۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
آب ۲۵ روستای مراغه در وضعیت قرمز قرار دارد

آب ۲۵ روستای مراغه در وضعیت قرمز قرار دارد

تبریز- مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: آب ۲۵ روستای مراغه در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش بازار، محمد خانی در جلسه بررسی نیازها و مطالبه‌های حوزه آب و فاضلاب مراغه و عجب‌شیر که با حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: همچنان هم محل تامین اعتبار برای آبرسانی به این روستاها مشخص نیست.

وی اضافه کرد: آب پنج روستا از این تعداد با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) حل شده و اما ۱۸ روستای دیگر فاقد اعتبار است.

«خانی» ادامه داد: سه مجتمع آبرسانی با ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال که آب ۳۰ روستای مراغه را تامین می‌کند هم حدود ۲۵ سال قبل احداث شده است و به اعتبارات ویژه نیاز دارد.

مراغه آب پایدار شهری دارد

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: مراغه آب پایدار شهری دارد اما به جهت اینکه از ظرفیت توسعه برخوردار است، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب این شهرستان در قالب مدول دوم یا طرح ارتقای زلال‌ساز در دستور کار قرار گرفته است تا جوابگوی نیاز ۲۵ آینده این شهرستان باشد.

«خانی» افزود: طرح ارتقای زلال‌ساز مراغه اکنون جهت خرید تجهیزات هیدرومکانیکال، به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار وارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به مخازن آب مورد نیاز برای ۲۵ سال آینده این شهر هم افزود: در مورد مخازن ۲۰ هزار مترمکعب کمبود وجود دارد که خوشبختانه پنج‌هزار مترمکعب آن در حال احداث بوده و بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است اما ۱۵ هزار مترمکعب دیگر باید در آینده احداث شود.

پدافند غیرعامل در حوزه آبرسانی مراغه لحاظ شود

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: حدود ۹۰ درصد آب شرب مراغه از سد علویان تامین می‌شود و اگر بارش‌ها و آب ورودی به سد کاهش یابد، تامین آب شرب شهرستان با مشکل مواجه می‌شود و بر همین اساس باید چند حلقه چاه هم حفر شده و پدافند غیرعامل در حوزه آبرسانی مراغه لحاظ شود.

«خانی» با تاکید بر اینکه مراغه شهر استراتژیک و دومین شهر بزرگ استان است، اضافه کرد: در خصوص مکان‌یابی برای احداث مساکن ملی نیز چندان دقت نشده است.

وی ادامه داد: طرح آبرسانی به مساکن ملی در محدوده پهرآباد مراغه با ۶۰ میلیارد ریال هزینه در حال تکمیل است اما احداث مخزن آن طول می‌کشد و آب این مساکن فعلا از یک مخزن قدیمی با پنج کیلومتر طول شبکه تامین خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی افزود: در مساکن ملی «سنگرداغی» به اعتبارات زیادی نیاز است که باید به صورت مجزا به آن پرداخته شود.

وی همچنین در مورد آب شهرک امام حسن(ع) هم گفت: متاسفانه در طول ۲۰ سال گذشته زیرساخت‌ها از سوی متولی اولیه این شهرک تامین نشده و زمین‌های شهرک به صورت نیمه‌کاره به تعاونی‌ها و مردم تحویل داده شده است.

شبکه سنتی فاضلاب مراغه باید به مدرن تبدیل شود

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: شبکه سنتی فاضلاب مراغه باید به شبکه مدرن تبدیل شود و از آنجایی که شبکه آب این شهر هم دچار فرسودگی است، با مدرن کردن شبکه فاضلاب، نشتی آب هم شناسایی و رفع می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه مراغه از نظر پوشش فاضلاب پیش‌رو است، افزود: ۹۲ درصد مردم شهر از شبکه فاضلاب استفاده می‌کنند و هشت درصد باقی مانده نیز بالای ۲۰ هزار واحد است که پوشش آنها به اعتبار نیاز دارد.

کد خبر: ۲۹۹٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha