۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
پرواز پنگوئن های بورسی خیالی بود! | ریزش بورس بازارهای موازی را متعادل کرد
یک کارشناس بازار سهام مدعی شد

پرواز پنگوئن های بورسی خیالی بود! | ریزش بورس بازارهای موازی را متعادل کرد

خالقی گفت: طی ۴ سال ۵۰ درصد بورس ریخته است اما سایر بازارها و ملک چند برابر شدند. سایر بازارها عقب ماندگی خود را جبران کردن و ریزش بورس تا اینجا تعادل بین بازارها را ایجاد کرد.

بازار؛ گروه بورس: بررسی روند ماهانه جمع ارزش اسمی و حقیقی معاملات خرد سهام در بازار بورس نشان می‌دهد که میانگین جمع ارزش معاملات تعدیل شده با تورم در پنج ماه ابتدایی سال جاری، کمترین سطح در مدت مشابه خود از سال ۱۳۹۷ است.

با بررسی داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) منتشر شده از سوی مرکز آمار مشخص می‌شود که سطح عمومی قیمت‌ها از فروردین ۱۳۹۷ تا مرداد سال جاری، به طور متوسط ۷۰۸ درصد افزایش یافته، در حالی که جمع اسمی و حقیقی ارزش معاملات در مرداد ماه به ترتیب در کمترین سطح خود در ۵۶ و ۷۵ ماه گذشته خود قرار گرفت.

در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام به محدود ۱۲۰ هزار دلار رسیده است. با وجود اینکه دولت جدید وعده ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم را داده است اما بازار سهام تحت تاثیر بی اعتمادی به سیاست‌های دولت همچنان روندی نزولی دارد.

پرویز خالقی کارشناس بورس درباره ادامه روند نزولی بورس گفت: ابتدای سال ۹۷ شاخص کل بورس ۶۴۵۰۰ بود. از استارت صعود موشکی تا ۲ میلیون و ۱۰۰ و بعد از آن تا ۲ میلیون ۴۰۰ رشد کرد. یعنی بورس مسیری را که طی ۱۰ سال باید طی میکرد طی دوسال به آن رسید. در حالی که سایر بازارها چنین رشدی در طی این مدت نکرد. این عقب ماندگی از زمان ریزش بورس برای دلار و مسکن و طلا رخ داد. اشتباه محاسباتی ما بورسی ها همین بود که مبنای تورم را از ۹۹ در نظر می‌گیریم و استدلال می کنیم که طی ۴ سال ۵۰ درصد بورس ریخته است اما سایر بازارها و ملک چند برابر شدند. سایر بازارها عقب ماندگی خود را جبران کردن و ریزش بورس تا اینجا تعادل بین بازارها را ایجاد کرد.

او افزود: حالا عده ای سال ۹۹ ملک و مسکن خودشان را فروختند و وارد بورس شدن که یک حرکت کاملا اشتباه بود. هر کسی هم در این مدت می گفت اصلاح بورس تمام نشده با اتهام تخریب بورس مورد حمله قرار می گرفت و متقابلا هشتگ بورس ارزان و پرواز پنگوئن ها با تحسین بورسی ها مواجه می‌شد.

کد خبر: ۳۰۱٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha