۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
افزایش مالیات بر خانه‌های خالی موجب عرضه واحدها به بازار می‌شود
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش مالیات بر خانه‌های خالی موجب عرضه واحدها به بازار می‌شود

خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح جدید، نرخ مالیات بر خانه‌های خالی بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده و موجب خواهدشد بخش قابل توجهی از دارندگان خانه‌های خالی ترغیب شوند واحدها را عرضه کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع مالیات بر خانه های خالی از پنج سال پیش در قوانین مطرح شده بود، گفت: متأسفانه این قانون به دلایل مختلف فاقد اثر بود و نمی شد با اعمال آن قانون، دارندگان خانه های خالی را ترغیب به عرضه واحد خود در بازار کنیم تا موجب کاهش قیمت ها در بازار مسکن شود.

وی به دلایل ناکارآمدی قانون سابق اخذ مالیات از خانه های خالی اشاره و اظهار کرد: پایین بودن نرخ مالیاتی که در قانون سال ۱۳۹۴ ذکر شده بود و همچنین دشواری شناسایی خانه های خالی دو عاملی بودند که قانون ذکر شده را عملاً بی ثمر می کردند.

این نماینده مجلس به قانون جدید اخذ مالیات بر خانه های خالی اشاره کرد و افزود: در طرح جدید، نرخ مالیات بر خانه های خالی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است و موجب خواهد شد بخش قابل توجهی از دارندگان خانه های خالی ترغیب شوند واحدهای خودشان را در بازار عرضه کنند تا مالیات سنگینی نپردازند.

وی افزود: بخش دوم این طرح تقویت سامانه املاک و اسکان کشور است و در این مسیر هم سایر دستگاه ها مکلف شده ‌اند و از طرفی به طریق خود اظهاری مردم، این سامانه تقویت خواهد شد تا ظرف دو ماه برای شناسایی خانه های خالی کشور توانا شود. امید می رود با این دو اقدام که ارکان و ستون های طرح هستند، بخشی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی به بازار عرضه شود و این تب سنگین بازار مسکن را کاهش دهد.

خاندوزی درباره بخش خوداظهاری که در قانون اخذ مالیات از خانه های خالی آمده است، عنوان کرد: آنچه در متن طرح وجود دارد و در صورتی که مورد تصویب نهایی مجلس قرار گیرد تبدیل به قانون می شود، آن است هر خانواری که واحد مسکونی که مالک یا مستأجر آن است را در مهلت مقرر در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کند و در غیر این صورت آن واحد از منظر دولت و مجلس خانه خالی تلقی می شود و مالیات از آن اخذ خواهد شد.

وی ادامه داد: سایر دستگاه های کشور نیز وارد کار می شوند و در این راستا سازمان اسناد و املاک کشور بانک های اطلاعاتی از سندهای رسمی دارد. سازمان ثبت احوال کشور نیز اطلاعاتی از کُد پستی هر صاحب کُد ملی دارد. این دستگاه ها نیز مکلف شده‌ اند خوداظهاری ها را راستی آزمایی کنند. ضمن اینکه هر کُد پستی که درج شود مبنای تمام خدماتی است که از دستگاه های دولتی دریافت خواهد شد.

کد خبر: ۲۹٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha