۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
سیگنال همتی به پول های پارک شده در پرتفوها
بازار دلایل مثبت شدن بورس را بررسی کرد؛

سیگنال همتی به پول های پارک شده در پرتفوها

وزیر اقتصاد در روزهای اخیر قول داده با سیاست های ضد بورس مقابله می کند. به همین دلیل بورس به صف خرید رسید تا نشان دهند که منتظر اقدامات جدی و عملی وزیر اقتصاد است.

بازار؛ گروه بورس: عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد اعلام کرد که دربرابر تصمیماتی که منجر به آسیب به بورس می شود خواهد ایستاد. همین موضوع به سیگنالی برای مثبت شدن بازار سهام شد. با توجه به اینکه بورس این دوره بعد از یک دوره رکود طولانی به کف قیمت رسیده است و ارزش دلاری آن به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است هر تصمیم مثبتی می تواند یک سیگنال مثبت برای بورس باشد. با این حال هنوز بازار سهام با چالش هایی مواجه است و وزیر اقتصاد باید نرخ سود اوراق و رقابت بانک ها برای جذب سپرده با نرخ های بالاتر را اصلاح کند تا نخستین گام برای رشد پایدار بورس برداشته شود. در غیر اینصورت هیجانات ناشی از سخنان وزیر اقتصاد موقتی خواهد بود و بار دیگر بورس به روند قبلی برمیگردد.

فرآیند واریز مبالغ حمایتی به صندوق توسعه از سوی بانک ها بعد از دیدار وزیر اقتصاد با مدیران بانک های دولتی گویا اجرایی شده است. همین مساله منجر شد تا بازار سهام در حال حاضر به صف خرید برسد. این اقدام می تواند به بازگشت اعتماد به بورس کمک کند. ولی نباید فراموش کرد که رفع مداخله هایی از جنس قیمت گذاری دستوری و تاکتیک های اجرایی برای بهبود بازارها اهمیت بالایی دارد. صحبت های همتی در روزهای اخیر حکایت از این داد که اصلاحات اقتصادی به نفع بازار سهام ادامه خواهد داشت. هرچند این موضوع تنها به سیاست های وزارت اقتصاد بر نمی گردد، بلکه وزارت صنعت، وزارت نفت و ... نیز در این تصمیم گیری ها دخیل هستند. حالا باید منتظر ماند که سایر وزرای اقتصادی دولت چه اقداماتی در مسیر مدیریت نقدینگی خواهند داشت.

حسن کاظم زاده معتقد است که زمانی که همتی جانشین سیف شد؛ دو کار ساده انجام داد، بساط ۴۲۰۰ برای صادرکنندگان جمع شد. همچنین از رقابت مخرب بانک ها در پیشنهاد نرخ سود بالا با اقدام های نظارتی و عملیاتی جلوگیری کرد. اجرای این موارد می تواند سیگنال مثبتی را برای بازار سهام به وجود بیاورد

حسن کاظم زاده درباره سیاست های وزیر اقتصاد در دولت چهاردهم گفت: با توجه به اینکه زمانی که همتی جانشین سیف شد؛ دو کار ساده انجام داد، بساط ۴۲۰۰ برای صادرکنندگان جمع شد. همچنین از رقابت مخرب بانک ها در پیشنهاد نرخ سود بالا با اقدام های نظارتی و عملیاتی جلوگیری کرد. اجرای این موارد می تواند سیگنال مثبتی را برای بازار سهام به وجود بیاورد.

او با نگاهی به روند بازار سهام افزود: پس از اوج بورس در مرداد ۹۷ روند مثبت تا اواخر سال ۹۸بد نبود و بورس بازده بسیار مطلوب نسبت به همه ی بازارها داده بود. دلار و رقابت بانک ها کنترل شده بود. با شروع کرونا اما اوضاع به هم ریخت، بورس حبابی شد، دلار شروع به رشد کرد و آن تجربه دو سه ماهه تلخ تشکیل حباب بوجود آمد. در شرایط فعلی نیز همین حرف هایی که به ظاهر ساده می آید در صورت اجرا می تواند بورس را تکان دهد.

کاظم زاده تصریح کرد: امروز هم مشابه چهارشنبه تعداد نماد صف خرید رسیدند زیاد بود بازار فعلا با توجه به جو کاهش احتمال تقابل نظامی و همچنین جو حمایتی مثبت و صف خرید شده است. اما این صف های خرید چندان محکم نیستند و بسیاری منتظر عملکرد بازار در اولین عرضه های سنگین هستند. امروز بخش یا تمامی از صف خرید برخی نمادها عرضه شد و به همین دلیل ارزش معاملات خرد به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

تاثیر بازگشت نرخ دلار به روند نزولی در بازار آزاد

نرخ دلار در بازار آزاد به کمتر از ۵۹ هزار تومان نیز نفوذ کرد. بعد از ترور هنیه این نرخ در بازار آزاد تجربه نشده بود. فشار عرضه در بازار تتر و نبود خریدار در آنجا در کنار خبر افتتاح تالار مبادلات ارز توافقی، باعث شده امیدواری به ثبات نرخ ارز آزاد افزایش یابد. این موضوع در کنار رشد نرخ ارز نیمایی یک سیگنال برای بازار سهام محسوب می شود. به طور قطع رویکرد اخیر وزیر اقتصاد در قبال بازار سهام نیز نشان می دهد که رشد نرخ ارز نیمایی ادامه پیدا می کند. در مقابل سیاست دولت چهاردهم در راستای کنترل تورم در مسیر افزایش تدریجی نرخ ارز نیمایی خواهد بود. چراکه از این طریق دولت می تواند شرکت های بیشتری را برای رفع تعهدات ارزی به خط کند. افزایش ورودی ارز به سامانه نیما منجر می شود عملا سیگنال تورمی نرخ ارز کنترل شود. در نتیجه دولت راحت تر می تواند قیمت کالاهای مصرفی را تنظیم کند.

از طرف دیگر فروکش کردن هیجان خرید نیز باعث شده خریداران را فروشنده شوند در نتیجه نقدینگی بیشتری روانه بازار سهام خواهد شد. اگر قرار باشد متقاضی ارز وارداتی خارج از سهمیه ها بتواند از تالار ارز توافقی نیاز خود را تامین کند و صادرکننده ها هم بتوانند آنجا ارز صادراتی خود را عرضه کنند، عملا بخشی از عرضه و تقاضی مداوم بازار ارز به این تالار منتقل می شود. بنابراین تعادل در قیمت دلار آزاد نیز افزایش می یابد. این موضوع از انحراف نقدینگی بازار سهام نیز جلوگیری می کند.

به گفته علی اکبر نیکواقبال علی‌رغم آن که بازار فضای خوبی ندارد اما در زمینه متغیرها، وضعیت به نفع تولیدکنندگان کم کم در حال چرخش است. همچنین اصلاحات در حوزه نرخ انرژی صنایع که منجر به زیان‌دهی برخی صنایع شد حاشیه سود شرکت ها بر می گردد

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی به خبرگزاری بازار گفت: در حال حاضر بیشتر افراد بازار را پیش‌بینی‌ناپذیر و غیرقابل تحلیل می‌دانند اما یک تحلیل کاملا جامع در وضعیت کنونی نهفته است که اشاره کاملی به متغیرهای اساسی دارد. مثلا عوامل بنیادی که تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری، نرخ ارز نیمایی و ... هستند وضعیت کنونی بازار را توجیه می کند. البته نباید ریسک های ژئوپولتیک را نادیده گرفت که منجر شده برخی حتی در وضعیت ارزندگی سهام جرات نمی کنند اقدام به خرید کنند.

او با بیان اینکه در بحث نرخ بهره و نرخ ارز نیمایی، بانک مرکزی رویه مطلوب و درستی را در ۳ ماه اخیر در پیش گرفت، افزود: علی‌رغم آن که بازار فضای خوبی ندارد اما در زمینه متغیرها، وضعیت به نفع تولیدکنندگان کم کم در حال چرخش است. همچنین اصلاحات در حوزه نرخ انرژی صنایع که منجر به زیان‌دهی برخی صنایع شد یا نرخ گاز پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲ و نظایر آن حاشیه سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار داد تغییر می کنند. با اصلاح اینها شاهد برگشت سود شرکت ها خواهیم بود.

در هفته های اخیر با وجود اینکه تا حدودی بورس مثبت بود اما هنوز خروج پول داشتیم. از طرفی عرضه کننده با محدودیت بازارساز روبرو بود تا جلوی ریزش گرفته شود و اندکی بازار رشد کند تا ترس‌ها کاهش یابد. در مقطع کنونی عملکرد بازارگردان، محدودیت دامنه نوسان، مدیریت سازمان بورس، مشکل اصلی و مورد توافق همگان نرخ نیما، پیمان‌سپاری ارزی، کاهش نرخ بهره فعلان تعیین تکلیف نشده اند. موضوع دیگر این است که برخی سرمایه گذاران بزرگ معتقدند که بازارها تا انتخابات آمریکا خبرمحور دنبال می‌شود این موضوع به معنای نوسانات کوتاه مدت در بازار است.

در واقع از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲، هزینه مالی و هزینه عمومی اداری کل شرکت های تولیدی بورس ۱۲۰ الی ۱۵۰ درصد رشد کرده است. درآمد ۷۷ درصد، سود ناخالص ۳۳ درصد و نهایتا سود خالص ۱۵ درصد رشد داشته است. علت این مساله در سیاست‌های بوده که در ماه‌های اخیر می‌بینیم منجر به کاهش تولید شده است. پیشتر گفته شد که مشکل بازار سهام، مشکل تولیدکنندگان است. درواقع مشکلاتی که امروز بورس با آن دست و پنجه نرم می کند موضوعاتی است که با رفع موانع تولید به شکل واقعی حل می شود.

کد خبر: ۳۰۱٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha