این بازار تشویق کند.

او افزود: کمک به بازار سرمایه کمک به صنایع است که اگر آنها از زیان دهی نجات پیدا کنند بازار هم خود به خود درست می‌شود. جریان پول باید وارد بخش مولد شود. در غیر این صورت اگر مدیریت نشود به هرجا بزند سیل و ویرانی برای اقتصاد و مردم به همراه خواهد آورد. اما هدایت این جریان پول به سمت تولید و ایجاد کسب و کارهای متنوع، جز با ابزار و پلی به نام بازار سرمایه محقق نمی‌شود. از جریان نقدینگی مدیریت شده هم تولید منفعت می‌برد هم حاکمیت سود می‌برد. در نهایت اگر منجر به ایجاد یک کار اقتصادی قوی شود خود این جریان پول نیز بالاترین و بیشترین سود را خواهد برد.

به واقع اعتقاد بسیاری بر این است که این صفوف خرید روزهای اخیر از بعد روانی بازار را کنترل کرده و مانع از عرضه‌های جدی می‌شود. تا حدودی نیز درست است و این در شرایطی رخ داده که بازار از بازیگران قوی و حقوقی‌های پیشرو خالی شده است سهامداران روزانه بازار را تحلیل کرده و عمق زمان و سود و تحلیل و این موارد را کمتر به کار می‌برند.

این عقب‌نشینی حقوقی‌ها و برقرار شدن جریان تابلوخوانی بر خرید و فروش‌ها باعث شده که سیاستگذار هم همان تحلیل‌های سطحی را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کند و تصمیمات سطحی بگیرد. همچنین بازار هنوز آن قدرت قبل را ندارد و اگر روزی دست حامی و نامرئی صندوق‌های تثبیت و توسعه در بازار نباشد همین نوسان دو درصد هم کفاف ماندن را نمی‌دهد و دوباره برخی منفی می‌شوند هنوز ضعف نقدینگی در بازار وجود دارد و آن خوش‌بینی که باید به واسطه تغییرات فعلی ایجاد گردد اعمال نشده است.

بازار تمام مؤلفه‌های لازم برای برگشت و رشد قیمت را دارد اما آن اطمینان کافی و وافی برای جریان پول حاصل نشده است. بازار در نقاط جذابی قرار گرفته که معتقدیم خیلی زود بر همگان اثبات می‌شود که نقاط کم ریسک و حداقلی برای بازار بوده اما همچنان ترس اتفاقات و رویدادها مانع از حرکت قوی او شده است. بازار باید بتواند جریان پول را به خود جذب کرده تا بتواند قوی و خوب پیش برود. چیزی که نیاز به یک موج خبری قوی هم دارد که هنوز ایجاد نشده است.

صندوق‌های تثبیت و توسعه دامنه خرید خود را در بازار به بیش از ۲۵۰ سهم افزایش داده و آنها نیز هم با نگاه حمایتی و هم تا حدودی نگاه ارزندگی به سراغ این دست شرکت‌ها رفته و می‌توانند خیال بازار را نیز از این موضوع که حجم معاملات آنها افزایش خواهد داشت راحت‌تر کنند به نظر کم کم وقت آن رسیده که فروکش کردن احتمالی برخی ریسک‌ها و آرام‌تر شدن فضا نگاه‌ها به بازار واقعی‌تر دقیق‌تر و تحلیلی‌تر بوده و با توجه به ریسک به ریوارد فعلی بازار، انتخاب این دست سهم‌های منطقی که بازدهی خوبی پیش رو دارند بهتر می‌شود.

پرتفوی مفید در موقعیت کنونی بورس

اگر قرار است تغییراتی در پورتفو به وجود آورید یا گزینه‌های خرید را انتخاب کنید این دو موضوع را در دستور کار قرار دهید. بازار به شدت به دنبال سهم‌هایی است که در روند اخیر اصلاح سنگین و افت چشمگیری داشتند. بخشی از بازار آنها را دنبال می‌کند و با این که سهم‌هایی که بازدهی خوبی داشتند شرایط بنیادی خوبی هم دارند. بسیاری از حقوقی‌ها و صندوق‌ها و سهامداران در آنها به دنبال فرصتی برای شناسایی سود و شیفت کردن به سهم‌هایی هستند که افت بیشتری را داشتند.

در حال حاضر در بازار نقاط ویژه‌ای قرار گرفته که جریان سودآوری و فروش آنها نیز اثبات‌کننده قیمت ارزنده آن‌هاست.ترکیبی از سهم‌هایی که اصلاح خوبی داشته‌اند، گزارش‌های خوبی زدند، پی به ای منطقی دارند و البته با اولویت این که جز سهم‌های کوچک بازار هستند می‌توانید فضای پیش رو را ترسیم کرده و پورتفو را اصلاح کنید. بی‌شک در اولین چرخش بازار سرعت رشد این سهم‌ها نیز بیشتر خواهد بود. این استراتژی است که امروز می‌توان پیاده کرد و قطعاً هرچه جلوتر برویم پیدا کردن و شناسایی این دست سهم‌ها سخت‌تر می‌شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha