۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
هر کیسه کود اوره ۳۹۵ هزار تومان| کشاورزان گلستانی نگران خرید الکترونیکی کود نباشند 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان خبر داد؛

هر کیسه کود اوره ۳۹۵ هزار تومان| کشاورزان گلستانی نگران خرید الکترونیکی کود نباشند 

گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: هم اکنون نگرانی کشاورزان برای خرید الکترونیکی کود از طریق سامانه پایش مواد کودی بر طرف شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان، سید صمد ضیائی اظهار کرد: تولید محصول خوب نیازمند چهار عامل بذر، کود شیمیایی، سموم و مکانیزاسیون کشاورزی است، خاطر نشان کرد: کشاورزی از سنتی‌ به صنعتی تبدیل شده و این عوامل طی ۵۰ سال اخیر نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس مورد نیاز بخش کشاورزی کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که صددرصد از آن داخل کشور تامین می‌شود.

ضیایی با بیان اینکه ۸۵ درصد کود کشور از داخل تأمین می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ درصد مابقی کود موردنیاز کشاورزان که از فسفات و پتاس تشکیل می‌شود، عمدتاً وارداتی هستند.

وی همچنین کودهای شیمیایی ازته، فسفاته وپتاسه را الزامات مصرف در تولید محصولات کشاورزی بر شمرد و اضافه کرد: عموما کشاورزی در سراسر دنیا صرفه اقتصادی ندارد و به دلیل این که با امنیت غذایی و سفره های مردم در ارتباط است، به همین دلیل مورد حمایت دولت ها بوده، به‌ حدی که برای این حوزه یارانه تعیین می شود.

وی با اشاره به این موضوع که در کشور ما بر اساس محصولاتی که تولید می شود یارانه تعلق می گیرد( تن در واحد سطح) اما تخصیص یارانه به کشاورزان در کشور های اروپا بر اساس واحد سطح است.

وی ادامه داد: در کشور ما برای هر سه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه یارانه تعلق می گیرد، تصریح کرد: سهمیه‌ کود یارانه ای استان ۶.۵ درصد سهمیه کل کشور بوده که در تلاش هستیم این رقم در سال زراعی به هشت درصد و در سال آینده به ۱۰ درصد افزایش یابد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تاکید کرد: پیشنهاد شد سهمیه کود سال جاری از۱۵۷ هزار تن به ۱۶۵ هزار تن افزایش یابد و همه تلاش ها بر این است که این سهمیه برای همه رقم معین کودی اختصاص یابد.

وی با بیان این که با توجه‌ به این‌ که مقرر بود کشت پاییزه از اول مرداد ماه شروع شود، گفت: با مصوبه هیئت دولت از سوم مرداد ماه، قیمت کود اوره به ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی از ۱۹۵ هزار تومان به ۳۹۵ هزار تومان افرایش یافت که همزمان با تغییر قیمت کود، سامانه توزیع کود نیز مسدود شده بود.

ضیائی خاطر نشان کرد: هم اکنون نگرانی کشاورزان برای خرید الکترونیکی کود از طریق سامانه پایش مواد کودی بر طرف شده است و با توجه به این که از اول شهریور ماه برای توزیع کود های کشاورزی یارانه ای برای کشت محصولات پائیزه برنامه ریزی شده است، هم اکنون نیز بیش از ۲۲ هزار تن انواع کود شیمیایی در انبار های این شرکت ذخیره سازی شده است که این رقم در سال گذشته بیش از ۲۱ هزار تن بوده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد؛ سهمیه کود شیمیایی خود را پیگیری و استفاده کنند، چرا که کود شیمیایی باید با کیفیت و به‌ موقع استفاده شود؛ کارشناسان نیز اعتقاد دارند اگر کود شیمیایی به‌ موقع و با کیفیت استفاده شود، حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید صورت می‌گیرد.

وی در خصوص شایعات یا مسائل مطرح شده در خصوص«قاچاق کود و یا هر گونه تخلف در چرخه توزیع» توضیح داد:

درخواست برای خرید هر نوع‌ کود یارانه ای در سه سامانه پهنه بندی، پایش مواد کودی و حمل ونقل توزیع نهاده های کشاورزی ثبت می شود.

ضیائی افزود: دولت الکترونیک، احتمال تخلف در چرخه توزیع را کاهش داده است.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha