۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
توقف تولید در سایه بی برقی| کسری ها سال آینده به ۲۴ هزار مگاوات می رسد
خاموشی های متعدد صدای مردم را درآورد

توقف تولید در سایه بی برقی| کسری ها سال آینده به ۲۴ هزار مگاوات می رسد

در سایه بی برقی تولید کاهشی شده و خاموشی پایش به خانه ها هم باز شده است. اورعی کارشناس انرژی می گوید کسری برق آینده کشور را هم خراب خواهد کرد چرا که رشد ۸ درصدی اقتصاد بدون برق ممکن نیست.

بازار، گروه آب و انرژی: خاموشی ها که از صنایع شروع شده بود حالا پایش به خانه های مردم هم باز شده است. تعداد ساعت های خاموشی ها هر روز در حال بیشتر شدن است و قطعی برخی منازل در برخی از روزها به ۴ ساعت هم می رسد. با این وجود توانیر همچنان مدعی است که خاموشی برنامه ریزی شده وجود ندارد. در این میان صنایع هم حال و روز خوشی ندارد. بررسی میزان تولید ۱۲۰ شرکت بورسی در چهار ماه ابتدای امسال نشان می‌دهد که میزان تولید اغلب این شرکت‌ها در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به چهار ماهه ابتدای پارسال کاهش داشته است.

از طرفی شاخص مدیران خرید در سه‌ماه گذشته افت شدیدی را تجربه کرده و به مقادیری رسیده که حتی در اوج تحریم‌ها نیز سابقه نداشته است. فعالین صنعتی مدعی اند که بخش زیادی از این کاهش تولید ناشی از قطعی های برق بوده چراکه بار شوک‌های اقتصادی همچون قطعی برق در بیشتر بر دوش صنایع و بخش کشاورزی بوده و اثر این شوک‌ها باعث افت این شاخص شده است.

هاشم اورعی کارشناس انرژی به بازار می گوید: شرایط به شدت نگران کننده بوده مریض امروز ما رو به موت است. کسری برق امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ۶ هزار مگاوات بیشتر شده و این کسری سال آینده به مراتب بیشتر از امسال خواهد بود.

متاسفانه خاموشی ها امروز از صنعت فراتر رفته و به بخش خانگی هم سرایت کرده چرا که تفکر حاکم بر وزارت نیرو همان تفکر فسیلی و حرارتی است، حال آنکه نه گازیی برای سوزاندن در این نیروگاه ها داریم و نه گازوییلی

او ادامه می دهد : متاسفانه هیچ علامتی دال بر تغییر ریل در سیاست گذاری ها در صنعت برق دیده نمی شود. به همین دلیل با این وضعیت سال آینده وضعمان بدتر خواهد شد. متاسفانه خاموشی ها امروز از صنعت فراتر رفته و به بخش خانگی هم سرایت کرده چرا که تفکر حاکم بر وزارت نیرو همان تفکر فسیلی و حرارتی است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: متاسفانه ما همچنان شاهد هستیم که مسولین برقی کشور به دنبال توسعه نیروگاه های فسیلی و حرارتی هستند این در حالی است که نه گازیی برای سوزاندن در این نیروگاه ها داریم و نه گازوییلی.

ناترازی برق در ۶ سال ۳.۵ برابر شد

در سایه قیمت گذاری دستوری و عدم توسعه صنعت نیروگاهی کمبود برق در سال‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته است. طوری که ناترازی ها از ۵ هزار مگاوات روزانه در سال ۱۳۹۷ به ۱۸ هزار مگاوات روزانه در سال جاری رسیده است. در واقع در یک بازه شش ساله کمبود برق بیشتر از ۳.۵ برابر شده است. اما پیش بینی های موجود حاکی از این است که این وضعیت در سال های آینده بدتر و بدتر خواهد شد.

در یک بازه شش ساله کمبود برق بیشتر از ۳.۵ برابر شده است. پیش بینی های موجود حاکی از این است که این وضعیت در سال های آینده بدتر و بدتر خواهد شد. حتی گفته می شود که کسری برق تا سال آینده به ۲۴ الی ۲۵ هزار مگاوات هم برسد. این میزان کسری به معنی نابود شدن آینده ایران است

رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه شرایط امروز حاکم بر صنعت برق از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود، می گوید: پیش بینی می شود که کسری برق تا سال آینده به ۲۴ الی ۲۵ هزار مگاوات هم برسد. این میزان کسری به معنی نابود شدن آینده است.

کاهش ۳۰ درصدی پتروشیمی شازند و کرمانشاه

ناترازی در شبکه تامین برق چند وقتی است که فرآیند تولید در کشور را مختل کرده است. این قطعی برق در تیرماه شدت گرفته است و تولیدکنندگان دو روز در هفته به برق دسترسی ندارند. فعالان صنایع معتقد هستند هر بار روشن و خاموش‌کردن صنایع حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد و هر خاموشی برق ۲۴ ساعته موجب افزایش خسارات می‌شود. به گفته آنها واحدهای تولیدی‌ای که قطع برق، پیوستگی تولید آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌سادگی نمی‌توانند به ظرفیت مجدد برسند.

به این ترتیب تولیدکنندگان، به‌خصوص تولیدکنندگان بخش صنایع پوشاک و چرم، صنایع فلزی، صنایع کانی‌های غیرفلزی، نساجی و صنایع غذایی با زیان هنگفت اقتصادی مواجه شده‌اند که باعث شده است بنگاه‌ها نتوانند از ظرفیت متعارف تولیدی خود بهره ببرند و در سطوح پایین تولید کنند.

بخش قابل توجهی از شرکت‌های تولیدی هم کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی تولید را در مدت زمان گفته‌شده ثبت کرده‌اند؛ برای مثال شرکت‌های همچون پتروشیمی شازند حدود یک‌سوم تولید خود را در چهار ماهه ابتدای امسال از دست داده‌اند. پتروشیمی کرمانشاه کاهش ۲۷ درصدی را ثبت کرده‌اند.

به‌طور متوسط، زیان هر کیلووات برق قطع‌شده بین ۱.۵ تا دو یورو تخمین زده می‌شود. این خسارت برای صنایع ایران برای هر کیلووات بین هفت هزار تا ۶۳ هزار تومان متغیر است

جالب است که بدانید به‌طور متوسط، زیان هر کیلووات برق قطع‌شده بین ۱.۵ تا دو یورو تخمین زده می‌شود. این خسارت برای صنایع ایران برای هر کیلووات بین هفت هزار تا ۶۳ هزار تومان متغیر است. حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران هم پیش از این گفته بود برآوردها نشان می‌دهد قطع برق عدم‌النفع چهار تا پنج میلیارد دلار برای صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان داشته است و به طور خاص، صنعت فولاد با خسارت حدود سه میلیارد دلار مواجه است.

اقتصاد را وارونه کردیم

طبق گفته های علی اکبر محرابیان متوسط دمای کشور در مرداد امسال ۲.۶ درجه افزایش یافته است. از طرفی کمینه دما هم روبه افزایش بوده و حتی در نیمه شب هم بیشتر وسایل سرمایشی روشن است. هم زمان با رشد متوسط دما، رشد مصرف نیز ادامه‌دار است. بنا به اعلام سخنگوی صنعت برق مصرف برق کشور مصرف برق به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به رشد نامتعارف ۸.۷درصدی مصرف برق در کشور گفت: پایداری گرما میزان مصرف برق در کشور را به‌شدت افزایش داده است که از علل آن به افزایش استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل نیز می‌توان اشاره کرد.

توانیر به مردم می گوید که اگر مصرف نکنید جایزه و پاداش می گیرد. این همان نکته ای است که نشان می دهد ما در ایران اقتصاد را وارونه کردیم

این آمار به خوبی نشان می دهد که حاتم بخشی های وزارت نیرو و جایزه پاشی های آن هم نتوانسته مشکل کسری برق در کشور را حل کند. اورعی رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف می گوید: توانیر به مردم می گوید که اگر مصرف نکنید جایزه و پاداش می گیرد. این همان نکته ای است که نشان می دهد ما در ایران اقتصاد را وارونه کردیم. در همه جای دنیا که اقتصاد خصوصی است شرکت به دنبال این هستند که مصرف خود را در سطح جامعه افزایش داده و اینگونه سود بیشتری را به جیب بزنند، اما خود مصرف کننده به دلیل هزینه های بالا همواره به دنبال مدیریت مصرف است. متاسفانه در کشور ما به دلیل غیر واقعی بودن قیمت ها انگیزه ای برای مدیریت مصرف وجود ندارد.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha