۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
اثر مثبت اقدام بانک‌ مرکزی برای حمایت بازار سهام
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اثر مثبت اقدام بانک‌ مرکزی برای حمایت بازار سهام

یک کارشناس بورس گفت: با توجه به اثر تامین مالی گران بر حاشیه سود شرکت ها، اقدام بانک‌ مرکزی از طریق اوراق می تواند سیگنال مثبتی به بورس بدهد.

بازا؛ گروه بورس: اثر اقدام بانک‌ مرکزی برای حمایت از شرکت‌های بازار سهام، روز چهارشنبه نمایان شد. این اقدام از طریق تضمین اوراق و اعطای وام‌های ارزی به شرکت‌های معدنی و پتروشیمی و خرید سهام توسط بانک ها و همچنین حمایت از ظرفیت اعتباری صندوق‌های درآمد ثابت بود. با مطرح شدن این خبر اقدام بانک‌ مرکزی، اثر آن به یاری بورس تهران آمد و بازار به سمت مثبت حرکت کرد.

سه اقدام بانک‌ مرکزی که شامل ۳۶۰ همت انتشار اوراق برای سرمایه‌ درگردش شرکت‌ها، انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه پتروشیمی و معدن و انتشار ۵/۱‌ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی امید به بازار تزریق کرد. این اقدامات نشان می‌دهد که نقش بانک مرکزی بعد از مدیریت بازار ارز و … در بورس تقویت خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به سرمایه در گردش نیاز دارند. از طرف دیگر نرخ اوراق برای تامین مالی تاکنون بالا بوده و روی حاشیه سود شرکت ها تاثیر منفی گذاشته است. از این رو انتشار اوراق با قیمت پایین می‌تواند به بهبود حاشیه سود شرکت‌ها و برنامه‌ریزی آنها برای افزایش تولید اثرگذار باشد.

حمید میرمعینی افزود: در حال حاضر مکلف کردن بانک ها به خرید سهام نیز در تعادل بازار تاثیر دارد. زیرا در چند وقت اخیر حقوقی ها بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شده بودند. حالا با حمایت از بازار سهام نه تنها حقوقی ها کمتر خواهند فروخت، بلکه خرید نیز خواهند داشت.

به نقل از سرمایه فردا، میرمعینی تصریح کرد: چراکه در شرایط کنونی قیمت سهام به کف رسیده است. به همین دلیل بسیاری از حقوقی ها با خرید به دنبال بازدهی کوتاه مدت خواهند بود. به عبارت دیگر پیش بینی نمی شود که این مساله یک روند صعودی بلندمدت ایجاد کند. اما می تواند در کوتاه مدت اثر مثبتی روی معاملات بورس ایجاد کند.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha