۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
پول کافی نیست، همتی اعتماد را به بورس بازگرداند| سهامداران هنوز نگران ریسک های سیاسی هستند
چرا بازار سرمایه با تزریق ۱۰ هزار میلیارد مثبت نشد؟

پول کافی نیست، همتی اعتماد را به بورس بازگرداند| سهامداران هنوز نگران ریسک های سیاسی هستند

جریان پول  می‌تواند در کنار اعتماد و اخبار خوب بازار را نجات دهد. اما زمانی پول جدید در بازار اثرگذار می شود که ریسک‌های سیاسی در بازار وجود نداشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: اقدامات بانک مرکزی برای بازگشت بورس هم نتوانست بورس را مثبت کند. برخی دیگر معتقدند تحولات سیاسی و ریسک‌های جنگ باعث بروز این بحران شده است.

در حال حاضر تحولات کابینه می‌تواند موثر باشد، از سوی دیگر حفظ جو روانی ۲ میلیون واحدی نیز یکی از عوامل امید به حذف فضای روانی منفی در بازار است. البته در روزهای گذشته برخی ثبت نام خودرو و حاشیه‌های آن را یکی از دلایل تشدید جو منفی بازار دانسته اند، تا جایی که خبر تزریق ده هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی نیز بازار را مثبت نکرد.

ادامه تاثیر جریان سیاست‌گذاری دستوری بر بورس
جریان سیاست‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت کارخانه و بازار فضایی را به وجود آورده که برخی اختلاف در قیمت‌گذاری را نوعی لاتاری و جایزه‌ تلقی کرده و پول‌هایی که باید صرف تجهیز سرمایه و پس‌انداز شود با این شکل و فرم راهی ثبت‌نام خودرو می‌شود.

به گفته محمدجواد صدیقی کاهش حاشیه سود شرکت‌ها نشان می‌دهد که فعلا بازار در وضعیت خوبی نیست، قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکتها تاکنون در نتیجه افزایش نرخ اخزا و تسهیلات گران تمام شده‌است. به همین دلیل باید منتظر اقدامات دولت در زمینه لغو سیاستهای دستوری بود

محمدجواد صدیقی کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر بازار سهام با چالش نقدینگی مواجه است. از طرف دیگر میزان نقدینگی که قرار شده به بورس تزریق شود به قدری نیست که بتواند جهت بازار را تغییر دهد. به همین دلیل باید کابینه دولت چهاردهم دست بکار شود و درباره یکسری مقررات تجدید نظر کند.

او با تاکید بر اینکه کاهش حاشیه سود شرکت‌ها نشان می‌دهد که فعلا بازار در وضعیت خوبی نیست، افزود: قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکتها تاکنون در نتیجه افزایش نرخ اخزا و تسهیلات گران تمام شده‌است. به همین دلیل باید منتظر اقدامات دولت در زمینه لغو سیاستهای دستوری بود.

حقوقی‌ها و بانک‌ها می‌توانند ناجی بازار شوند؟

حقوقی‌ها و بانک‌ها نیز باید دست به کار شوند. به نظر این بار ماجرا کمی فرق می‌کند و احتمالا این لاین برای نجات بازار با چراغ سبز دولتمردان و وزیر پیشنهادی اقتصاد باز می‌شود.
زمانی پول به بازار تزریق شود می تواند اثرگذار شود که ریسک‌ها سیاسی در بازار وجود نداشته باشد.
جریان پول می‌تواند در کنار اعتماد و اخبار خوب بازار را نجات دهد. حتی زمانی که دامنه نوسان محدود است و مکمل آن جریان پول و حرکت جریان پول در بازار است. در حال حاضر چند جبهه درگیر این ماجرا هستند. از یک سو خود صندوق‌ تثبیت و توسعه در پی انتشار اوراق تبعی و بدهی برای رسیدن به ۵ همت پول است از سوی دیگر بانک‌ها و بانک مرکزی مجاب شده‌اند که در قالب کمک به بازار تن به این بسته ۵۰ همتی بدهند.

وزیر اقتصاد می‌تواند در ترغیب پول‌های حقیقی و حقوقی سرگردان و تماشاچی بازار بسیار موثر باشد و احتمالاً از ابتدای شهریور این جریان پول با شرایط بهتری می‌تواند در بازار حضور پیدا کند

قبلا حقوقی‌های پای کار بودند و صندوق‌های قوی در بازار فعالیت داشتند که حالا رنگ و بویی از آنها نیست. در حال حاضر نقدینگی از پتانسیل سهام دور شدند. به هر حال وضعیت بورس نشان می‌دهد که باید هرچه سریعتر مسیر بازار با راه حل‌های مختلف تغییر کند. تیم اقتصادی کابینه باید با اصلاح سیاست‌ها و اعلام آن فضا را بهبود بخشند.
کابینه از این جهت ‌می تواند برای بازار حساس حیاتی و مهم باشد که سیاست‌های کلان و بلندمدت اقتصادی دولت را تعیین کرده است. همچنین قابلیت ایجاد راه‌های متفاوت برای شرایط فعلی بازار را ایجاد می‌کند، به خصوص اینکه وزیر اقتصاد می‌تواند در ترغیب پول‌های حقیقی و حقوقی سرگردان و تماشاچی بازار بسیار موثر باشد و احتمالاً از ابتدای شهریور این جریان پول با شرایط بهتری می‌تواند در بازار حضور پیدا کند.
فعلا جو حمایتی و کاهش احتمال جنگ در بورس عمل کرده و تعداد نماد صف خرید افزایش پیدا نکرد. البته دامنه ی نوسان کماکان محدود است و همین باعث پایین ماندن ارزش معاملات شده است. در ابتدای مرداد به زحمت ارزش معاملات به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. تا زمانی که ارزش معاملات این قدر پایین است اتفاقی در بورس نمی افتد.
فعلا سهم هایی که باید با تزریق منابع بانک مرکزی صف می شدند، صف نشده اند و میزان رشد به گونه ای نبوده که انگیزه ی فروش ایجاد کند. خریدار هم هنوز از بهبود شرایط مطمئن نیستند و منتظر شرایط متعادل است تا تصمیم بگیرد.

تاثیر ابزار سیاست پولی در بورس

بعد از کاهش احتمال پاسخ نظامی ایران به اسرائیل معاملات دلار ضعیف شد. هرچند ثبت نام خودرو و سرازیر شدن پول به سمت حساب های وکالتی برای شرکت در لاتاری نیز افت معاملات بازار سهام شده است. در حال حاضر دلار ۵۸ هزار تومانی نیز تاثیری در بازار نداشته است.
بنابراین با توجه به اینکه ثبت نام خودرو پایان یافت. احتمالا کف قیمت کوتاه مدت شاخص بسته شده است. هرچند فعلا در کوتاه مدت نوسان قابل توجه رو به بالا پیش بینی نمی شود.
ابزار سیاست پولی این سطح از کارایی را دارد که بازار را به سمت و سوی مناسبی هدایت کند. البته اثربخشی ندارد و بلافاصله بعد از ثبت نام پول مذکور به گردش در می آید. اما فعلا سیاست گذار اثر کوتاه مدت می‌خواهد. به نظر می رسد تا زمانی که این سیاست کارکرد داشته باشد، نرخ گذاری دستوری در صنعت خودرو ادامه خواهد یافت.

سرعت رشد دلار نیما کند است اما کماکان ادامه دارد. با این سرعت رشد به نظر می رسد میانگین قیمت دلار نیما برای صادرکنندگان امسال حدود ۴۷ هزار تومان باشد

سرعت رشد دلار نیما کند است اما کماکان ادامه دارد. با این سرعت رشد به نظر می رسد میانگین قیمت دلار نیما برای صادرکنندگان امسال حدود ۴۷ هزار تومان باشد. این نرخ تنها برخی از صنایع مانند اوره ای ها را جذاب می کند. نرخی که کماکان برای واردکننده جذاب است تا برایش صف بکشد. البته بانک مرکزی سهم ارز توافقی در تخصیص ها را بالا برده است و شرکت های کوچک و صادرکنندگان سهامی خاصی نفع بیشتری نسبت به شرکت های بزرگ و سهامی عام می برند. معادله ای عجیبی است که همه جا شرکت های بزرگ و سهامی عام شده، بیشترین ضرر را از سیاست ها می برند.

کد خبر: ۳۰۰٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha