۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
هشدار به تجار، مراقب معاملات با یوآن باشید| تضعیف پول چین با استراتژی «حمل ارز»!
چرا سرمایه گذاری روی یوآن چین خطرناک است؟

هشدار به تجار، مراقب معاملات با یوآن باشید| تضعیف پول چین با استراتژی «حمل ارز»!

با ادامه مشکلات اقتصادی چین، سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار فارکس به دنبال به کارگیری استراتژی حمل ارز به منظور افزایش سود خود در بازار بوده و همین امر منجر به تضعیف یوآن چین خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد چین از زمان شیوع کرونا به این سو، اگرچه شاهد پیشرفت هایی بوده اما همچنان درگیر مشکلات متعددی از جمله رکود و کاهش رشد است. دولت چین به منظور بهبود وضعیت بازار کار، همچنان در حال کاهش نرخ بهره بانکی بوده و در حال حاضر، نرخ بهره بانکی سالانه در چین زیر یک درصد است. همین امر سبب می شود تا علاقه سرمایه گذاران برای سپرده گذاری دارایی های خود به شکل یوآن در بانک های چین خودداری کرده و به دنبال سرمایه گذاری روی مواردی غیر از یوآن بروند.

اما این مساله برای کشورهایی چون ایران که در راستای فرآیند موسوم به دلارزدایی، در حال افزایش پیوندهای اقتصادی خود با چین و سیستم مالی این کشور هستند، می تواند تا حد زیادی خطرناک باشد که نه تنها دولت، بلکه بخش خصوصی نیز می بایست نسبت به عواقب حرکت گسترده به سمت اقتصاد احتمالا متزلزل چین و یوآن این کشور هوشیار باشند. به عبارت بهتر اگر چه ممکن است کاهش ارزش یوآن به عمق بخشی و نفوذ بیشتر کالاهای چینی در جهان منجر شود اما در این میان تجار ایرانی باید نسبت به معاملات خود با ارز یوان هشیار باشند زیرا صادرات با یوان ممکن است منجر به کاهش و یا پوچ شدن سرمایه آنها شود.

استفاده از استراتژی معاملاتی «حمل ارز» برای یوآن!

استراتژی معاملاتی حمل ارز یکی از استراتژی های محبوب در بازار فارکس به حساب می آید. در این نوع استراتژی، متعاملین از تفاوت میان نرخ بهره بانکی میان دو کشور سود می برند. به عنوان مثال، تا چند ماه پیش، جفت ارز ین به دلار از جفت ارزهای محبوب برای کاربران این استراتژی محسوب میشد. اما اکنون، این جفت ارز جای خود را به دلار/یوآن داده است.

فرض کنید ۱۰۰ هزار یوآن را به دلار تبدیل می کنید و آن را در بانک های آمریکایی سپرده گذاری میکنید. در بازگشت، اصل سرمایه دلاری به همراه سود آن را به یوآن تبدیل می کنید که با این حساب، بدون افزایش اصل سرمایه،یوآن بیشتری قسمت شما خواهد شد. حال اگر، در معامله خود از اهرم مثلا ۱۰ استفاده نمایید این سود به ۱۰ برابر تبدیل خواهد شد.

بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی (حتی دولتی) بازار فارکس در حال حاضر، از این استراتژی برای افزایش سود خود استفاده می کنند. حتی بسیاری از تجار چینی نیز طی ماه های گذشته، یوآن خود را به دلار تبدیل کرده اند. روش کار حمل ارز به این شکل است که به عنوان مثال، تفاوت نرخ بهره بانکی در بانک های چین و آمریکا در حال حاضر، بیش از ۴ درصد است. پس دارندگان یوآن، ارز خود را به دلار تبدیل کرده و مادامیکه نرخ بهره در آمریکا بالا باشد، در بانک های این کشور سپرده گذاری می کنند. به عنوان مثال، فرض کنید ۱۰۰ هزار یوآن را به دلار تبدیل می کنید و آن را در بانک های آمریکایی سپرده گذاری میکنید. در بازگشت، اصل سرمایه دلاری به همراه سود آن را به یوآن تبدیل می کنید که با این حساب، بدون افزایش اصل سرمایه،یوآن بیشتری قسمت شما خواهد شد. حال اگر، در معامله خود از اهرم مثلا ۱۰ استفاده نمایید این سود به ۱۰ برابر تبدیل خواهد شد.

چرا سرمایه گذاری روی یوآن پر ریسک به حساب می آید؟

اساسا، هر مقدار نرخ بهره بانکی در یک کشور کاهش پیدا کند، میزان عرضه آن ارز در بازار فارکس نیز افزایش می یابد. چراکه سرمایه گذاران بر اساس استراتژی کسب سود بیشتر، به دنبال ارزی هستند که بیشترین سود را به همراه داشته باشد. البته میزان ثبات سیستم اقتصادی پشت ارز مقصد و شاخص آن در بازار فارکس نیز در تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر است. پس با این حساب، استفاده از یوآن به عنوان ارز مرجع معاملاتی در فروش کالا یا خدمات تا حد زیادی به ضرر کشورهایی چون ایران خواهد شد.

هشدار به تجار، مراقب معاملات با یوآن باشید| تضعیف پول چین با استراتژی «حمل ارز»!

از سوی دیگر، بر خلاف بازار ارزهای دیجیتال که دامنه نوسان برای متعاملین امری سودمند است، در معاملات تجاری عادی، این دامنه نوسان بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به از دست رفتن ارزش سرمایه اولیه شما شود. لذا، میزان نوسان یوآن در بازار فارکس در حال حاضر به اندازه ای است که آن را بیش از ارزهای اصلی بازار (یورو، دلار، فرانک و ...) بی ثبات کرده است.

نگاهی به نمودار بالا که نرخ تبدیل دلار به یوآن در بازاه زمانی دو ساله را نشان می دهد، به خوبی اثبات میکند که نرخ برابری این جفت ارز از دسامبر سال ۲۰۲۲ به وضوح در حال افزایش بوده و این بدان معناست که مالکین دلار، تنها با در دست داشتن دلاار خود، سود زیادی به جیب زده و بر عکس، مالکین یوآن در برابر دلار متضرر شده اند. لذا، برای کشوری چون ایران که از ارزهایی چون یوآن و روبل برای تسویه حساب های بین المللی خود استفاده می کند، توجه به شرایط فعلی بازار فارکس و نرخ جفت ارزها به ویژه برای دو ارز یاد شده در راستای جلوگیری از ضررهای مالی بزرگ، حیاتی به نظر می رسد.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha