۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
احتمال افزایش تورم آمریکا در ماه جولای (تیر)؛ ریزش جدیدی در انتظار بیت کوین است؟

احتمال افزایش تورم آمریکا در ماه جولای (تیر)؛ ریزش جدیدی در انتظار بیت کوین است؟

در روزهای آینده داده‌های تورمی مهم آمریکا از جمله شاخص CPI و PPI منتشر و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این شاخص‌ها افزایش می‌یابند.

به گزارش بازار، داده‌های تورمی آمریکا اهمیت زیادی برای بازارهای مالی مثل بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال دارد. دلیل آن هم این است که داده‌های مذکور روی نرخ بهره آمریکا تاثیر می‌گذارد.

شاخص CPI آمریکا احتمالاً افزایش می‌یابد

بازارهای مالی جهان از جمله بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین مشتاقانه منتظر داده‌های تورمی و شاخص CPI آمریکا هستند. شاخص CPI ماهانه آمریکا برای ماه جولای (تیر) قرار است چهارشنبه ساعت ۱۶ به وقت تهران منتشر شود. تحلیلگران باور دارند که این شاخص از منفی ۰.۱ درصد به ۰.۲ درصد می‌رسد.

علاوه بر این به نظر آن‌ها CPI سالانه آمریکا در محدوده ۳ درصد باقی می‌ماند و کاهش نمی‌یابد. به نظر تحلیلگران شاخص Core CPI ماهانه که قیمت مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، از ۰.۱ درصد ماه ژوئن (خرداد) به ۰.۲ درصد در ماه جولای (تیر) می‌رسد.

رشد احتمالی این شاخص‌ها معامله‌گران زیادی را نگران و محتاط کرده است. با این حال بعضی از تحلیلگران باور دارند که با توجه به شرایط بازار کار، فدرال رزرو مجبور می‌شود نرخ بهره را در ماه سپتامبر (شهریور) کاهش دهد و این داده‌ها تاثیر قابل‌توجهی روی تصمیمات آن نمی‌گذارد.

اهمیت شاخص PPI

یکی دیگر از شاخص‌های تورمی مهم آمریکا یعنی PPI نیز در همین هفته منتشر می‌شود. به عبارت دقیق‌تر شاخص PPI و Core PPI ماهانه قرار است سه‌شنبه ساعت ۱۶ به وقت تهران منتشر شود. طبق پیش‌بینی تحلیلگران، PPI احتمالاً در محدوده ۰.۲ درصد ثابت می‌کند و کاهش نمی‌یابد. با این حال Core PPI ممکن است از ۰.۴ درصد به ۰.۲ درصد برسد.

در همین حال، ابزار CME FedWatch Tool نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر به احتمال ۵۱.۵ درصد این شاخص به اندازه به ۰.۲۵ درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این به احتمال ۴۸.۵ درصد، شاخص مذکور ممکن است ۰.۵ درصد کاهش یابد.

تاثیر رشد تورم آمریکا روی بیت کوین

بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال اخیراً به خاطر نگرانی‌های اقتصادی آمریکا و ژاپن در هفته قبل با نوسانات زیادی روبه‌رو شدند. افزایش نرخ بهره ژاپن فشار فروش زیادی روی بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و این روند نزولی روی بازار ارزهای دیجیتال هم تاثیر گذاشت.

فدرال رزرو آمریکا از ۲ سال پیش در تلاش است که نرخ تورم این کشور را به ۲ درصد برساند. هرچند نرخ مذکور هنوز به این محدوده نرسیده‌، اما روند نزولی آن قابل‌توجه بوده‌ است. البته رشد نرخ بهره آمریکا در ۲ سال گذشته به بازار کار آن فشار آورده‌ است. سقوط بازار سهام و داده‌های بازار کار آمریکا در هفته گذشته باعث شد احتمال ایجاد رکود اقتصادی در این کشور تقویت شود.

با این حال آمار مربوط به مدعیان بیمه بیکاری در هفته گذشته نشان داد که شرایط بازار کار آمریکا آن طور که معامله‌گران ترسیده‌اند، بد نیست. در هر صورت تحلیلگران به شدت نسبت به کاهش نرخ بهره امیدوار شده‌اند. کاهش نرخ بهره معمولاً تاثیر مثبتی روی بازارهای مالی مثل بیت کوین می‌گذارد؛ چون معمولاً باعث می‌شود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خرد افزایش یابد. سوزان کالینز (Susan Collins)، رئیس فدرال رزرو بوستون، اعلام کرده است:

اگر داده‌ها به همان شکلی که من انتظار دارم ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم به زودی فرآیند کاهش محدودیت‌ها را آغاز کنیم. به نظر من در یک بازار کار سالم، کاهش تدریجی محدودیت‌های مذکور ادامه می‌یابد و تورم به هدف ۲ درصدی خود می‌رسد. البته ما قبل از جلسه سپتامبر (شهریور) اطلاعات بیشتری خواهیم داشت و من نمی‌خواهم قبل از بررسی این داده‌ها اظهارنظر دقیقی ارائه کنم.

کد خبر: ۲۹۹٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha