۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
کابینه دولت جای کاربلدها است نه سفارشی ها! | آیا مدیران کارآمد فعلی در دولت جدید می مانند؟  
کارشناسان در گفتگو با «بازار» تاکید کردند

کابینه دولت جای کاربلدها است نه سفارشی ها! | آیا مدیران کارآمد فعلی در دولت جدید می مانند؟  

مدیران اقتصادی دولت جدید در حالی انتخاب می شوند که با انتصاب پورمحمدی در جایگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه این احتمال وجود دارد که برخی مدیران فعلی ابقا شوند و انتخاب وزرا نیز از طیف های مختلف باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در پی استقرار دولت جدید و تصمیم گیری دکتر پزشکیان برای معرفی وزرا و گزینش تیم اقتصادی دولت، خیلی ها پیش بینی می کنند همان طور که رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود تاکید داشتند " من حزبی نیستم" و وزرا همچنین مدیران را بر حسب توانمندی مدیریتی، تخصص، تجربه و کارآمدی تعیین خواهم کرد، احتمالا برخی از وزرا و مدیرانی که از کارنامه مثبتی برخوردارند و توانمندی خود را در ایفای مسئولیت نشان داده اند، دعوت به ادامه کار کند. رویکردی مطلوب به دور از حزب و جناح بازی که گویا قرار است توانمندی و شایستگی در انجام امور خدمت و ایفای نقش مدیریتی درست و کارشناسانه مد نظر گرفته شود.

موضوعی که با انتخاب دکتر حمید پورمحمدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که دکتر پزشکیان درصدد است فارغ از جناح بازی یا اینکه چه مدیری در چه زمان و در چه دولتی کار کرده است تخصص، تجربه و کارآمدی را در اولویت انتخاب مدیران طراز اول اقتصادی و ... تعیین کند هر چند هنوز معلوم نیست وزرا و در نهایت مدیران کل یا استانداران از میان چه کسانی برای ایفای مسئولیت پذیری انتخاب شوند، اما پور محمدی که هم اکنون با حکم رئیس جمهور جدید سکاندار مهمترین جایگاه اقتصادی کشور شده است وی قبلا در مقام معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم همچنین معاون رئیس کل بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

خیلی ها فکر می کردند طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی یا رئیس کل بانک مرکزی انتخاب یا معرفی نماید اما پیش بینی ها درست از آب در نیامد، مهره چینی ها بیانگر آن است که رئیس جمهور احتمالا کابینه دولتش را متشکل از طیف های مختلف برای اداره امور کشور انتخاب نماید

کابینه دولت احتمالا متشکل از طیف های مختلف خواهد بود!

حالا که مهره چینی ها برای انتصاب تیم اقتصادی دولت شروع شده است و علی طیب نیا به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور همچنین حمید پور محمدی رئیس سازمان برنامه بودجه انتخاب شده اند، باید دید شخص رئیس جمهور و تیم تصمیم گیرنده و مشاور دهنده در نهاد ریاست جمهوری چه کسی را برای سکانداری بانک مرکزی و یا وزرای اقتصادی با اذن رئیس جمهور انتخاب یا به مجلس شورای اسلامی معرفی می کنند. انتخاب مدیرانی که باید شخص رئیس جمهور به خوبی شرایط اقتصادی کشور را به خوبی درک کند تا افراد لایق، اصلح و کاربلد مسند نشین وزارت خانه های اقتصادی و یا در جایگاههای مهم و حساس اقتصادی کشور قرار گیرند، افرادی که دارای سوابق درخشان در امور مدیریتی و تخصصی و تبحر در حوزه های کاری که می خواهند مسئولیت را به عهده گیرند را دارا باشند.

طی یک ماه گذشته خیلی ها فکر می کردند دکتر علی طیب نیا وزیر پیشین وزارت اقتصاد و دارایی در دولت روحانی که وی را بنام طبیب تورم می شناسند به عنوان وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی یا رئیس کل بانک مرکزی همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب یا به مجلس معرفی نماید اما پیش بینی ها درست از آب در نیامد و وی هم اکنون در کسوت مشاور عالی قرار است رئیس جمهور دولت چهاردهم را همراهی کند. این مهره چینی ها بیانگر آن است که رئیس جمهور احتمالا کابینه دولتش را متشکل از طیف های مختلف برای اداره امور کشور انتخاب نماید.

رئیس دولت بایستی علاوه بر انتخاب افراد با رویکرد شایسته سالاری به موضوع سیاست های راهبردی اقتصادی و سیاسی کشور البته با حفظ اقتدار توجه ویژه کند تا بتواند تحول خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شود با این وجود اجرای سیاست های درست اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی در کنار انتخاب افراد کاربلد ضروری است

ضرورت شایسته سالاری و توجه به برنامه های راهبردی اقتصاد

البته هم اکنون مدیران خبره، لایق، کاربلد و با تجربه فراوانی در کشور وجود دارد که اغلب روزگاری مدیریت جایگاههای حساس اقتصادی کشور در دست آنها بوده یا هست که در صف انتخاب قرار دارند ولی اکثر کارشناسان معتقدند؛ رئیس دولت بایستی علاوه بر انتخاب افراد با رویکرد شایسته سالاری برای انجام امور کشور به موضوع سیاست های راهبردی اقتصادی و سیاسی کشور البته با حفظ اقتدار و ارزش ها توجه ویژه کند تا بتواند تحول خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد شود با این وجود اجرای سیاست های درست اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی در کنار انتخاب افراد کاربلد مکمل هم بوده تا زمینه رشد و ترقی کشور فراهم شود.

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی انتخاب و چینش تیم اقتصادی دولت جدید، اظهارداشت: اصل قضیه این است که انتخاب طیب نیا یا همتی یا سایر افراد دیگر در بدنه دولت خیلی تفاوت نمی کند هر چند رئیس جمهور بایستی در انتخاب مدیران و وزرا حساسیت به خرج دهد که چه کسی توان مدیریت را در حوزه ای که به او می سپارد را دارد اما مهمتر از آن این است که دکتر پزشکیان و همراهان و مشاوران وی ابتدا بایستی به فکر درست کردن اصول اقتصاد و سیاست گذاری های اقتصادی باشند چرا که تا در این مسیر ریل گذاری انجام نشود ره به جایی برده نمی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلیل خیلی از مشکلات و موانع شرایط خوبی ندارد گفت: درست است که مدیران قوی و کاربلد باید مدیریت حوزه های اقتصادی و ... را در دست گیرند و رئیس جمهور این افراد را برای مسئولیت پذیری انتخاب نماید ولی مسائلی چون وجود تحریم های ناجوانمردانه، قطع سوئیفت بانکی، مسئله اف ای تی اف و عدم ارتباط و مراودات تجاری و بازرگانی وسیع با دنیا همچنان راهها را سد کرده است که این مسائل باید با درایت و حفظ چارچوب ها حل و فصل شود تا اقتصاد کشور در مسیر پیشرفت متحول شود چرا که ایران دارای قابلیت های فراوانی در همه حوزه های اقتصادی است ولی به دلیل موانع پیش رو به خوبی نمی تواند از آن استفاده کند.

رئیس جمهور بایستی افراد سریع العمل، صادق و باتجربه که دارای سابقه مدیریتی خوبی هستند را در کابینه خود جای دهد و اجازه ندهد دیگران در معرفی وزرا نقش تصمیم گیرنده داشته باشند یا به نوعی در این زمینه سهم خواهی کنند. چرا که سپردن امورات کشور به دست افرادی که توان مدیریتی مناسبی ندارند اقتصاد ضعیف کشور را بدتر به قهقرا می برند

کابینه دولت فقط باید جای افراد کاربلد باشد نه افراد سفارشی

علی اکبر نیکو اقبال، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: رئیس جمهور بایستی افراد سریع العمل، صادق و باتجربه که دارای سابقه مدیریتی خوبی هستند را در کابینه خود جای دهد و اجازه ندهد دیگران در معرفی وزرا نقش تصمیم گیرنده داشته باشند یا به نوعی در این زمینه سهم خواهی کنند. چرا که سپردن امورات کشور به دست افرادی که توان مدیریتی مناسبی ندارند اقتصاد ضعیف کشور را بدتر به قهقرا می برند. در چنین شرایطی نباید به هر فردی برای مدیریت جایگاههای حساس اقتصادی اعتماد کرد.

وی ادامه داد: ازآنجایی که مردم با رای خود به دلیل شعارهای انتخاباتی دکتر پزشکیان چون رفع فساد و رانت همچنین ایجاد رفاه نسبی به وی اعتماد کرده اند او نیز در مقابل باید با انتخاب افراد اصلح و کاردان و برنامه ریزی های کارشناسانه به عهد خود وفا و قول و قرارها را که داده است عملی کند به گونه ای که انتخاب مدیران و وزرا طوری باشد که از وی حساب ببرند و حرف شنو باشند.

کد خبر: ۲۹۸٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha