۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
پیشرو بودن شرکت ملی نفت در به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی
در نخستین سیمنار جایگاه هوش مصنوعی صنعت نفت مطرح شد؛

پیشرو بودن شرکت ملی نفت در به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی

مدیر فناوری اطلاعات شرکت نفت در نخستین سیمنار آموزشی جایگاه هوش مصنوعی صنعت نفت گفت: شرکت ملی پالایش در برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در پروژه‌های پایین‌دستی صنعت نفت پیشروست.

به گزارش بازار، نخستین سمینار و کارگاه آموزشی «جایگاه هوش مصنوعی در طراحی و مهندسی صنایع پایین‌دستی» صبح امروز (سه‌شنبه، ششم شهریور) با حضور جمعی از مدیران، نمایندگان حوزه‌های پژوهش و فناوری و اعضای کارگروه هوش مصنوعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نمایندگان شرکت مهندسی و طراحی ساختمان نفت ایران (ODCC) در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد.

پالایش و پخش در اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی پیشرو است

عباس باصفا، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این سمینار گفت: کارگروه راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی در نشستی که پیش‌تر با معاونت علمی پژوهشی ریاست‌جمهوری برگزار شد، به دستور مدیرعامل پیشن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شکل گرفت و برای عضویت در آن، سوابق حدود ۷۰ نفر از همه شرکت‌های ستادی و مناطق استانی زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش بررسی شد.

وی افزود: با بررسی سوابق افراد، کارگروه ده‌نفره‌ای تشکیل، چالش‌ها بررسی، و سند راهبردی تهیه و به شرکت‌ها ابلاغ شد که در این مسیر نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها بررسی شد.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به راه‌اندازی تارنمای هوش مصنوعی در زیرمجموعه سایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه هوش مصنوعی پیشرو است.

باصفا با تأکید بر اینکه بی‌شک در این مسیر چالش‌هایی نیز داریم، افزود: یکی از این چالش‌ها، موضوع پدافند غیرعامل است که دراین‌باره با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نشست‌هایی برگزار شده و با تشکیل کارگروهی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افتا (سازمان فناوری اطلاعات) و معاونت علمی و فناوری در حال رفع این چالش‌ها هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: همه فرایندهای انتقال، تولید و توزیع در این مرکز به‌صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد و در این مرکز نیز از فناوری هوش مصنوعی در تعامل مستقیم با سازمان پدافند غیرعامل بهره‌مند خواهیم شد.

محمدرضا حسن‌زاده، مدیر منابع انسانی شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران با بیش از سه دهه قدمت در صنایع نفت ایران، به‌عنوان رتبه اول خدمات فنی مهندسی در بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور انتخاب شده است.

وی افزود: این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران صنعت نفت برنامه‌های مختلفی برای تحول در حوزه‌های کسب‌وکار طرح‌ریزی کرده است که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین این حوزه‌هاست.

شهاب روان‌برد، مسئول بخش طرح‌های خاص شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران نیز در این سمینار با معرفی نرم‌افزار هوش مصنوعی این شرکت، کاربردهای ویژه، متنوع و اختصاصی هوش مصنوعی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز را تشریح کرد.

رتبه ۸۷ کاربرد هوش مصنوعی ایران

بهرام برزگر، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه رتبه ۲۰ هوش مصنوعی به‌لحاظ توانمندی و رتبه ۸۷ کاربرد هوش مصنوعی را داریم، گفت: امروز صنایع نفتی که از این فناوری بهره‌مند شده‌اند، پیشران توسعه هستند.

وی با اشاره به نقش مهم این فناوری در عیب‌یابی تأسیسات زیربنایی ازجمله کشف نشتی خطوط لوله نفت گفت: هوش مصنوعی همچنین نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی ایفا می‌کند.‌ تکمیل تقاضا، جلوگیری از رکود کاهش قیمت نفت و گاز در شرکت‌های پروژه‌محور، مدرنیزه‌شدن شرح وظایف، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و برچسب‌گذاری ناهنجاری‌ها از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی در صنایع نفت است.

برزگر با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۳ بیلیون دلار ارزش در بازار صنایع نفت و گاز می‌رسد، گفت: هوش مصنوعی همچنین می‌تواند جامعه را یک گام به جلو سوق دهد. پیش‌بینی تحولات بازار نفت و بهبود عملیات، بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان و بهره‌وری از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی است.

برگزاری نخستین همایش «مهندسی با رویکرد هوش مصنوعی، فناوری و توسعه دانش‌بنیان در صنایع پایین‌دستی»

سیدعلی حسینی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت هم در این سمینار از برگزاری همایش «مهندسی با رویکرد هوش مصنوعی، فناوری و توسعه دانش‌بنیان در صنایع پایین‌دستی» خبر داد و گفت: پژوهشگران و صاحب‌نظران در «همایش مهندسی با رویکرد هوش مصنوعی، فناوری و توسعه دانش‌بنیان در صنایع پایین‌دستی نفت» مقاله‌هایی در زمینه هوش مصنوعی و کارکرد آن در صنایع پایین‌دستی نفت، براساس محورهایی همچون مهندسی، هوش مصنوعی، طراحی و ساخت، فناوری و توسعه دانش‌بنیان، ساختمان نفت، سلامت، ایمنی و محیط‌زیست، علوم دانشگاهی، پژوهش و نوآوری در صنعت نفت و ضرورت تدوین نظام ملی فناوری و نوآوری انرژی در کشور ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: این همایش پنجم تا هفتم اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود و براساس اعلام دبیرخانه این همایش، متقاضیان شرکت در همایش می‌توانند درخواست خود را تا ششم دی‌ به دبیرخانه همایش ارائه دهند. مهلت ارسال مقالات نیز تا ۱۵ بهمن‌ خواهد بود و نتایج پذیرش مقالات در ۳۰ بهمن‌ اعلام می‌شود.

در این سمینار یک‌روزه که به همت روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد، عقیل احمدی و فرزانه عبداللهی، از استادان دانشگاه امیرکبیر، در دو ارائه مجزا هوش مصنوعی و کارکردهای آن در صنایع پایین‌دستی را معرفی کردند و از برگزیدگان و مؤثران این حوزه قدردانی شد.

کد خبر: ۳۰۱٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha