۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق ها

مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق ها

بسیاری از سرمایه گذاران در سال‌های اخیر نگران کم شدن ارزش پول‌شان در برابر تورم و نوسانات اقتصادی هستند.

به گزارش بازار، بسیاری از سرمایه گذاران در سال‌های اخیر نگران کم شدن ارزش پول‌شان در برابر تورم و نوسانات اقتصادی هستند. دسته‌ای از این افراد به دنبال ریسک نیستند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری کم ریسکی داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود به دنبال گزینه‌های خاصی برای سرمایه‌گذاری باشند.

بسیاری از این دسته افراد بانک را به عنوان محلی برای سپردن سرمایه‌های خود به آن انتخاب می‌کنند چرا که ریسک چندانی ندارد و پرداختی ماهانه نیز دارد. اما با توجه به سود ۲۰.۵ درصدی بانک برای سپرده‌های یک ساله و نگاهی به نرخ تورم بالای سال‌های اخیر، می‌توان بانک را به عنوان گزینه مناسب برای مقابله با تورم انتخاب کرد.

با این حساب، باید سراغ گزینه‌های کم ریسک دیگری بگردیم که بازدهی بهتری در مقایسه با بانک دارند. یکی از این گزینه‌ها صندوق درآمد ثابت است. صندوق درآمد ثابت جزء ابزارهای نوین مالی به شمار می‌آید که با توجه به سبدی متشکل از اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی از سهام می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری کم ریسک و با بازدهی بهتر از بانک باشد.

در این فرصت صندوق درآمد ثابت کیان را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک با بازدهی بهتر از بانک بررسی می‌کنیم و آن را با دیگر صندوق‌های بورسی درآمد ثابت – چه از نوع قابل معامله و چه صدور و ابطالی - مقایسه خواهیم کرد. اما قبل از بررسی این صندوق درآمد ثابت، به این نکته مهم اشاره خواهیم کرد که آیا صندوق درآمد ثابت، تنها گزینه مناسبی برای افراد ریسک گریز است یا دیگر افراد هم می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند؟

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت مناسب این افراد است!

به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت برای ۳ دسته از سرمایه گذاران، مناسب است.

سرمایه گذاران ریسک گریز

صندوق درآمد ثابت با توجه به ساختاری که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که روحیه ریسک گریز دارند و از طرفی دیگر، می‌خواهند سود بیش‌تر از بانک داشته باشند. همان طور که اشاره کردیم، عمده سبد دارایی صندوق درآمد ثابت به اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار کمی از آن به سهام اختصاص دارد. این ترکیب دارایی می‌تواند بازدهی بهتر از بانک را برای سرمایه‌گذاران کم ریسک به همراه داشته باشد.

سرمایه گذاری با هدف متنوع سازی

باید گفت که سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، تنها برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز مناسب نیست. افراد سرمایه‌گذاری که به دنبال متنوع‌سازی در سرمایه‌گذاری هم هستند نیز می‌توانند از دسته سرمایه‌گذارانی باشند که صندوق درآمد ثابت را به عنوان گزینه مناسبی برای متنوع‌سازی سرمایه خود انتخاب می‌کنند. این سرمایه‌گذاران ممکن است بیش‌تر دارایی‌های خود را در بازارهای دارایی پر ریسک مانند سهام و دیگر بازارهای دارایی مانند طلا قرار داده باشند. اما برای جلوگیری از خطر افت احتمالی این بازارها، اقدام به قرار دادن مقداری از دارایی خود در صندوق درآمد ثابت می‌کنند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت با سود روزشمار

در میان سرمایه‌گذاران، افرادی هم هستند که برای بازه زمانی کوتاه مدت، تصمیم مشخصی برای سرمایه‌گذاری ندارند اما از طرفی هم تمایل به دریافت سود روزشمار در همان بازه زمان کوتاه مدت دارند. به همین خاطر می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری این افراد به حساب بیاید. حالا که با صندوق درآمد ثابت آشنا شدیم، بهتر است به مقایسه صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق‌های درآمد ثابت بپردازیم و آنها را از نظر چند معیار مهم سنجش کنیم.

مقایسه ارزش خالص دارایی

اولین مورد مقایسه، ارزش خالص دارایی است. ارزش خالص دارایی بزرگی یک صندوق را نشان می‎دهد و سنجه‌ای برای اعتبار یک صندوق است.

در حال حاضر، ۱۴۶ صندوق درآمد ثابت وجود دارد که شامل صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF)، صدور و ابطالی، نیکوکاری، مشترک و نوع دوم هستند. جمع ارزش خالص دارایی این صندوق‌ها تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ به بیش از ۶۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب میانگین ارزش خالص دارایی هر صندوق درآمد ثابت حدود ۴.۱۹۳ هزار میلیارد تومان است.

ارزش خالص دارایی صندوق درآمد ثابت کیان تا پایان تیر ۱۴۰۳ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است که بالاتر از میانگین ارزش خالص دارایی تمام صندوق‌های درآمد ثابت است.

مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق ها

مقایسه بازدهی یک ساله

علاوه بر مقایسه ارزش خالص دارایی، مقایسه بازدهی هم به عنوان یکی از معیارهای مهم در مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به کمک ما برای انتخاب صندوق درآمد ثابت مناسب بیاید.

بازدهی یک ساله صندوق‌های درآمد ثابت (منتهی به ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳) می‌تواند چشم‌انداز مهمی برای سرمایه‌گذارانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری کم ریسک با بازدهی مناسب دارند، فراهم آورد.

میانگین بازدهی یک‌ساله صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (etf) غیر تقسیم سودی – منتهی به ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ – به حدود ۲۸ درصد می‌رسد. این در حالی است که بازدهی یک‌ساله صندوق درآمد ثابت کیان ۲۸.۵ درصد است. مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با دیگر صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس، نشان می‌دهد که بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان از میانگین بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) بسیار بیش‌تر است.

با این حساب می‌توان گفت که این صندوق درآمد ثابت از نظر بازدهی سالانه هم جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق ها

مقایسه بازدهی یک‌ماهه

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت – با توجه به سود روزشمار که دارد – می‌تواند برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت از چند روز تا یک ماه هم مناسب باشد. بنابراین مقایسه بازدهی یک ماهه صندوق درآمد ثابت کیان با صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله غیر تقسیم سودی دیگر هم نشان می‌دهد که وضعیت این صندوق برای سرمایه‌گذاری چگونه است. بازدهی یک ماهه میانگین صندوق‌های درآمد ثابت (ETF) غیرتقسیم سودی به ۲.۲۳ درصد می‌رسد. این در حالی است که بازدهی یک‌ماهه صندوق درآمد ثابت کیان به ۲.۳۹ درصد می‌رسد.

مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت کیان با سایر صندوق ها

بررسی بازدهی کوتاه‌مدت یک ماهه نشان می‌دهد صندوق درآمد ثابت قابل معامله کیان بازدهی بالاتری در مقایسه با میانگین صندوق‌های درآمد ثابت داشته است.

حداقل مبلغ برای خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت چقدر است؟

صندوق با درآمد ثابت کیان جزء صندوق های etf‌ است و برای اولین بار در ایران این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید با حداقل مبلغ ممکن یعنی فقط ۵۰ هزار تومان اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق کنید. برای خرید واحدهای صندوق با درآمد ثابت کیان می توانید از اپلیکیش کیان دیجیتال و یا کارگزاری کیان استفاده کنید. برای سرمایه گذاری از طریق اپلیکیشن کافی است وارد سایت کیان دیجیتال شوید و اپلیکشن را دانلود کنید.

جمع‌بندی

نگاهی به دو معیار بازدهی یک ساله و یک ماهه و همچنین خالص ارزش دارایی حاکی از این است که صندوق درآمد ثابت کیان گزینه خوبی در میان صندوق‌های درآمد ثابت است و در هر سه معیار بهتر از میانگین بوده است.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه راد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      0 0
      صندوق درآمد ثابت کیان بیت صندوق های بازار واقعا عالیه نزدیک ۳۱ درصد در سال سود میده. ممنون از محتوای خوبی که نوشتید
    • فاطمه راد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      0 0
      صندوق درآمد ثابت کیان بیت صندوق های بازار واقعا عالیه نزدیک ۳۱ درصد در سال سود میده. ممنون از محتوای خوبی که نوشتید