۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
ارزش بورس امسال ۲۶ درصد ارزش سال ۹۹!
ورود بورس به پنجمین سال رکود

ارزش بورس امسال ۲۶ درصد ارزش سال ۹۹!

ارزش دلاری بازار در طی این چهار سال رکود از ۴۳۹ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ به ۱۱۷ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ رسیده است.

سمیه شوریابی؛ بازار: نخستین روز معاملاتی هفته با تداوم محدودیت دامنه نوسان سپری شد، بازاری که حداقل در نیمه اول وضعیتی بهتری نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل داشت و بزرگان خودرویی و پتروشیمی ها توانستند توجه خریداران را جلب نمایند.

در نهایت شاخص کل بورس سبزپوش بست و با رشد ۱۱۲۰ واحدی در یک قدمی مرز دو میلیونی ایستاد همچنین حقیقی ها ۱۵۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد به ۱.۵ همت رسید.

سالگرد ویرانی؛ سقوط ۷۳% ارزش دلاری بورس

چهار سال از آغاز سقوط بزرگ بازار سرمایه می گذرد، ارزش دلاری بازار در طی این چهار سال از ۴۳۹ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ به ۱۱۷ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ رسیده است.

در این چهار سال بازار سرمایه سه رئیس جمهور و دو مجلس را تجربه نموده، آیا بازار سرمایه که بیشترین سرمایه گذاران ایرانی در آن حضور دارند مورد حمایت دولت جدید و مجلس جدید خواهند بود؟

حمایت از جنس حذف کامل قیمت گذاری دستوری، حمایت از سودآوری شرکت‌ها و تدوین و تثبیت حداقل ۱۵ ساله قوانین و مقررات مربوطه، به روز آوری نرخ نیمای، عرضه محصولات تمامی ناشران از بستر بورس کالا و ... پارامترهایی در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه هستند.

می توان گفت این طولانی ترین رکود بازار در دهه ۸۰ بوده است که ۵۱‌ ماه طول کشید و تنها سه ماه با شکستن آن فاصله داریم.

ارزش بورس امسال ۲۶ درصد ارزش سال ۹۹!

به نظر می رسد در این ۴ سال طرف عرضه خالی از صف های فروش سنگین شده و چنانچه نقدینگی هر چند کوچک وارد بورس شود، این رکود تمام می شود.

لازم به ذکر است که در دو هفته اخیر، بورس تهران تصمیم گرفته است که دامنه نوسان قیمت‌ها را به محدوده مثبت و منفی یک درصد محدود کند، این تصمیم که با هدف کاهش نوسانات بازار و جلوگیری از ریزش شدید قیمت‌ها اتخاذ شده، تأثیرات گسترده‌ای بر روی انواع ابزارهای مالی موجود در بازار، به ویژه قراردادهای اختیار معامله داشته است.

یکی از مهم‌ترین اثرات این تصمیم، مرتبط با قراردادهای اختیار معامله است که در این میان، سهم ذوب‌آهن و صندوق‌های اهرمی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

گفتنی است نرخ دلار در مرکز مبادله باز هم افزایشی است، قیمت دلار در مرکز مبادله امروز ۴۴۵۹۴۳ ریال افزایش یافته است، نیما از روز چهارشنبه تا امروز ۱۵۷ تومان افزایش یافته است، اگر سایه ریسک سیستماتیک از روی بازار برداشته شود، اثر تجمعی این افزایش نرخ نیما روی قیمت سهام جاری خواهد شد.

ارزش بورس امسال ۲۶ درصد ارزش سال ۹۹!

کد خبر: ۲۹۹٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha