۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
باج ارزی به جای قطعی برق یا آغاز حذف دلار نیمایی؟
بورس تشنه اخبار مثبت

باج ارزی به جای قطعی برق یا آغاز حذف دلار نیمایی؟

بهترین استراتژی برای سر و سامان بخشیدن به تولید ابتدا افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی و سپس تک نرخی شدن ارز و آزاد شدن قیمت‌ها است زیرا بسیاری از سرمایه گذاری ها را توجیه پذیر و رانت ها را کاهش می دهد.

سمیه شوریابی؛ بازار: دلار نیما به روند افزایش خود امروز هم ادامه داده و به ۴۵۱۶۶۲ ریال رسیده است. در همین حال رئیس اتاق بازرگانی ایران در پانزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، ضمن آرزوی موفقیت برای کابینه دولت چهاردهم، بر مشورت مسئولان اقتصادی و کابینه دولت با بخش خصوصی درباره ناترازی‌های انرژی و تحمیل خسارات فراوانی که در پی قطعی‌ها برای فعالان تولیدی ایجاد می‌شود تاکید کرد که وزارت نیرو موظف است که برای جبران خسارات راهکار ارائه کند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در اینجا اگر تصمیم به قطعی است، دولت موظف است که برای جبران خسارات بخش تولید راهکارهای مناسب را ارائه کند. نمی‌شود که هر زمان که وزارت نیرو خواست، در از مقطعی برق واحدها را قطع کند بدون آنکه جبران خسارات واحدها را در نظر داشته باشد. متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و ضررهای هنگفتی را واحدها متحمل شده‌اند. قطعی دو روز در هفته برق برای اکثر شرکت‌های بخش خصوصی و به‌ویژه بخش صنعت در تیرماه، باعث شده تا فعالیت بخش خصوصی مختل شود و با تعطیلی بنگاه، تولید با کاهش روبرو شود و به دنبال آن زنجیره تولید محصولات دچار اختلال شود.

آیا نرخ ارز نیما در حال از بین رفتن است یا این موضع گیری اتاق بازرگانی و واکنش بانک مرکزی نشان از تصمیم موقتی شبیه به باج و حق السکوت به فولادی ها است که در اثر کمبود برق ضررهای میلیارد دلاری را متحمل شده اند؟

حذف دلار نیمایی یا باج موقتی به فولادی ها

در همین حال بانک مرکزی در یک تصمیم جدید به زنجیره‌ فولاد اجازه داده است تا ارز ناشی از صادرات خودشان را به جای عرضه در سامانه‌ نیما و به نرخ نیما، به نرخ توافقی به مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد بفروشند، در واقع صادرات کنندگان صنعت فولاد بعد از این می توانند به نرخ بالاتری ارز خودشان را بفروشند، با این حرکت سوالی که مطرح می شود این است که آیا نرخ ارز نیما در حال از بین رفتن است یا این موضع گیری اتاق بازرگانی و واکنش بانک مرکزی نشان از تصمیم موقتی شبیه به باج و حق السکوت به فولادی ها است که در اثر کمبود برق ضررهای میلیارد دلاری را متحمل شده اند؟
به نظر می‌آید بهترین استراتژی برای سر و سامان بخشیدن به تولید و اقتصاد کشور، ابتدا افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی و سپس تک نرخی شدن ارز و آزاد شدن قیمت‌ها باشد که اگر چه برای مصرف کننده روزهای سختی متصور است اما بسیاری از سرمایه گذاری ها را توجیه پذیر و بسیاری از ناترازی ها را حل می کند. راه حلی که به جای تسکین های موقتی و کشتن انگیزه سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، به درمان قطعی منجر می شود.

نمی‌شود که هر زمان که وزارت نیرو خواست، در از مقطعی برق واحدها را قطع کند بدون آنکه جبران خسارات واحدها را در نظر داشته باشد. متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و ضررهای هنگفتی را واحدها متحمل شده‌اند. قطعی دو روز در هفته برق برای اکثر شرکت‌های بخش خصوصی و به‌ویژه بخش صنعت در تیرماه، باعث شده تا فعالیت بخش خصوصی مختل شود و با تعطیلی بنگاه، تولید با کاهش روبرو شود

دومین روز معاملاتی هفته با رشد حدود ۱۸۰۰۰ واحدی شاخص کل و قرارگرفتن این نماگر در ارتفاع دو میلیون و ۳۰ هزار واحد به پایان رسید.
با وجود تداوم محدودیت دامنه نوسان، همچنان معاملات کم حجمی را شاهد هستیم، از ابتدای بازار اکثر سهم ها با صف خرید همراه بودند و با توجه به کاهش ریسک های سیاسی و اخبار مثبتی که به بازار مخابره شده است، این صف های خرید تا پایان بازار پابرجا بودند.
در نتیجه معاملات امروز حقیقی ها ۳۰۷ میلیارد تومان وارد بازار کردند و ارزش معاملات خرد به ۱.۸ همت رسید.

شاخص_کل
در خصوص شاخص کل بورس می‌توان گفت که کندل تأیید برای تشکیل یک الگوی برگشتی را کامل کرده است و با شکست مقاومت مینور در محدوده ۲۰۴۳-۲۰۴۵ می‌تواند به تارگت ۲۰۹۶ هزار واحد برسد.

باج ارزی به جای قطعی برق یا آغاز حذف دلار نیمایی؟

کد خبر: ۳۰۰٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha