۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
سه اقدام برای بازگشت بورس تهران
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

سه اقدام برای بازگشت بورس تهران

فردین آقابزرگی با اشاره به ۳ استراتژی برای بازگشت شاخص بورس گفت: در شرایط کنونی اصلاح قیمت گذاری دستوری، تزریق منابع جدید به بازار سهام و تعدیل نرخ بهره بانکی به بازگشت معاملات کمک می‌کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار سرمایه همچنان در حال طی کردن روند نزولی است. به همین دلیل خروج پول از بازار نیز ادامه یافته است. با توجه به اینکه در روزهای اخیر حمایت دو میلیون واحد را شکسته است سهامداران نسبت به ادامه دار شدن این اصلاح نگران شده اند. چراکه در مقطع کنونی قویترین حمایت شاخص کل می تواند یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد باشد. اما در صورتی که استراتژی های مناسبی برای بازار اتخاذ شود احتمال بازگشت شاخص کل بورس در همین محدوده یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد وجود دارد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: در حال حاضر مهمترین استراتژی دولت برای حمایت از بازار سرمایه می تواند تزریق و بازگشت بخشی از منابع خارج شده به بورس باشد. همچنین موضوع قیمت گذاری دستوری برای صنایع باید حل شود. چراکه در سال های اخیر میزان حاشیه سود شرکت به حداقل ممکن رسیده است.

او با تاکید بر اینکه اصلاح نرخ بهره بانکی عامل دیگری برای بازگشت شاخص کل بورس است، افزود: وقتی که بازار سرمایه روندی نزولی دارد بازدهی بدون ریسک برای سرمایه گذاران جذاب است، چراکه در شرایط کنونی چشم اندازی روشنی برای بازار سرمایه وجود ندارد. از اینرو ابتدا باید کابینه دولت چهاردهم تعیین تکلیف شوند و بعد سیاست های حمایتی از بازار سرمایه را تدوین کنند.

آقابزرگی تاکید کرد: افت ارزش دلار بورس تهران از ۴۵۰ میلیارد دلار به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار نشان می دهد که بازار سرمایه به پایین ترین سطح خود رسیده است. اما در مقطع کنونی هنوز سیگنالی به سهامداران داده نشده است که از فروش سهام خود خودداری کنند. این وظیفه دولت است که با تزریق منابع جدید و الزام حقوقی ها به حمایت از سهامشان بازار را وارد روند مثبت کنند. هرچند در مقطع کنونی برخی استدلال می آورند که بازار با ریسک های سیاسی مواجه است و عملا حمایت دولت از بازار هم نمی تواند به بازگشت شاخص کمک کند.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha