۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
مردم توانایی خرید مسکن نوساز ندارند/ وزیر راه به بافت فرسوده توجه ویژه کند
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک:

مردم توانایی خرید مسکن نوساز ندارند/ وزیر راه به بافت فرسوده توجه ویژه کند

بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی می تواند با نگاه ویژه خود به بافت فرسوده، انگیزه سازندگان را افزایش دهد گفت: متقاضیان توانایی خرید مسکن نوساز ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش اخیر تحولات بازار مسکن تهران توسط بانک مرکزی حاکی از افزایش ۲۷.۱ درصدی تعداد آپارتمان‌های معامله شده در تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۲ است.

بانک مرکزی اما میانگین قیمت مسکن در این ماه را ۸۷.۴ میلیون تومان گزارش کرده است که حاکی از افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل دارد.

اگر چه این گزارش که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده نشان می‌دهد که از مجموع سه هزار و ۵۵۹ واحد مسکونی معامله شده در تیر ماه ۱۴۰۳ در شهر تهران به تفکیک عمر بنا، واحدهای تا ۵ سال ساخت است و با ۲۶.۶ درصد بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند اما به گفته فعالان و اگاهان بازار مسکن هنوز هم متقاضیان مسکن توانایی خرید مسکن ندارند.

گزارش چند روز پیش بانک مرکزی نشان داد که روند قیمت ها به گونه ای است که متقاضیان مسکن توانایی خرید مسکن ندارند

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که در خصوص گزارش اخیر بانک مرکزی چه تحلیلی می توان داشت؟ آیا این میزان معامله مسکن چه پیامی دارد؟ گفت: گزارش چند روز پیش بانک مرکزی نشان داد که روند قیمت ها به گونه ای است که متقاضیان مسکن توانایی خرید مسکن ندارند و بانک ها باید برای بالا بردن توان خرید متقاضیان مسکن و آحاد جامعه تسهیلات مناسبی ارائه کنند.

وی ادامه داد : اگر بخواهیم گزارش اخیر بانک مرکزی را با سال قبل در خصوص تعداد معامله صورت گرفته مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم باید گفت که متقاضیان همچنان در خانه دار شدن مسیر سختی در پیش دارند و راحت صاحب مسکن نمی شوند.

گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قراردادی که در ۲۲ منطقه شهر تهران به عنوان الگوی کشور صورت گرفته است نشان داد که این تعداد معامله صورت گرفته در حقیقت در حد صفر است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: موضوع خرید مسکن این روزها از زندگی متقاضیان مسکن خارج شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قراردادی که در ۲۲ منطقه شهر تهران به عنوان الگوی کشور صورت گرفته است نشان داد که این تعداد معامله صورت گرفته در حقیقت در حد صفر است.

بیگی نژاد تاکید کرد: با توجه به گستره سرمایه و انباشت سرمایه و در نهایت تمایل سرمایه گذاری در تهران این عدد ۳۵۵۰ معامله صورت گرفته عدد بسیار نامناسب و کوچکی است. چرا که اگر این تعداد معامله صورت گرفته را با تعداد معامله صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ که به ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده بود مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که رکود معاملات مسکن به چه معنی است.

خرید واحد مسکونی نوساز از فکر و اراده مردم و متقاضیان مسکن خارج شده است

وی در ادامه تصریح کرد: اگر این موارد را کنار بگذاریم متوجه خواهیم شد که خرید واحد مسکونی نوساز از فکر و اراده مردم و متقاضیان مسکن خارج شده است. وقتی که یک بررسی اجمالی می کنیم متوجه می شویم که خارج شدن خرید واحدهای مسکونی نوساز از اراده مردم یعنی به همان اندازه کاهش تولید مسکن صورت گرفته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک یادآوری کرد: این عدم خرید مسکن نوساز از سوی متقاضیان و مردم این آلارم را به بازار مسکن و اقتصاد کشور می دهد که تولید کننده ها و سازنده ها هیچ آورده و یا منفعتی نبرده اند و قطع به یقین سازنده ها و انبوه سازان از بازار مسکن و مسیر تولید خارج می شوند.

وزیر راه می تواند به بافت فرسوده توجه ویژه ای کند چرا که این بافت ها با این مساحت شهری دارای امکانات بالقوه و ایده آلی هستند که می تواند کمک حال بخش مسکن هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا باشد

بیگی نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به استقرار دولت چهاردهم و انتخاب فرزانه صادق به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی، این وزارتخانه چه مسیری را باید به عنوان اولویت خود در بخش مسکن انتخاب کند؟ گفت: با توجه به اینکه فرزانه صادق وزیر جدید راه و شهرسازی سالها در وزارت راه و شهرسازی به عنوان معاون شهرسازی حضور داشته و در این بخش دارای تجربه و تخصص است می تواند به بافت فرسوده توجه ویژه ای کند چرا که این بافت ها با این مساحت شهری دارای امکانات بالقوه و ایده آلی هستند که می تواند کمک حال بخش مسکن هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا باشد.

او تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی می تواند با تجربه ای که در شهرسازی دارد با برنامه ریزی صحیح هم به مالکان و هم به سازندگان انگیزه بدهد. بافت های فرسوده دارای امکانات هستند و تنها با ساخت و ساز مناسب می توان پاسخگوی بخش زیادی از تقاضا در بازار مسکن باشد.

کد خبر: ۳۰۲٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha