۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
آشتی وزیر نیروی دولت چهاردهم با انرژی های نو | آیا علی آبادی اقتصاد برق را آزاد می کند؟
استاد دانشگاه صنعتی شریف:

آشتی وزیر نیروی دولت چهاردهم با انرژی های نو | آیا علی آبادی اقتصاد برق را آزاد می کند؟

اورعی کارشناس انرژی گفت: حل بحران و کسری برق در اقتصاد ایران جز با آشتی با صنعت تجدید پذیرها و توسعه انرژی های نو و آزاد سازی اقتصاد برق شدنی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عباس علی آبادی توانست با ۲۵۷ رای مثبت وزیر نیروی دولت چهاردهم شود. او در شرایطی سکان ساختمان نیایش را قرار است تحویل گیرد که کشور با کسری برق شدیدی مواجه بوده و ذخایر آبی کشور هم شرایط خوبی را سپری نمی کند.

علی آبادی در سخنان خود از ضرورت تغییر نگاه به اقتصاد برق و ضرورت اجرای قانون مانع زدایی از صنعت برق سخن گفته است. علی آبادی که معتقد است که با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی، وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی خارج می‌شود، همانند دیگر وزرای نیرو روی مساله تنظیم گری و ایجاد رگلاتوری برق تاکید می کند. وزرایی که هیچ کدام پای قول و قرارشان نمانده و شرایط برای فعالین صنعت برق هر روز سخت و سخت تر شده است. کار به جایی رسیده که طبق اظهارات وزیر پیشنهادی نیروی دولت چهاردهم ناترازی برق از مرز ۱۸ هزار مگاوات هم عبور کرده است.

اما اقتصاد دستوری تنها دغدغه این روزهای صنعت برق نیست. بخش عمده ای از تولید برق کشور هم اکنون توسط نیروگاه فسیلی و حرارتی تولید می شود که اتفاقا راندمان و بهره وری بالایی هم ندارند. فعالیت این نیروگاه حالا چند سالی است که به دلیل کسری گاز دچار چالش شده و در فصول سرد سال ناچار به استفاده از سوخت دوم و حتی در برخی موارد مازوت می شوند.

در دنیای امروز اولویت کشور ها توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و تکیه بیشتر روی انرژی های نو است. اما متاسفانه این نگاه در مسئولین کشور ما وجود ندارد. طوری که با وجود همه تاکیداتی که دولت سیزدهم روی توسعه تجدید پذیر ها می کرد، سهم این نیروگاه ها از تولید برق کشور امروز کمی بیشتر از نیم درصد (۰.۶ درصد) بوده است

هاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف در حالیکه روی تغییر پارادایم در حکمرانی انرژی تاکید می کند، به بازار می گوید: در دنیای امروز اولویت کشور ها توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و تکیه بیشتر روی انرژی های نو است. اما متاسفانه این نگاه در مسئولین کشور طی سال های گذشته وجود نداشته است. طوری که با وجود همه تاکیداتی که دولت سیزدهم روی توسعه تجدید پذیر ها می کرد، سهم این نیروگاه ها از تولید برق کشور امروز کمی بیشتر از نیم درصد (۰.۶ درصد) بوده است.

او معتقد است که عباس علی آبادی برخلاف سیاست های خود در توسعه نیروگاه های فسیلی حالا باید تغییر پارادیم حکمرانی انرژی در توسعه تجدید پذیرها را پیگیری کند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه علی آبادی در برنامه های خود روی توسعه انرژی های تجدید پذیر تاکید کرده است، ادامه داد: امیداواریم که وعده توسعه تجدید پذیرها در این دولت همانند دولت های گذشته تنها روی کاغذ باقی نماند و شرایط در صنعت برق کمی فرق کند.

پیاده سازی برنامه‌ های علی آبادی بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و مشخص نکرده که از کدام منابع برای اجرای این برنامه‌ ها استفاده خواهد کرد

در این میان برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که صحبت های علی آبادی به نوعی کلی گویی بوده و راهکار دقیق و مشخصی در زمینه برای حل بحران و ناترازی در آن مشاهده نمی شود. به باور آنها، پیاده سازی برنامه‌ های علی آبادی بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و مشخص نکرده که از کدام منابع برای اجرای این برنامه‌ ها استفاده خواهد کرد.

بسیاری بر این باورند که برای اصلاح اقتصاد برق دولت باید دست از قیمتا گذاری دستوری برداشته و اجازه دهد برق همانند هر کالای دیگر اقتصادی بر اساس نظام عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود.

ظرفیت انرژی خورشیدی در ایران چقدر است ؟

کشورهایی که در کمربند خورشیدی جهانی قرار دارند، در طول سال، تابش نور خورشید در آنها بیش از سایر کشورها است. این کشورها حدود ۷۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ایران یکی از آنها است. ایران در موقعیت ۱۵ تا ۲۵ درجه عرض جغرافیایی قرار دارد.

در کشور ما سالانه ۲ مگاوات ساعت انرژی بر مترمربع و ۲۲۰۰ ساعت آفتاب می‌تابد. همچنین، ظرفیت دستیابی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۱۰۰هزار مگاوات است. ایران نیز مانند سایر کشورهایی که در کمربند خورشیدی جهانی قرار دارند، یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود. بنابراین، بهره‌برداری از انرژی‌های که قابل تجدید باشند و هیچ وقت تمام نشوند، برای کشور ما اهمیت بسیاری دارد.

در کشور ما به ازای هر ۲۰۰۰ کیلومترمربع پنل خورشیدی امکان تولید ۶۰ گیگاوات انرژی وجود دارد. از سوی دیگر، میانگین دمای هوای کشور به اندازه‌ای است که سلول های خورشیدی راندمان بالایی دارند. بااین‌حال، ظرفیت نصب شده فتوولتائیک در کل کشور ۵۰۰ مگاوات است که فقط ۰.۰۵ درصد از توان تولید انرژی خورشیدی در ایران را تشکیل می‌دهد.

این نکته نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های انرژی ایران دست‌نخورده باقی مانده‌اند. بنابراین، بسیاری از مصارف خانگی و صنعتی را می‌توان به جای سوخت‌های فسیلی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرد

نگاهی به سابقه فعالیت های علی آبادی

عباس علی آبادی را تا سال گذشته همه به مدیرعامل مپنا می شناختند اما حالا به وزیر صمت. در این پرونده ویژگی‌ های مدیریتی، شخصیتی و رفتاری علی آبادی را زیر ذره بین می‌ بریم تا وزیر نیروی آینده ایران را بهتر بشناسید. بررسی اینکه علی آبادی با مپنا چه کرد و روش مدیریتی وی در وزارت نیرو تا چه حد پاسخگوی مشکلات و معضلات فعلی این وزراتخانه است. ناگفتنی‌ های مهمی از علی آبادی که برای اولین بار شخصیت مدیریتی و رفتاری وی را مورد بررسی قرار می‌ دهد.

عباس علی آبادی اراکی است و ۶۰ سال سن دارد. او فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و ارشد مکانیک دانشکاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است. با آنکه تدریس دانشگاهی داشته و استاد بوده، اما بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرائی فعالیت کند. علی آباد استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را عهده دار بوده است. حضور عباس علی آبادی در دانشگاه امام حسین موجب شده تا از او به عنوان یک مدیر نظامی یاد شود. وی مدتی نیز در دانشگاه تهران تدریس کرده است
وی فعالیت‌ های اجرائی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو آمد و در بخش پروژه‌ های برق آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد. در بخش مدیریتی پروژه‌ های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و به همین دلیل توانست به مدیر عاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) برسد. بعد از چند سال حضور در آب نیرو، سوم شهریور ۱۳۸۷ و در انتهای وزرات پرویز فتاح در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بعد از مرحوم محمد احمدیان منصوب شد. علی آبادی نتوانست با مجید نامجو وزیر نیروی وقت ایران ادامه دهد و بعد از یک سال و پنج ماه در ۲۹ دیماه ۱۳۸۸ از وزارت نیرو رفت و به گروه مپنا پیوست که طی ۱۲ سال نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بود

علی آبادی در جمع مدیرانش بارها تاکید کرده است که عصر تولید برق حرارتی روبه پایان است و باید آمادگی ورود به حوزه‌ های نوین و جدید تولید برق را داشته باشیم. با این وجود وی نتواست کیفیت نیروگاه‌های تولیدی خود را که در زمان مدیریتش رشد خوبی داشت ارتقاء دهد و هنوز هم اغلب واحدهای قدیمی V۹۴ خود را در صنعت تولید استفاده می‌ کند. چند واحد نیروگاه کلاس F در چند سال اخیر در زمان علی آبادی توسط مپنا خریداری و نصب شده است که برخی از آنها با مشکلات عدیده ای روبه شده است.
وی برخلاف سیاست های خود در توسعه نیروگاه های فسیلی حالا باید تغییر پارادیم حکمرانی انرژی در توسعه تجدیدپذیرها را پیگیری کند.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha