۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
ثبات نرخ دلار در بازار
بی توجهی به ریسک‌های ژئوپلیتیک در بازار ارز

ثبات نرخ دلار در بازار

ثبات نرخ دلار در ایران در شرایطی که همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک وجود دارد به معنای بازگشت عقلانیت و آرامش در بازار تحت تاثیر مدیریت بانک مرکزی محقق شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ دلار در ایران به محدوده ۶۰ هزار تومان رسیده. درحالی که مقامات دولتی تاکید کرده‌اند که انتقام هنیه از اسرائیل گرفته خواهد شد. بازار ارز درحالی به این موضوع بی‌توجه شده است که در زمان وعده صادق رشد کاذب حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده بود. این ثبات نرخ دلار در ایران در شرایطی که همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک وجود دارد به معنای بازگشت عقلانیت و آرامش در بازار تحت تاثیر مدیریت بانک مرکزی محقق شده است.

علی‌اکبر نیکواقبال معتقد است که رویکرد کنونی بانک مرکزی به مدیریت بازار ارز باعث شده تا تقاضاهای کاذب در بازار از بین برود. بنابراین شاهد روند صعودی نرخ دلار در ایران در اوج هیجانات کوتاه مدت بود. هم‌اکنون نیز این روند نزولی ادامه پیدا کرده است. چراکه چشم‌انداز بازار ارز دیگر صعودی نیست

یک کارشناس اقتصادی درباره کاهش نرخ دلار در ایران با وجود تنش‌های سیاسی به وطن امروز گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بازار نسبت به این خبرها دیگر هیجانی رفتار نمی‌کند. از طرف دیگر تجربه واکنش بازار به اتفاقات این چنینی موقت بوده‌است. به همین دلیل معامله‌گرها با عقلانیت بیشتری روند بازار را دنبال می‌کنند.

علی‌اکبر نیکواقبال تصریح کرد: در چند ماه گذشته نوسانات نرخ دلار در ایران به حداقل ممکن رسیده است. این موضوع تحت تأثیر پارامترهای کلان اقتصادی همچون افزایش درآمد ارزی، کاهش نقدینگی و... رخ داده است. ازاین رو پایداری در اقتصاد کشور منجر شده تا سطح نوسانات بازار به حداقل ممکن برسد.

او ادامه داد: رویکرد کنونی بانک مرکزی به مدیریت بازار ارز باعث شده تا تقاضاهای کاذب در بازار از بین برود. بنابراین شاهد روند صعودی نرخ دلار در ایران در اوج هیجانات کوتاه مدت بود. هم‌اکنون نیز این روند نزولی ادامه پیدا کرده است. چراکه چشم‌انداز بازار ارز دیگر صعودی نیست. درواقع نرخ دلار در ایران امروز دیگر به مسائل هیجانی واکنش نشان نمی‌دهد، بلکه فاکتورهای بنیادی عامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری دلار محسوب می‌شود.

نیکواقبال با تاکید بر اینکه سیاست دولت در حال حاضر ایجاد ثبات در اقتصاد است، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد کمک کند. به‌طوری قطع حرکت جریان پول به بخش تولید میزان التهابات بازار ارز را نیز کاهش می‌دهد. ثبات نرخ دلار در ایران در شرایطی که همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک وجود دارد به معنای بازگشت عقلانیت و آرامش در بازار است.

حباب دلار در حال کاهش یافتن است

همچنین پویان مظفری کارشناس اقتصادی درباره تارگت قیمت دلار ۵۷ بعد از فروکش کردن هیجانات بازار گفت: به‌طور قطع دلار دوباره با کانال ۵۷ هزار تومان برمی‌گردد. اما ادامه روند آن به سیاست‌های کابینه دولت برمی‌گردد.

در روزهای اخیر قیمت دلار از ۶۲ هزار تومان که سقف آن بود به حدود ۶۰ هزار تومان کاهش یافته‌است. در حال حاضر احتمال شکستن کانال شصت هزار تومان دلار قوی است. چراکه رایزنی‌های منطقه‌ای حکایت از تغییر استراتژی ایران برای شکل انتقام دارد. به همین دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیک تا حدود کاهش یافته‌است. از اینرو پیش‌بینی می‌شود با کاهش تنش‌ها حباب دلار بازهم خالی شود.

به گفته پویان مظفری بسیاری از قوانین و مقرراتی که روی بورس تاثیرگذار هستند توسط کابینه دولت چهاردهم تصمیم‌گیری خواهند شد. از طرف دیگر دولت چهاردهم به دنبال توسعه روابط به کشورهای دیگر است. همین موضوع می‌تواند سیگنال به بازار ارز محسوب شود

یک کارشناس اقتصادی معتقد است با توجه به اینکه قیمت دلار تیز ۱۴۰۳ یکبار تا محدوده ۵۷ هزار تومان کاهش داشته‌ بعد از تخلیه حباب اینبار نیز به کانال ۵۷ هزار تومان برمی‌گردد.

پویان مظفری با تاکید بر اینکه استقرار کابینه دولت چهاردهم نیز به دلیل از بین بردن ابهامات در سیاستگذاری منجر به کاهش قیمت دلار می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از قوانین و مقرراتی که روی بورس تاثیرگذار هستند توسط کابینه دولت چهاردهم تصمیم‌گیری خواهند شد. از طرف دیگر دولت چهاردهم به دنبال توسعه روابط به کشورهای دیگر است. همین موضوع می‌تواند سیگنال به بازار ارز محسوب شود.

مظفری با تاکید بر اینکه در چند ماه اخیر بانک مرکزی مدیریت بازار ارز را از طریق تامین تقاضا پاسخ داده است، گفت: زمانی که ارز به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد حتی اگر سیگنال تورمی نیز وجود داشته باشد حرکت رو به بالا نخواهد داشت. در مقطع کنونی پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار با فروکش کردن التهابات بار دیگر وارد کانال ۵۷ هزار تومان شود. اما ادامه روند بعدی آن به سیاست‌های کلان اقتصادی و تعیین تکلیف لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده مربوط خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۹٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha