لزوم بازنگری در وضعیت فیلترینگ| پیگیری رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵
وزیر ارتباطات مطرح کرد

لزوم بازنگری در وضعیت فیلترینگ| پیگیری رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵

وزیر ارتباطات تاکید کرد بحث شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را بر اساس برنامه هفتم توسعه و به طور ویژه دنبال خواهیم کرد.

به گزارش بازار، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از جلسه با معاونان این وزارتخانه، در جمع خبرنگاران درباره مهمترین دستور کارش در وزارت ارتباطات اظهار کرد: همانگونه که در جلسه اعلام شد برنامه‌های پیشنهادی را متناسب با برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده‌ایم و طبیعتاً برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌های خوبی را در اختیار مجموعه وزارت ارتباطات قرار داده است.

لزوم بازنگری و بازطراحی در فیلترینگ

وی درباره محدودیت‌های موجود در زمینه اینترنت در کشور توضیح داد: بحث محدودیت‌هایی که ایجاد شده، اساسا متناسب با موضوع سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد. نگاهی که وجود دارد این است که آیا ما در جریان نیستم که مطالبه مردم چیست؟ قطعا ما می‌دانیم که مردم در این زمینه مطالباتی دارند و وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و حتما باید این روش بازطراحی و بازنگری انجام شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری این موضوع در وزارت ارتباطات اتفاق نمی افتد، نگاه ما البته به این موضوع دیدگاه فعال خواهد بود و خود را مکلف می‌دانیم که به واسطه ارتباط مستقیم با مردم و خدماتی که از طریق این وزارتخانه به مردم داده می‌شود، کار کارشناسی صورت بگیرد؛ اجماع‌سازی و توافق شود و این را به لایه سیاست‌گذاری ارائه بدهیم تا به راهکار مناسبی دست یابیم؛ این مسیر باید فارغ از فضای هیجانی و کاملا منطبق بر یک نگاه اقناعی و اصولی و کارشناسی انجام شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما می‌دانیم که روش‌های فعلی، پاسخگوی نیاز فضای حکمرانی نیست اما به عنوان مجری سیاست‌ها مکلف هستیم که این بازخوردها را جمع‌بندی و به شکل یک کار کارشناسی دقیق و قابل دفاع به لایه سیاستگذاری ارائه کنیم و امیدواریم گشایش‌هایی ایجاد کنیم.

پیگیری رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ از وزارت صمت

وی در پاسخ به سوال در خصوص رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اپل نیز گفت:‌ تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیگیری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: از جمله موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته و ما هم دنبال خواهیم کرد، بحث شبکه ملی اطلاعات است که الحمدلله رشد و پیشرفت‌های خوبی را در سال‌های گذشته در این زمینه شاهد بودیم و امیدواریم که متناسب با اعتبارات تخصیصی شبکه ملی اطلاعات را به نتیجه مطلوب برسانیم. نکته دیگری که در برنامه ما به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته بحث اقتصاد دیجیتال است.

هاشمی تاکید کرد: باور ما این است که بحث اقتصاد دیجیتال می‌تواند بزرگ‌تر شود و باید با مشارکت صنایع مختلف در داخل کشور آن را داشته باشیم. همچنین تقویت سرمایه گذاری و ان‌شاءالله توسعه محصولات را با تمرکز بر توسعه صادرات دنبال کنیم. امیدواریم با تعاملی که با وزرا در وزارتخانه های مختلف کشور داریم، بتوانیم عملا این تحریک تقاضا را در فضای ارتباطات کشور ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه موضوع جدی دیگری که در برنامه‌های خود در دستور کار قرار دادیم، توسعه صنعت فضایی است، تصریح کرد: با زحمات دوستان، شاهد دستاورهای خوبی در صنعت فضایی هستیم و نگاه ما این است که با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و تقویت اقتصاد این وزه، تقویت کنیم. تعامل با کشورهای منطقه هم در این زمینه می تواند راه گشا باشد.

وی با بیان اینکه نکته دیگر بحث دولت هوشمند است، گفت: امیدواریم در طول برنامه واقعا بتوانیم بحث حذف کاغذ را به صورت جدی دنبال کنیم. تجربه ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می تواند به ما کمک کند چون در این سازمان به سمت ارائه سند الکترونیکی به مردم حرکت کردیم و اسناد را در قالب اوراق بهادار کنار بگذاریم. طبیعتا این کمک می کند که یک تجربه زیسته را به دولت تعمیم دهیم و بتوانیم تسهیل در امور مردم و شفافیت ایجاد کنیم و طبیعتا رضایت مردم سرمایه اجتماعی برای دولت و نظام آن کشور خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: بحث امنیت سایبری یکی از موضوعات جدی است که همزمان با کارهای توسعه‌ای طبیعتا توجه به زیرساخت‌های امنیتی با توجه به تعامل دستگاه های متولی و ذی نفع از موضوعاتی است که حمایت و پیگیری می کنیم. بحث دیگری که به صورت ویژه به آن پرداختیم حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی است. باور ما این است که خانواده‌ها دغدغه جدی در زمینه محتوا دارند و از سوی دیگر این ظرفیت اقتصادی است که می تواند فعال شود و اتفاقات خوبی را با نگاه فکرافزاری که ظرفیت بسیار جدی در آن داریم را با کمک نخبگان تقویت کنیم.

وی گفت: به صورت طبیعی به دلیل اینکه حوزه ارتباطات با تمام بخش‌های زندگی مردم آمیخته است، ظرفیت ارتباطات یک دغدغه است و اگرچه بعضی وقت‌ها عدم پاسخگویی مناسب سامانه‌های تخصصی در حوزه های مختلف هم باعث می شود که خدمت ارائه شده از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشد اما با توجه به ظرفیت‌های برنامه هفتم، سعی می کنیم از این ظرفیت استفاده کنیم. میثاق ما با توجه به تأکید رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب، برنامه هفتم توسعه است که موضوع مهمی است. حقیقت ماجرا این است اگر بخواهیم برنامه‌هایی را جدا از برنامه هفتم طراحی کنیم، محدودیت و واگرایی ایجاد می شود و شاید نتوانیم آن اهداف را محقق کنیم.

کد خبر: ۳۰۰٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha