۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
کیفیت برتر اما قیمت برابر؛ نمایندگان مجلس مدافع گندم گلستان باشند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کیفیت برتر اما قیمت برابر؛ نمایندگان مجلس مدافع گندم گلستان باشند

گرگان- با توجه به کیفیت و میزان گلوتنی که در گندم گلستان وجود دارد، مسئولان، کشاورزان، تجار و بازرگانان گلستانی سال هاست خواهان افزایش قیمت گندم این استان نسبت به سایر استان ها هستند.

بازار؛ گروه استان ها: کشاورزان هر ساله با مشکلات زیادی از جمله شرایط جوی نامناسب و آفات روبرو هستند که خسارات زیادی را به آنان تحمیل می کند اما در کنار سختی ها و مشکلات زیادی که دارند، چندین سال است که دردسرهای خرید تضمینی داغی تلزه بر دل زارعان نهاده است و هر سال در زمان تحویل محصول باید چشم به راه پرداخت مطالبات باشند و گاه برای کشت جدید سرمایه ای ندارند و بدهکاری آنها به بانک‌ها و هزینه های کاشت، داشت و برداشت که روی دست آنان مانده غمی بزرگ بر دل کشاورزان می نهد.

هر چند مانند امسال محصول خوبی برداشت کرده باشند اما پرداخت چند مرحله ای و دیر هنگام ذوق آنان را از تولید کور می کند. از طرفی قیمت گذاری ناعادلانه و غیر کارشناسی محصولاتی مانند گندم و جو نیز یکی از مسائلی است که بی توجهی و بی عدالتی را در حق کشاورز تمام کرده است.

استان گلستان یکی از استان های برتر در زمینه کیفیت و تناژ تولید گندم است که اعمال قیمت بالاتر برای گندم گلستان مطالبه ای است که سالهاست بخش خصوصی سنگ آن را به سینه می زند.

برای اطلاع دقیق از زمان پرداخت مطالبات گندم کاران، نحوه قیمت گذاری ها و مشکلات این حوزه گفت و گویی با «روح الله مهری»، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان داشتیم.

* آخرین وضعیت پرداختی مطالبات گندم کاران چگونه است؟

وضعیت پرداخت مطالبات امسال گندم کاران نسبت به سال های گذشته بهتر بود، به لحاظ تناژ، گلستان در رتبه دوم کشور و به لحاظ کیفیت، این استان در رتبه اول کشور قرار دارد.

کشاورزانی که از ابتدای فصل خرید تا ۲۳ خرداد ماه گندم خود را تحویل داده اند، مطالبات خود را دریافت کرده اند، مطالبات کشاورزانی که بین ۲۳ خرداد تا ۲۰ تیر ماه محصول خود را تحویل داده اند، ۵۰ درصد مطالبات آنها پرداخت شده است و کشاورزانی که تاریخ تحویل گندم آنها بین ۲۰ تیر ماه تا هفت مرداد ماه بوده ۲۶ تا ۳۰ درصد مطالبات آنها توسط دولت پرداخت شده است.

با توجه به اقلیم آب و هوایی گلستان، گندم از جنوب غربی استان و از شهرستان گمیشان و بندرترکمن آغاز و در ادامه برداشت محصول در شرق استان آغاز می شود، یعنی آخرین گندم ها از شهرستان مراوه تپه و سپس از مناطق کوهپایه ای برداشت می شود. در آخرین مرحله گندم ارتفاعات کردکوی، دوزین، قلعه قافه مینودشت، شاه کوه و چهارباغ در گرگان برداشت و خریداری می شود.

در حال حاضر مراکز خرید تضمینی در استان فعال هستند و گندم های برداشت شده از مناطق کوهپایه ای از کشاورزان خریداری می شود.

کیفیت برتر اما قیمت برابر؛ نمایندگان مجلس مدافع گندم گلستان باشند

* مسئله ای که همیشه از سوی کشاورزان و مسئولان مطرح می شود این است که گندم گلستان به لحاظ کیفیت رتبه اول را در کشور داراست و باید با قیمت متفاوتی از سایر گندم های تولیدی کشور خریداری شود. در این خصوص اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تاکنون این مطالبه را در سطح کلان مطرح کرده است؟

قیمت گذاری محصولات کشاورزی مانند گندم، کلزا و جو در شورای سیاستگذاری محصولات کشاورزی وزارت جهاد تصویب می شود، همه قیمت ها توسط شورای سیاست گذاری مصوب و در وزارت جهاد تعیین می شود.

باتوجه به اینکه گندم تولیدی استان نسبت به گندم تولیدی سایر استان ها گلوتن و پروتئین بالاتری دارد باید با قیمت بالاتری خریداری شود اما تا به امروز در هیچ کدام از دولت ها چنین اقدامی شکل نگرفت

از سال گذشته و سنوات قبل این موضوع در دستور کار همکاران در سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله استان بوده است و مطالبه شده است.

باتوجه به اینکه گندم تولیدی استان نسبت به گندم تولیدی سایر استان ها گلوتن و پروتئین بالاتری دارد باید با قیمت بالاتری خریداری شود اما تا به امروز در هیچ کدام از دولت ها چنین اقدامی شکل نگرفت، لذا می طلبد که همه ی رسانه ها و عوامل تاثیر گذار با همکاری سازمان غله پیگیر این موضوع باشند.

ما این موضوع را بارها به صورت شفاهی و کتبی مطالبه گری کردیم اما تا به حال اقدامی انجام نشده است اما امید داریم که در آینده این اتفاق بیافتد.

این موضوع از سوی عبدالغفور امانزاده، نماینده گلستانی مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون کشاورزی بوده، مطرح و پیگیری شده است.

رحمت الله نوروزی که دوره قبل عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بود هم این مساله را پیگیری کرد، امید داریم با توجه به اینکه در این دوره دو نماینده گلستانی در کمیسیون کشاورزی مجلس حضور دارند، پیگیری های لازم برای محقق شدن این مهم انجام شود.

* باتوجه به مطالبه ای که اداره غله استان داشته، امیدی به اعمال تغییرات وجود دارد؟

وظیفه ما مطالبه گری و پیگیری این موضوعات است؛ امید داریم این اتفاق رخ دهد. در بعضی از محصولات مانند برنج قیمت گذاری براساس کیفیت انجام می شود پس گندم هم باید براساس کیفیت قیمت گذاری شود.

مسئولان کشوری تا به امروز موافق اعمال قیمت بالاتر برای گندم گلستان نبوده اند اما مطالبه ما این است که قیمت این محصول در گلستان واقعی شود.

کیفیت برتر اما قیمت برابر؛ نمایندگان مجلس مدافع گندم گلستان باشند

* مطالبات باقی مانده کشاورزان گلستانی تا چه زمانی پرداخت می شود؟

طبق اطلاعات ما تلاش براین است تا قبل از شروع کشت پاییزه مطالبه کشاورزان پرداخت شود زیرا برخی از کشاورزان برای آماده سازی زمین خود نیاز به سرمایه دارند.

برخی از کشاورزان ۳۰ تا ۵۰ درصد طلب خود را دریافت کرده اند تا بتوانند بدهی خود را به کمباین دارها و کارگران بپردازند و زمین خود را برای کشت بعدی آماده کنند. پرداخت مطالبات در دستور کار جهادکشاورزی، مجمع نمایندگان و استانداری قرار دارد.

کارخانه های استان در زمینه تولید آرد از بسیاری از استان ها حرفه ای تر عمل می کنند حتی استان تهران هم متقاضی آرد گلستان است لذا در زمینه آرد و گندم قدم های موثرتری باید برداشته شود

* وضعیت صنعت آرد در استان چگونه است؟

صنعت گندم و آرد بسیار مظلوم واقع شده است. آرد یکی از موضوعات اصلی استان است. آرد ما به ۲۵ استان کشور ارسال می شود و بیشتر استان ها متقاضی آرد گلستان هستند، کیفیت آرد و گندم گلستان در رتبه نخست کشور قرار دارد اما رسانه ها هنوز نتواسته اند حق مطلب را در این خصوص ادا کنند.

کارخانه های استان در زمینه تولید آرد از بسیاری از استان ها حرفه ای تر عمل می کنند حتی استان تهران هم متقاضی آرد گلستان است لذا در زمینه آرد و گندم قدم های موثرتری باید برداشته شود.

* وضعیت صنعت آرد در گلستان را چطور ارزیابی می کنید؟

بله. صنعت آرد استان در جایگاه اول کشور قرار دارد، آرد مازاد کارخانه های استان به سایر استان ها ارسال می شود، لازم است که مازاد گندم نیز از استان خارج شود چون هزینه نگهداری آن بالا است.

بهتر است تعداد کارخانه های آرد در گلستان بیش از این افزایش نیابد زیرا تولید بالای گندم مقطعی است و امکان دارد سال هال های بعد تولید به این میزان نباشد لذا نمی توان سرمایه زیادی را برای تاسیس کارخانه های گندم صرف کرد.

کد خبر: ۳۰۱٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha