۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
جنوبی ها چطور با مصرف بهینه برق از وزارت نیرو خودرو رایگان بگیرند؟

جنوبی ها چطور با مصرف بهینه برق از وزارت نیرو خودرو رایگان بگیرند؟

وزارت نیرو با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی از نیمه ماه اردیبهشت پویشی را تحت عنوان «باانرژی» راه‌اندازی کرده که تا پایان شهریور ادامه دارد.

به گزارش بازار، وزارت نیرو با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی از نیمه ماه اردیبهشت پویشی را تحت عنوان «باانرژی» راه‌اندازی کرده که تا پایان شهریور ادامه  دارد. مشترکان خانگی با شرکت در این پویش، می‌توانند با راهنمایی شرکت توانیر، بدون کاستن از رفاه خود مصرف برق را کاهش دهند. درصورتی‌که مشترکی موفق شود مصرف برق را تا 15 درصد بکاهد، شانس برنده شدن در قرعه‌کشی پویش مذکور را خواهد داشت.

یکی از جوایز این پویش، خودور اتوماتیک است که برای کل کشور 300 دستگاه در نظر گرفته شده و استان‌های جنوبی نیز در این میان سهم خود را دارند. 

چند روز پیش مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از رکورد شکنی مجدد تقاضای برق و رسیدن آن به مرز 80 هزار مگاوات‌ساعت خبر داد. مصرف برق با سرعت زیادی در حال پیشی گرفتن از میزان برق تولیدی در کشور است. از آن‌جا که ماهیت انرژی برق به آن امکان ذخیره شدن را نمی‌دهد، نمی‌توان این انرژی را برای مواقع لزوم انبار کرد تا در هنگام بروز ناترازی، به شبکه توزیع وارد شود. بنابراین بالا رفتن تقاضای برق، خاموشی‌های ناخواسته را به مشترکان خانگی و صنعتی تحمیل می‌کند.

در این میان شهروندان استان‌های جنوبی می‌توانند با در نظر گرفتن برخی نکات ساده، علاوه بر مدیریت مصرف برق، در قرعه کشی پویش باانرژی برای برنده شدن خودرو اتوماتیک و صدها جوایز دیگر نیز شرکت کنند. 

تهیه کولر گازی متناسب با مساحت خانه 

معمولاً منازل افراد ساکن جنوب کشور، مجهز به چند دستگاه کولر گازی است. انتخاب کولر با ظرفیت متناسب با منزل، کمک می‌کند از تهیه کولر گازی به تعداد زیاد بی‌نیاز باشیم. ظرفیت مناسب کولر از حاصل‌ضرب مساحت اتاق در ضریب BTU حاصل می‌شود؛ این ضریب برای مناطق جنوبی عددی بین 500 تا 600 است. برای محاسبه ضریب BTU می‌توانید از بخش مربوطه در سایت calculator استفاده کرد. در این بخش، یک جدول وجود دارد که در آن ابعاد اتاق، نوع کاربری آن، میزان عایق‌بندی، دسترسی به نور خورشید، آب‌وهوای محل زندگی و تعداد ساکنان را مشخص می‌کنید و بعد ضریب BTU اتاق برای شما محاسبه می‌شود.

جنوبی ها چطور با مصرف بهینه برق از وزارت نیرو خودرو رایگان بگیرند؟

تنظیم دمای کولر گازی روی 24 درجه یا بالاتر

مهم نیست که هوای پیرامون شما چقدر گرم است، دمای مناسب محیط برای آسایش بدن، کمتر از 24 درجه سلسیوس نیست. بنابراین دمایی که کولر گازی خود را روی آن تنظیم می‌کنید، به استانی که در آن ساکنید، بستگی ندارد. هر درجه کاهش در دمای کولر گازی، مصرف برق را به‌میزان 3 تا 5 درصد افزایش می‌دهد. به‌خاطر داشته باشید که قدری تحمل گرما و فاصله با ایده‌الی که از دمای اتاق در ذهن دارید، بهتر از تحمل قطعی ناخواسته برق در دمای 50 درجه است.

استفاده از برنامه اکو موجود در لوازم برقی پرمصرف

بعضی از لوازم برقی مانند ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و گاهی یخچال و فریزر، برنامه‌ای به‌نام اکو (به‌معنای اقتصادی) دارند که آن را کارخانه سازنده دستگاه برای به حداقل رساندن انرژی مصرفی در نظر گرفته است. برای مثال این برنامه، در ماشین‌لباس‌شویی، دما و میزان آب و مدت شست‌وشو و استراحت موتور را به‌گونه‌ای تننظیم می‌کند که مصرف برق دستگاه تا 30 درصد کاهش پیدا کند. ناگفته نماند که این برنامه، مناسب زمانی است که لباس یا ظرف نیاز به شست‌وشوی معمولی دارند. راه حل دیگر برای پایین آوردن مصرف برق در ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی این است که نور آفتاب و جریان هوا را جایگزین خشک‌کن دستگاه کنید. همچنین بهتر است این دو دستگاه را در بازه زمانی 10 شب تا 10 صبح -که مصرف برق بالا نیست- به کار بگیرید.

تعویض لامپ‌های خانه را LED 

بارها شنیده‌ایم که لامپ‌های LED برای ایجاد روشنایی یکسان با لامپ‌های دیگر، برق بسیار کمتری مصرف می‌کنند. این لامپ‌ها حتی چیزی در حدود 80 درصد نیز از لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت کمتر مصرف دارند؛ اما اهمیت این لامپ‌ها برای فصل گرما و مناطق گرمسیری در این است که گرما نیز تولید نمی‌کنند.

اصلاح چینش لوازم برقی

راندمان دستگاه‌های برقی تا حدی تابع محل قرارگیری آن‌ها است؛ برای مثال لوازمی مانند یخچال و کولر گازی که کار خنک‌ کردن را انجام می‌دهند باید حتی‌الامکان از منابع تولید گرما مانند اجاق گاز و یا نور خورشید، دور نگه داشته شوند. مورد دیگر درمورد یخچال، رعایت فاصله 10 تا 20 سانتی‌متری بین دستگاه و دیوار است؛ این فاصله برای کمک به انتقال کارآمد گرما از کویل دستگاه به هوای پیرامون ضروری است. درضمن چینش مواد غذایی نیز در یخچال باید نه کم و نه زیاد باشد؛ یعنی به‌گونه‌ای که هم هوای داخل آن به‌آزادی و بدون مانع حرکت کند و هم هنگام باز کردن در یخچال، هوای سرد هدر نرود.

پویش باانرژی راهکاری برای کاهش مصرف بدون کاستن رفاه

شهروندان جنوبی همچنین می‌توانند با مراجعه به سایت باانرژی به نشانی https://ba-energy.ir/ با راهکاریهای مفید و کاربردی برای مدیریت مصرف برق در طول تابستان آشنا شوند. مشترکان همچنین با مراجعه به بخش شبیه ساز این اپلیکیشن می‌توانند با وارد کردن نوع لوازم برقی و ساعت استفاده آن، از میزان مصرف آگاه شده و همچنین از مبلغ قبض خود اطلاع پیدا کنند. از این طریق می‌توانند پیش از صدور قبض، مصرف خود را بهینه و مدیریت کنند.

انتهای پیام

کد خبر: ۲۹۹٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha