۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
حفظ آبروی دلار یا جذب آراء طرفداران رمز ارز!
چرا ترامپ می خواهد آمریکا پایتخت بیت کوین شود؟

حفظ آبروی دلار یا جذب آراء طرفداران رمز ارز!

دونالدترامپ در زمان ریاست جمهوری اش ارز رمزها را روی هوا می دانست اما در مبارزه انتخاباتی اخیر خود گفته که امریکا را پایتخت ارز رمزها می کند، او به دنبال چیست؟

بازار، گروه جهان: با وجود نشانه هایی مبنی بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه آینده، ارزهای دیجیتال در معاملات امروز و دیروز سقوط کردند و بیت کوین به زیر۶۳هزار و ۸۰۰ دلار در لحظه تنظیم گزارش رسیده است.

سیسی لو مک کالمن، موسس شرکت مشاوره بلاک چین فین لینک پارتنر، به نقل از بلومبرگ، اظهار داشت که همه نگاه ها به فدرال رزرو است و کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر ممکن است از قیمت بیت کوین حمایت کند.

بر اساس داده‌های کوین بیس CoinPass، بیت کوین به رقم رشد ۸.۷۴ درصدی در هفته اخیر اما در یک روز گذشته و تا لحظه تنظیم گزارش ۰.۴۱ درصد افت قیمت داشته است.

اکنون به خوبی روشن شده که تقاضا به تنهایی کاتالیزور افزایش ارز های دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار نیست و دستگیری پاول دورف تا لفاظی های حمایتی از سوی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، که شانس موفقیت او در انتخابات نوامبر آینده در حال افزایش است همگی بر قیمت ها موثر است. البته اکنون، سرمایه‌گذاران آینده روشن‌تری را برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند، پس از اینکه رئیس‌جمهور سابق طرح بزرگی را برای بیت‌کوین فاش کرد که شامل پذیرش رسمی آن توسط ایالات متحده می‌شد. موضوعی که در پی فشار نظارتی شدید واشنگتن در این صنعت بیشتر شبیه یک «یک خیال» شده بود.

بیت کوین و شبکه آن مبتنی بر فناوری "بلاک چین" که به صورت غیرمتمرکز عمل می کند و حریم خصوصی زیادی را برای کاربران فراهم می کند، به عنوان یک تهدید بالقوه برای سیستم مالی جهانی است که در آن استفاده از دلار برای معاملات بین المللی غالب است و آمریکا در آن بازیگر اصلی است، دیده می شود. بازیگری که نقش تنظیم کننده، سانسور و مرجع مجری قانون جهانی را تاکنون ایفا کرده است.

دولت فدرال در حال حاضر حدود ۲۱۰ هزار بیت کوین در اختیار دارد که تقریباً همه آنها از مصادره های قانونی است، اما چه چیزی باعث می شود کشوری که همیشه سعی در تضعیف این ارز و سیستم غیرمتمرکز آن داشته و ردیابی آن دشوار است و مقامات و بانکداران ادعا می کنند که این ارز در معاملات مشکوک استفاده می شود؛ مورد توجه نامزدهای انتخاباتی امریکا شود؟

ترامپ دقیقا چه می خواهد؟

اما سوال اساسی این است که ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده بعد از این که اعلام کرد آمریکا را به پایتخت ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد کرد، دنبال چیست؟ هدف او که متعهد شده که اگر به کاخ سفید بازگردد، دولت فدرال هرگز دارایی بیت کوین خود را نخواهد فروخت؛ چیست؟

سایت ارقام در این باره می نویسند: ترامپ همچنین خواستار ایجاد یک ذخیره استراتژیک بیت کوین بر اساس ارزهای دیجیتال مصادره شده توسط دولت شد، درخواستی که او به تنهایی آن را پذیرفت، زیرا رابرت کندی جونیور نامزد مستقل قول داده بود ذخیره ای به میزان ۴ میلیون سکه (حدود ۲۶۵ میلیارد دلار) ایجاد کند.

به نوبه خود، سناتور جمهوریخواه سینتیا لومیس پیش نویس قانونی را برای تامین مالی ساخت یک ذخیره استراتژیک بیت کوین از طریق تجدید ارزیابی گواهی های سپرده طلایی که توسط سیستم فدرال رزرو نگهداری می شود، تهیه کرد.

" قانون بیت کوین ۲۰۲۴" پیشنهادی تصریح می کند که وزارت خزانه داری برنامه ای را برای خرید سالانه ۲۰۰۰۰۰ واحد ارز به مدت ۵ سال، حفظ آن برای حداقل ۲۰ سال و ممنوعیت استفاده از آن به جز برای بازپرداخت بدهی های فدرال راه اندازی خواهد کرد.

دولت فدرال در حال حاضر حدود ۲۱۰ هزار بیت کوین در اختیار دارد که تقریباً همه آنها از مصادره های قانونی است، اما چه چیزی باعث می شود کشوری که همیشه سعی در تضعیف این ارز و سیستم غیرمتمرکز آن داشته و ردیابی آن دشوار است و مقامات و بانکداران ادعا می کنند که این ارز در معاملات مشکوک استفاده می شود؛ مورد توجه نامزدهای انتخاباتی امریکا شود؟

حفظ آبروی دلار یا جذب آراء طرفداران رمز ارز!

اما زمانی که ترامپ رئیس جمهور این کشور بود، به ویژه در سال ۲۰۱۹، او گفته بود: طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست و آنها "پول نیستند و ارزش آنها بر روی هوا ساخته می شود". وی هشدار داده بود که آنها غیرقانونی هستند. دارایی هایی هستند که به تسهیل تجارت مواد مخدر و فعالیت های غیر قانونی کمک می کنند

یک طرح بلندپروازانه یا فقط یک وعده انتخاباتی؟

همچنین قابل توجه بود که ترامپ در خلال کنفرانس بیت کوین (رویداد بزرگی برای صنعت) تلاش کرد تا سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کند و اظهار داشت که دولت هریس در سرکوب صنعت ارزهای دیجیتال اشتباه کرده است و پیروزی رقیب او، کامیلا هریس، به معنای خروج سرمایه گذاران از آمریکا است.

ترامپ همچنین متعهد شد که گری جنسلر، رئیس SEC (منصوب رئیس جمهور جو بایدن) را برکنار کند، زیرا او رهبری سرکوب مقررات سختگیرانه صنعت ارزهای دیجیتال را بر عهده داشته است.

به نظر می‌رسید که ترامپ برنامه‌ای یکپارچه برای پذیرش رسمی بیت‌کوین دارد، زیرا او همچنین متعهد شد که شورای مشورتی ریاست‌جمهوری برای ارزهای رمزنگاری شده ایجاد کند و تاکید کرد که قوانین مربوط به صنعت توسط افرادی تنظیم می‌شود که به قول خودش «این صنعت مالی را دوست دارند، نه کسانی که از آن متنفرند"!

اما زمانی که ترامپ رئیس جمهور این کشور بود، به ویژه در سال ۲۰۱۹، او گفته بود: طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست و آنها "پول نیستند و ارزش آنها بر روی هوا ساخته می شود". وی هشدار داده بود که آنها غیرقانونی هستند. دارایی هایی هستند که به تسهیل تجارت مواد مخدر و فعالیت های غیر قانونی کمک می کنند.

او همچنین در آن زمان اظهار داشت که بیت کوین به نظر یک «کلاهبرداری» است و دوست ندارد هیچ ارز دیگری با دلار رقابت کند و گفته بود: همیشه می‌خواست دلار «ارز جهان» باشد، اما طبق گزارش‌ها موقعیت او پس از اینکه لابی‌های مرتبط با صنعت ارز رمز، میلیون‌ها دلار را صرف خرید کرده اند، تغییر کرده است.

هدف واقعی چیست؟

ترامپ در طول سخنرانی خود در کنفرانس گفت که می خواهد کشورش بر صنعت ارزهای دیجیتال مسلط شود و این فرصت را به چین "که در حال پیشرفت فوق العاده ای است" یا سایر کشورها برای انجام این کار واگذار نکند اما امکان‌پذیری اقتصادی این اقدام هنوز درک نشده است و جورج سلگین، مدیر افتخاری مرکز جایگزین‌های پولی و مالی در موسسه کاتو، یک گروه تحقیقاتی در واشنگتن، می‌گوید که این پیشنهاد بسیار ساده است اما تاثیر اقتصادی قابل توجهی دارد.»

دولت ایالات متحده معمولاً بیت کوین های مصادره شده را در حراجی ها می فروشد و از عواید آن برای حمایت از عملیات اجرای قانون و پرداخت غرامت به قربانیان استفاده می کند. معلوم است که چه سودی برای کشور خواهد داشت.

از سوی دیگر، سناتور لامیس Lummis گفت که هدف این است که این واقعیت را بشناسیم که بیت کوین یک "دارایی دائمی و طلای دیجیتال" است و تضمین می کند که دلار همچنان شایسته تبدیل شدن به یک ارز جهانی در سراسر جهان است.

با این حال، طرح ترامپ ممکن است به نفع بازارها باشد، زیرا عدم فروش دارایی های دولتی ایالات متحده می تواند منجر به ثبات قیمت یا افزایش از طریق کاهش عرضه شود، اما هرگونه تاثیر واقعی بر بازار به اقدامات دولت پس از انتخابات بستگی دارد.

حفظ آبروی دلار یا جذب آراء طرفداران رمز ارز!

اگر ترامپ قصد دارد ذخایر بیت کوین را افزایش دهد، برای به دست آوردن ارزهای اضافی به منابع مالی نیاز دارد، اما گزینه های موجود مانند افزایش مالیات، بدهی یا چاپ دلار با جاه طلبی او برای کاهش تورم و بدهی ملی سازگار نیست

یک طرح غیر منطقی

ترامپ اشاره کرد که داشتن بیت کوین همچنین به دولت کمک می کند «به کابوس تورمی ایجاد شده توسط دولت دموکرات پایان دهد» و حامیان او این موضوع را به بهانه عرضه محدود این ارز دیجیتال تبلیغ می کنند.

اما جیمز آنجل، اقتصاددان دانشگاه جورج تاون که متخصص بازارهای مالی است، می‌گوید: «من هیچ سود اقتصادی نمی‌بینم و فایده ملموس این است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به ترامپ رأی دهند.»

این نظریه که "سرمایه گذاری در بیت کوین زیان در قدرت خرید را جبران می کند" بر اساس دو فرض تایید نشده است: اینکه قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت و اینکه دولت در مقطعی قادر خواهد بود بیت کوین را دوباره به دلار بفروشد بدون اینکه بازار را پایین بیاورد.

به گفته آنجل: "دولت با خرید بیت کوین قیمت را بالا می برد، بنابراین به نظر می رسد که پول زیادی به دست آورده است، اما لحظه ای که در واقع شروع به فروش بیت کوین برای کسب سود کند، دوباره قیمت را پایین می آورد. "

اگر ترامپ قصد دارد ذخایر بیت کوین را افزایش دهد، برای به دست آوردن ارزهای اضافی به منابع مالی نیاز دارد، اما گزینه های موجود مانند افزایش مالیات، بدهی یا چاپ دلار با جاه طلبی او برای کاهش تورم و بدهی ملی سازگار نیست.

ذخایر پولی و طلایی معمولاً برای کشورهایی که دلار را در اختیار ندارند، ثبات ایجاد می‌کند. هنگام وقوع بحران، داشتن این ذخیره اضطراری برای پوشش هزینه وارداتی یا حمایت از ارز محلی به ندرت وجود دارد و بیشتر در حال حاضر یک ارز ذخیره دارد.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha