۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
آیین نامه خودروهای کارکرده و جانبازان چالش اجرای دارند| احتمال واردات خودرو با حجم موتور بیشتر
پاسخ انجمن واردکنندگان به بازار؛

آیین نامه خودروهای کارکرده و جانبازان چالش اجرای دارند| احتمال واردات خودرو با حجم موتور بیشتر

ملکان رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به بازار گفت: واردات خودروهای کارکرده یا جانبازان با چالش تخصیص ارز، فرآیند اجرا و  فقدان بستر مناسب جهت عرضه این محصولات مواجه است.

امید محمدی؛ بازار: صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران جلسه هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با شرکت ها، اعضای این انجمن و اصحاب رسانه در خصوص مشکلات واردات خودرو و نحوه تعامل دولت آینده برگزار شد. در ادامه بخشی از تصمیمات این جلسه را از نظر خواهید گذراند؛


مرشد سلوک: انجمن های خودروساز و قطعه ساز نفوذی دارند که قابل قیاس با انجمن واردکنندگان خودرو نیست

نفوذ انجمن های قطعه سازی و خودروسازی بیشتر از واردکنندگان

سخنران نخست این نشست خبری، کورش مرشد سلوک عضو انجمن واردکنندگان خودرو بود که با اشاره به تاریخچه این انجمن، گفت: این انجمن سال ۱۳۹۳ نخستین بار تشکیل، سال ۱۳۹۴ با عضو گیری ۲۳ نفر کار خود را ادامه و در سال ۱۳۹۷ اعضای این انجمن به ۴۰ نفر رسید. متاسفانه با ممنوعیت واردات خودرو اعضای این انجمن به ۱۱ نفر رسید.

سال ۱۳۹۱ که محمد رضا نعمت زاده سکان دار وزارت صمت بود، نامه ای در خصوص تشکیل این انجمن صادر و در سال ۱۳۹۳ فعالیت آغاز شد. در آن سال ها ۵ شنبه هر هفته با حضور وزیر صمت نامبرده، جلساتی در وزارتخانه برگزار می شو که مشکلات قطعه سازان، خودروسازان و واردکنندگان مطرح می شد. واردات خودرو بحث سیاسی است و از همین رو در دوره های مختلف موفق به اخذ مصوبات متعدد نشدیم.

مرشد سلوک در خصوص چالش های انجمن در زمان ممنوعیت واردات، اظهار داشت: در سال های اوج واردات ۱۷ برند به بازار خودرو کشور وارد می شد، اما در حال حاضر تعداد این شرکت ها به ۱۰ برند نیز نمی رسد.

این عضو انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص نفوذ سایر انجمن های صنعت خودرو در قوه های مختلف، بیان کرد: انجمن های خودروساز و قطعه ساز نفوذی دارند که قابل قیاس با این انجمن نیست. دو انجمن مذکور از حمایت های بی دریغ برخوردار هستند، اعضای این انجمن با تلاش خود موفق به تداوم فعالیت شدند. انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به واردات خودروهای کارکرده مخالفت یا موافقت ندارد. چرا که اگر دولت ارز مازاد دارد باید به واردات خودرو صفر کیلومتر اختصاص دهد.

واردات خودرو سیاسی است

سخنران دوم این همایش اسماعیل شجاعی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بود، شجاعی با بیان این که واردات خودرو سیاسی است، گفت: مردم و مسولین به این مساله حساس هستند، این انجمن تلاش دارد که تصمیمات غیر کارشناسی به حداقل برسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص عدم چالش تولید و واردات خودرو با یک دیگر بیان کرد: ابزار واردات بهترین ابزار برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری بازار است. در سال گذشته سعی کردیم با ارسال ۳۰ نامه به ادارات و سازمان مختلف سهمی در تعیین سیاست ها داشته باشیم.

ملکان: این انجمن مخالف واردات خودروهای کارکرده نبست، بلکه چالش های در خدمات پس از فروش، شیوه تاییدیه های استاندارد، نوع استانداردها و فرآیند گمرکی برای این محصولات وجود دارد

چالش در اجرای واردات خودروهای جانبازان

هادی سلیمان ملکان به عنوان رئیس این انجمن و سخنران سوم با اشاره به اینکه از آغاز دور دوم واردات تایی های داشتیم، گفت: از آغاز دور جدید واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت، تغییر اساسنامه داشتیم تا عضو گیری بیشتری انجام شود. این مساله توام با حفظ ارکان و رقابت پذیری شرکت ها با یک دیگر انجام شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تغییرات در این انجمن بیان کرد: از شرکت های عضو خواستاریم، افراد و نفرات متخصص خود را جهت تشکیل ۵ کار گروه محیط زیست، شورای رقابت، قیمت گذاری، گمرکات و استاندارد معرفی کنند.

ملکان با اشاره به اینکه جهت احقاق حقوق اعضا باید از ظرفیت حداکثری انجمن استفاده کرد، توضیح داد: ایجاد این کارگروه ها علاوه بر رشد دانش و پیگیری مشکلات می شود، این انجمن سعی داشته تا به وظیفه صنفی خود عمل و در مقام حکمران قرار نگیرد. ‌
این فعال واردات خودرو در کشور، با بیان اینکه خواستار ثبات قوانین هستیم، اظهار داشت: متاسفانه از آغاز واردات خودرو هر روز شاهد عرضه مصوبه جدید هستیم، در ۲۸اسفندماه سال گذشته مصوبه اسقاط سه دستگاه خودرو چالش برای فروش قطعی محصولات واردکنندگان شد. چرا که حدود ۱۰۰میلیون تومان به هر شرکت هزینه اضافی تحمیل کرد.

ملکان تصریح کرد؛ خواستار بازگشت دولت به جایگاه سیاست گذاری هستیم، متاسفانه در دولت سیزدهم این چالش وجود داشت که دولت در زمینه واردات، تخصیص ارز و فروش دخالت مستقیم داشت. امروز در سامانه ۳۷ مدل خودرو عرضه شده، بنابراین بهانه انحصار در واردات خودرو منتفی است. همچنین باید ذکر کرد که با شعار نمی توان ۱۲۰هزار دستگاه خودرو عرضه کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به بحث خودروهای برقی، گفت: در کشور روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که ۹۰ میلیون لیتر آن تولید داخل الباقی وارداتی است. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است ابتدا خودروهای هیبریدی سپس محصولات برقی وارد شود.

ملکان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه تعادل در بازار میان خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر چگونه ایجاد می شود، بیان کرد: این انجمن مخالف واردات خودروهای کارکرده نبست، بلکه چالش های در خدمات پس از فروش، شیوه تاییدیه های استاندارد، نوع استانداردها و فرآیند گمرکی برای این محصولات وجود دارد. متاسفانه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را بدون پختگی کامل و کارشناسی با فشار مجلس شورای اسلامی منتشر کردند.

این مقام صنفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر چالش واردات خودروهای جانبازان بیان کرد: دولت باید تمام امتیازهای مربوط به معافیت های گمرکی و غیره را فقط به شخص جانباز دهد، در شیوه اجرای واردات این خودروها نیز پیچیدگی در ثبت سفارش، شیوه دریافت ارز و واردات آن وجود دارد.


آیین نامه خودروهای کارکرده و جانبازان چالش اجرای دارند| احتمال واردات خودرو با حجم موتور بیشتر

ثبات قوانین اهمیت بالایی دارد

کیومرث مبلغ ناصری به عنوان سخنران چهارم این نشست، با اشاره به چالش قوانین گفت: انجمن واردکنندگان خودرو باید مانند انجمن قطعه سازان پیگیر ثبات قوانین برای تسهیل فضای کسب و کار باشد.

اسمعیل نوروزی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان سخنران پنجم، در خصوص تحمیل هزینه ها به واردکنندگان گفت: انجمن واردکنندگان خودرو باید با رایزنی با دولت هزینه های تحمیلی و قوانین خلق الساعه را به مدت یوستا ثابت نگهدارد تا برای اعضای فعال در این صنف نگرانی ایجاد نشود.

لابی انجمن خودروهای فرسوده

سید علی موسوی به عنوان عضو هیئت مدیره حاضر در این نشست و سخنران ششم با اشاره به چالش ارزی در صنایع و بازار خودرو، گفت: پیشتر دغدغه ارزی منوط به خودروسازان بود، اما علی رغم ارائه سهمیه قابل قبول ارزی به واردات، همچنان در این حوزه چالش وجود دارد. متاسفانه بحث مصرف میانگین ارز از خودروسازان به واردکنندگان نیز تسری یافته است. باید بحث مصرف میانگین ارز توسط اعضای این انجمن با مسولین حل شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با بیان انتظارات از انجمن مذکور، اظهار داشت: در اجرای مصوبه خودروهای فرسوده ۲۸ اسفند ماه، شاهد لابی انجمن خودروهای فرسوده با متولیان بودیم. شاید انجمن واردکنندگان خودرو نیز با چنین سیاستی باید مساله سامانه فروش خودروهای وارداتی را حل کند.

انجمن واردکنندگان خودرو کارشناس باشد

بابک وطن خواه عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، به عنوان سخنران هفتم با اشاره به تغییر سیاست های انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: وزارت صمت تمام جزئیات مصوبه های خود را با انجمن تولید کنندگان خودرو هماهنگ می کند، وزانت انجمن خودروسازان به حدی است که در تصمیمات متولیان اعمال نظر دارد.

این فعال واردات خودرو در خصوص تغییر رفتار انجمن مذکور، اظهار داشت: انجمن واردکنندگان خودرو نیز باید با حفظ جایگاه کارشناسی مشکلات واردکنندگان را حل کند. این انجمن چرا باید لیست هزینه خود را برای وزارت صمت لیست کند؟ سبد ارزی ۱۴ هزار دلاری برای واردات خودرو اشتباه است، این سیاست مشابه ارزبری ۹ هزار و ۵۰۰ دلاری تحمیل شده به شرکت های تولیدی خودرو است.

خدری: به احتمال زیاد بتوان در دولت چهاردهم با پرداخت تعرفه های گمرکی خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور وارد کرد

واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی

شهاب خدری نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به‌ عنوان سخنران هشتم، با اشاره به عدم تمایل به واردات گفت: اگر شهید جمهور ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم حضور نداشت، واردات خودرو به هیچ عنوان محقق نمی شد، شخص ریاست دولت سیزدهم بارها پیگیر مساله واردات خودرو شد.

خدری با اشاره به ملغا شدن قانون حمایت از کالاهای مشابه ساخت داخل اظهار داشت: به احتمال زیاد بتوان در دولت چهاردهم با پرداخت تعرفه های گمرکی خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور وارد کرد.

واردات به کمک رسانه ها

مهدی دادفر به عنوان سخنران نهم در نشست خبری مذکور، گفت: جنگی برای عدم واردات خودرو در کشور وجود دارد، اگر آیین نامه ای تدوین می شود، در صورتی که منافع مردم در آن تامین شود، می ت اند سریع تر به نتیجه برسد. واردات خودرو در شرایط فعلی با همکاری و حمایت رسانه ایجاد شد.


کد خبر: ۲۹۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha