۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
اصفهان غنی از ذخایر معدنی، فقیر در سهم GDP| توسعه بازارهای صادراتی مغفول مانده است
بازار گزارش می‌ دهد؛

اصفهان غنی از ذخایر معدنی، فقیر در سهم GDP| توسعه بازارهای صادراتی مغفول مانده است

اصفهان- ایران هفت درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد اما فناوری‌ های قدیمی و ناکارآمد در این بخش موجب کاهش بهره‌ وری، افزایش هزینه‌ ها و دور ماندن کشورمان از بازارهای صادراتی شده است.

عاطفه علیان؛ بازار: ایران با داشتن یکی از غنی‌ ترین منابع معدنی جهان، نقشی اساسی در تأمین مواد اولیه صنعتی و اقتصادی ایفا می‌ کند؛ با اینکه سهم ایران از خشکی‌ های دنیا تنها یک درصد است، این کشور هفت درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد.

این آمار بیانگر موقعیت ممتاز ایران از نظر منابع طبیعی است اما سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است که نشان‌ دهنده وجود چالش‌ ها و موانع متعدد در بهره‌ برداری بهینه از این منابع است.

یک کارشناس امور معادن در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: ایران با داشتن بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر قطعی مواد معدنی، یکی از ۱۵ کشور برتر جهان از نظر ذخایر معدنی است، ارزش این ذخایر بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و این منابع شامل انواع مختلفی از مواد معدنی است در صنایع مختلف کاربرد دارند.

مهرداد احمدی با بیان اینکه بسیاری از معادن ایران با فناوری‌ های قدیمی و ناکارآمد استخراج می‌ شوند که باعث کاهش بهره‌ وری و افزایش هزینه‌ ها می‌ شود، می افزاید: بروزرسانی و استفاده از فناوری‌ های نوین می‌ تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ ها کمک کند.

اصفهان غنی از ذخایر معدنی، فقیر در سهم GDP| توسعه بازارهای صادراتی مغفول مانده است

این کارشناس امور معادن با اشاره به مشکلات زیر ساختی اظهار می‌کند: نبود زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل و فرآوری مواد معدنی، یکی دیگر از موانع مهم در توسعه بخش معدن است و دریافت مجوزها برای انجام فعالیت‌ های معدنی، باعث طولانی شدن فرآیندهای مرتبط و افزایش هزینه‌ ها می‌شود که در این ارتباط ساده‌سازی قوانین و کاهش بوروکراسی می‌تواند به جذب سرمایه‌ گذاری‌ های بیشتر و توسعه بخش معدن کمک کند.

وضعیت اصفهان از نظر ذخایر معدنی

احمدی تصریح می کند: در این میان، استان اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنعتی و معدنی ایران، دارای ذخایر معدنی قابل توجهی است و با داشتن معادن بزرگ سنگ آهن، نقش مهمی در تأمین مواد اولیه صنایع فولاد کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه معادن در اقتصاد اصفهان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، می افزاید: صنایع مرتبط با استخراج و فرآوری مواد معدنی، اشتغال‌ زایی قابل توجهی را در این استان ایجاد کرده‌اند.

احمدی: صادرات مواد معدنی و محصولات مرتبط با آن، منبع درآمد مهمی برای استان اصفهان محسوب می‌ شود اما چالش‌ های مشابه با مشکلات کلان کشوری در بخش معدن، در اصفهان نیز وجود دارد

این کارشناس امور معادن تصریح می کند: همچنین، صادرات مواد معدنی و محصولات مرتبط با آن، منبع درآمد مهمی برای استان اصفهان محسوب می‌ شود؛ با این حال، چالش‌ های مشابه با مشکلات کلان کشوری در بخش معدن، در اصفهان نیز وجود دارد.

در این ارتباط رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و استان اصفهان با اشاره به ضرورت بهبود وضعیت بخش معدن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: برای بهره‌برداری بهینه از منابع معدنی و افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی، باید اقداماتی اساسی انجام شود.

عبدالوهاب سهل‌آبادی با بیان اینکه ارتقای فناوری‌های استخراج و فرآوری مواد معدنی می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهد، تاکید می کند: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) و استفاده از فناوری‌ های نوین مانند فناوری‌ های دیجیتال و هوش مصنوعی می‌ تواند به بهبود فرآیندهای معدنی کمک کند.

وی یکی دیگر از چالش های بخش معادن را آموزش و نیروی انسانی متخصص می‌ داند و اضافه می‌ کند: سرمایه‌ گذاری در آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، می‌تواند به بهبود مدیریت و کارایی در بخش معدن منجر و ایجاد دوره‌های آموزشی تخصصی و همکاری با دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی می‌تواند به تربیت نیروی کار ماهر و متخصص کمک می کند.

توسعه بازارهای صادراتی و منبع درآمد جدید برای استانها

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگا بازار نقش استان اصفهان در تأمین مواد اولیه صنایع مختلف کشور را کلیدی دانست و می گوید: اصفهان با دارا بودن ذخایر معدنی متنوع و قابل توجه در حوزه‌های مختلف از جمله سنگ آهن، مس، زغال‌سنگ، سنگ‌های ساختمانی و بوکسیت، نقش تعیین کننده ای در کشور دارد.

اصفهان غنی از ذخایر معدنی، فقیر در سهم GDP| توسعه بازارهای صادراتی مغفول مانده است

وی می افزاید: بهره‌برداری بهینه از این ذخایر و افزایش تولید نیازمند بهبود فناوری‌ ها، سرمایه‌گذاری‌ های جدید و توسعه زیرساخت‌ های لازم برشمرد و گفت: توسعه بازارهای صادراتی برای استفاده از این ظرفیت عظیم خدادادی ضرورتی غیرقابل انکار دارد؛ موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

سهل آبادی: توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات معدنی، می‌تواند منبع درآمد جدیدی را برای استان‌ ها و کشور فراهم کند و ایجاد توافق‌ نامه‌ های تجاری با کشورهای مختلف و حضور فعال در رویدادهای بین‌المللی در این راستا بسیار کمک کننده است

سهل آبادی با تاکید بر اینکه بازاریابی و توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات معدنی، می‌تواند منبع درآمد جدیدی را برای استان‌ ها و کشور فراهم کند، می گوید: ایجاد توافق‌ نامه‌ های تجاری با کشورهای مختلف و حضور فعال در نمایشگاه‌ ها و رویدادهای بین‌المللی نیز در توسعه بازارهای صادراتی بسیار کمک کننده است.

با توجه به ظرفیت های عظیم معدنی در استان اصفهان که بسیاری از آنها مغفول مانده است، اقداماتی نظیر بهبود فرآیندهای استخراج، ارتقاء فناوری‌های فرآوری، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیل قوانین می‌تواند به افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی استان اصفهان کمک کند. همچنین با توجه به پتانسیل‌های بالای استان، توسعه بازارهای صادراتی و افزایش ارزش افزوده محصولات معدنی می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی استان اصفهان کمک شایانی کند.

کد خبر: ۲۹۸٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha