۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
دولت جدید فروش فرآورده را به پالایشگاه ها واگذار کند| ۲ میلیارد دلار، سرمایه مورد نیاز اجرای طرح ها
مدیر عامل پالایشگاه بندرعباس در گفتگو با بازار:

دولت جدید فروش فرآورده را به پالایشگاه ها واگذار کند| ۲ میلیارد دلار، سرمایه مورد نیاز اجرای طرح ها

هاشمی مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس گفت: اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین و دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن روغن‌های پایه گروه ۲ و ۳، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود.

بازار، گروه آب و انرژی: خام فروشی و تولید محصولات کم ارزش را می توان یکی از مهم ترین چالش های صنعت نفت، گاز، پالایشی و پتروشیمی کشور دانست. آمارهای اعلامی از سوی گمرک هم به خوبی این ادعا را تایید می کند. جالب است که بدانید در برخی موارد ارزش محصولات پتروشیمی وارداتی به کشور ۵ برابر محصولات صادراتی کشور ماست. در پالایشگاه های کشور هم شرایط چنگی به دل نمی زند. احمد هاشمی مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس می گوید: تولید کک برای ما همانند کوچه بن بستی است که در آن امکان ارتباط با شاهراه های اصلی و رشد و توسعه وجود ندارد. او در گفتگو با بازار از طرح هایی می گوید که با اجرای آنها ضمن تنوع بخشی به سبد تولیدی محصولات، ارزش افزوده و درآمد بیشتری هم نصیب پالایشگاه خواهد شد.

به گفته او، پروژه ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین پالایشگاه بندرعباس در سه زیر پروژه تعریف شده که شامل پروژه احداث ۱۴ واحد فرآیندی جدید، ‌پروژه احداث ۱۵ واحد جانبی و پروژه احداث مجتمع روغن‌سازی برای تولید روغن‌های روان‌کننده گروه ۲ و ۳ است.

هاشمی همچنین تاکید کرد که ما به دنبال این هستیم که از کک سازی به سمت تولید RDCC‌برویم. این کار نه تنها ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند بلکه پالایشگاه دیگرقفل نخواهد شد. چرا که تولید کک را می توان به کوچه بن بست تشبیه کرد که راهی برای توسعه و کسب درآمد بیشتر در آن وجود ندارد.

متن کامل گفتگوی بازار با احمد هاشمی مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس را در ادامه می خوانید:

*چه پروژه های برای ایجاد ارزش افزوده و ارتقای کیفیت محصولات در دستور کار پالایشگاه نفت بندرعباس قرار گرفته است؟

طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس از طرح‌های مهم، ‌راهبردی و اولویت‌دار کشور با هدف تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا و سازگار با محیط زیست و کاهش تولید نفت کوره و در عین حال با محور تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم‌سازی در حال اجراست؛ تکمیل این طرح که تولید بیش از یک پنجم بنزین مورد نیاز کشور را به‌عهده دارد، پالایشگاه بندرعباس را به مجتمعی پتروپالایشی با محصولات متنوع‌ و ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کند. باید اشاره کنم که پروژه ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین پالایشگاه بندرعباس در سه زیر پروژه تعریف شده است که شامل پروژه احداث ۱۴ واحد فرآیندی جدید، ‌پروژه احداث ۱۵ واحد جانبی و پروژه احداث مجتمع روغن‌سازی برای تولید روغن‌های روان‌کننده گروه ۲ و ۳ است.

با تکمیل طرح طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس سالانه ۸۰ هزار تن گاز مایع، ۱۴ هزار تن پروپیلن پلیمری، ۲۹۰ هزار تن نفتای خوراک صنایع پتروشیمی، ۱۴۰ هزار تن بنزین یورو ۵، ۵۰۰ هزار تن انواع حلال، ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تن نفت‌گاز یورو ۵، ۳۰۰ هزار تن کک اسفنجی، ۵۰۰ هزار تن انواع روغن پایه گرید ۲ و ۳، یک میلیون تن انواع قیر و ۱۰۰ هزار تن گوگرد جامد تولید خواهد شد

با تکمیل این طرح سالانه ۸۰ هزار تن گاز مایع، ۱۴ هزار تن پروپیلن پلیمری، ۲۹۰ هزار تن نفتای خوراک صنایع پتروشیمی، ۱۴۰ هزار تن بنزین یورو ۵، ۵۰۰ هزار تن انواع حلال، ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تن نفت‌گاز یورو ۵، ۳۰۰ هزار تن کک اسفنجی، ۵۰۰ هزار تن انواع روغن پایه گرید ۲ و ۳، یک میلیون تن انواع قیر و ۱۰۰ هزار تن گوگرد جامد تولید خواهد شد.

* اجرای پروژه RDCC از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

مطالعات آن هم اکنون آغاز شده است. سرمایه گذاری مورد نیاز آن چیزی حدود ۳۳۰ میلیون یورو است. با اجرایی شدن این طرح پالایشگاه را به پتروپالایشگاه تبدیل می کند. ما به دنبال این هستیم که از کک سازی به سمت تولید RDCC‌برویم. این کار نه تنها ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند بلکه پالایشگاه دیگرقفل نخواهد شد. چرا که تولید کک را می توان به کوچه بن بست تشبیه کرد که راهی برای توسعه و کسب درآمد بیشتر در آن وجود ندارد.

*عملیات اجرایی آن از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

با سهامداران در حال مذاکره هستیم و آنها در حال انجام مطالعه این طرح و بررسی ابعاد اقتصادی آن هستند.

*تامین منابع مالی پروژه هایی که در دستور کار پالایشگاه نفت بندرعباس قرار گرفته از چه منابعی تامین خواهد شد؟

برای شروع عملیات اجرایی فاز دوم واحد فرآیندی، توافقی با بانک رفاه انجام شده و این بانک در حال انتشار اوراق برای ماست تا از این طریق منابع مالی مورد نیاز ما تامین شود.

*پروژه های نیمه کار پالایشگاه نفت بندرعباس در مجموع به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟

کل پروژه های ما(۳ طرح اصلی) ما حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. یکی ۸۰۰ میلیون یورو و دیگری ۷۵۰ میلیون یورو و یکی هم مربوط به تولید روغن ۲ و ۳ دیگر هم ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز دارد. باید اشاره کنم که اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین و دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن روغن‌های پایه گروه ۲ و ۳، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند.

IR پروژه RDCC حدود ۳۰ درصد است. مهم تر از ارزش افزوده بالای آن، از نظر استراتژیک این پروژه برای ما بسیار مهم است. همانطور که عرض کردم اجرای این پروژه ما را به یک پتروپالایشگاه تبدیل کرد

*اجرایی کردن RDCC چقدر ارزش افزوده ایجاد می کند؟

IR این پروژه ۳۰ درصد است. مهم تر از ارزش افزوده بالای آن از نظر استراتژیک این پروژه برای ما بسیار مهم است. همانطور که عرض کردم اجرای این پروژه ما را به یک پتروپالایشگاه تبدیل کرد.

*پیش بینی شما برای سود آوری مجتمع خود در سال ۱۴۰۳ چیست؟

طی ۵ ماه گذشته سودآوری ما رشد داشته نسبت به سال گذشته داشته است. ضمن اینکه با رای اکثریت سهامداران، مبلغ ۱۵۰۰ ریال برای هر سهم برای سال منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲ تخصیص یافت.

*خواسته شما از دولت چهاردهم چیست؟

خواسته ما از دولت جدید این است که فروش فرآورده را به خود پالایشگاه ها واگذار کند. در این حالت ما مطابق با نیاز کشور در بازار عرضه خواهیم داشت و مابقی آن را صادر خواهیم کرد.

گفتنی است پالایشگاه نفت بندرعباس هم‌اکنون به‌طور میانگین با تولید روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را پس از پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان تأمین می‌کند. این پالایشگاه حدود ۲۰ درصد از بنزین تولیدی در کل کشور، ۳۴ درصد نفت‌گاز کشور و ۱۹ درصد تولید نفت کوره کشور را به‌عهده دارد.

کد خبر: ۳۰۱٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha