۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
ضعف شبکه برق، پاشنه آشیل امنیت انرژی اروپا| هلندی ها مصرف را کاهش ندهند، برق قطع می شود
تحمیل هزینه های جدید به مصرف کنندگان

ضعف شبکه برق، پاشنه آشیل امنیت انرژی اروپا| هلندی ها مصرف را کاهش ندهند، برق قطع می شود

امنیت انرژی در اروپا به وضعیت شبکه های برق آن بستگی دارد. با افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر و برق‌رسانی، زیرساخت‌های شبکه موجود در تلاش است سرعت تولید خود را حفظ کند.

بازار؛ گروه بین الملل: شورای آتلانتیک در مقاله ای با قلم «آندری کواتاریو» نوشت: عدم سرمایه گذاری در انتقال و توزیع انرژی تجدید پذیر، هم امنیت انرژی اروپا و هم جاه طلبی های آب و هوایی را به خطر می اندازد.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در سال ۲۰۲۲، ۶۳ درصد از کل انرژی مصرف شده در اتحادیه اروپا (EU) وارداتی بوده است. شکاف تولید انرژی اروپا در بحبوحه چالش های امنیت انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که اروپا تا حدی با استقرار انرژی های تجدیدپذیر و تسریع برق رسانی طوفان را پشت سر گذاشته است، نیاز مبرمی به تقویت ستون فقرات یک سیستم انرژی کربن زدایی شده یعنی شبکه برق اروپا وجود دارد.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می زند که سرمایه گذاری های جهانی در شبکه برق باید دو برابر شود و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال برسد


عدم تطابق بین امنیت عرضه، اهداف آب و هوا و ظرفیت شبکه
ارتقاء شبکه های برق برای فعال کردن سیستم کربن زدایی یک مسئله جهانی است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می زند که سرمایه گذاری های جهانی در شبکه برق باید دو برابر شود و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال برسد تا اهداف آب و هوایی تعیین شده در سطح ملی برآورده شود. در اروپا، یک مطالعه اخیر توسط Eurelectric نشان می دهد که اتحادیه اروپا و نروژ باید سالانه ۶۷ میلیارد یورو در شبکه برق سرمایه گذاری کنند تا هدف خنثی کردن کربن تا سال ۲۰۵۰ محقق شود.
از آنجایی که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲.۵ درصد - در حالت ایده آل ۴۵ درصد - سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل انرژی خود برسد، ظرفیت شبکه باید همگام با تولید انرژی پاک رو به رشد سریع باشد.
اروپا به طور کلی در حال پیشرفت در استقرار تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر است اما عدم تطابق در ظرفیت شبکه در حال حاضر باعث ایجاد چالش های مهمی شده است. برای مثال در انگلیس، صف اتصال برای پروژه‌های تولید، ذخیره‌سازی یا مصرف‌ انرژی در انتظار پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ گیگاوات برسد. ازدحام شبکه نیز یک مشکل بزرگ در هلند است و از صنعت و خانوارها خواسته شد تقاضا را در زمان اوج مصرف کاهش دهند تا از خاموشی جلوگیری شود. در رومانی رونق عرضه تولیدکنندگان تحت حمایت دولت بدون امکانات ذخیره سازی کافی، استرس قابل توجهی را بر شبکه وارد می کند.

ازدحام شبکه نیز یک مشکل بزرگ در هلند است و از صنعت و خانوارها خواسته شد تقاضا را در زمان اوج مصرف کاهش دهند تا از خاموشی جلوگیری شود. در رومانی رونق عرضه تولیدکنندگان تحت حمایت دولت بدون امکانات ذخیره سازی کافی، استرس قابل توجهی را بر شبکه وارد می کند


ساخت شبکه برق سراسری در اروپا
در حال حاضر اتصالات متقابل مرزی در اتحادیه اروپا مقدار برق وارداتی یا صادراتی را محدود می‌کند و اختلاف قیمت‌های قابل توجهی را بین کشورهای همسایه ایجاد می‌کند که باعث افزایش تقاضای برق می شود. فعال کردن تجارت فرامرزی بیشتر برق برای تحکیم امنیت انرژی و همبستگی در سراسر اروپا ضروری است. خطوط انتقال ولتاژ بالا جدید می تواند با انتقال سریع الکتریسیته اضافی به مناطق دارای کمبود، تولیدات تجدیدپذیر متناوب را به خروجی بیشتر تبدیل کند.
برای این منظور بحث در بروکسل در مورد ایجاد یک ابرشبکه در سراسر اتحادیه اروپا که امکان انتقال حجم بالایی از برق را در سراسر قاره فراهم می کند، ادامه دارد. این مهم به افزایش قیمت انرژی در سراسر مرزها، کاهش نگرانی های مربوط به سهام و بهبود امنیت عرضه در کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند.
علاوه بر این مشکلات در پیش‌بینی تولید انرژی تجدیدپذیر و انطباق مصرف بر این اساس مستلزم تبدیل دیجیتالی شبکه‌های انرژی است. دیجیتالی شدن می‌تواند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را از طریق کنتورهای هوشمند و وسایل هوشمندی که می‌توانند به طور دقیق خروجی را پیش‌بینی کرده و با مصرف برق انعطاف‌پذیر مطابقت دهند، ادغام کند. این امر می تواند به به حداقل رساندن ازدحام شبکه و افزایش انعطاف پذیری در مواجهه با برق متناوب کمک کند.

علاوه بر این، سنسورها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری جدید می‌توانند کلید تعمیر و نگهداری تجهیزات را فعال کنند که زمان از کار افتادن زیرساخت‌ها را کاهش می‌دهد. دوقلوهای دیجیتال از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مدل‌سازی سناریوهای مختلف استفاده می‌کنند که منجر به راندمان عملیاتی بالاتر، افزایش طول عمر دارایی و جریان انرژی بهینه می‌شود. در حالی که شبکه انرژی بسیار دیجیتالی ممکن است تهدیدهای سایبری را نیز افزایش دهد، بخش‌های دیگر نشان داده‌اند که طی دهه‌ها می‌توان این تهدیدات را از طریق استراتژی‌هایی کاهش داد که شامل گزارش‌دهی سریع حوادث برای محدود کردن گسترش بدافزار و سرمایه‌گذاری در سیستم‌های نظارت بر تهدیدات است.


هزینه اجتناب ناپذیر اما ضروری برای مصرف کننده
ارتقاء و گسترش شبکه به تعرفه‌های بالاتری منجر می‌شود که توسط کاربران نهایی اروپایی که قبلاً با سیاست های مقرون به صرفه بودن انرژی دست و پنجه نرم کرده‌اند، پرداخت می‌شود. افزایش تعرفه‌های شبکه می‌تواند منجر به پیامدهای منفی اجتماعی، اقتصادی و در نهایت سیاسی شود، همانطور که در اعتراضات سراسر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ مشاهده شد که با افزایش قبوض انرژی آغاز شد.
اگرچه این سرمایه‌گذاری‌ها در کوتاه‌مدت هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را بر مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند، اما در میان‌مدت و بلندمدت باعث افزایش برق‌رسانی و کاهش هزینه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر برای مصرف کنندگان خواهد شد. امروزه تولید انرژی فتوولتائیک بادی و خورشیدی در مناطق خشک ارزان‌تر از تولیدات نیروگاه‌های جدید سوخت فسیلی است. انتظار می‌رود میانگین هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر متغیر بیشتر کاهش یابد، از هزینه یکسان سازی شده برق ۱۵۵ دلار در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ دلار در سال ۲۰۲۸.
برای تأمین مالی این ارتقاءها و در عین حال به حداقل رساندن تأثیرات منفی بر پرداخت کنندگان، وجوه اختصاص یافته جدید اتحادیه اروپا می تواند درآمدهای شبکه انرژی تجدیدپذیر را تکمیل کند. نوآوری در سیاست برای زنده نگه داشتن اهداف بلندپروازانه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۰ مورد نیاز است. عدم سرمایه گذاری در انتقال و توزیع انرژی تجدید پذیر، هم امنیت انرژی اروپا و هم جاه طلبی های آب و هوایی را به خطر می اندازد. توقف استقرار تجهیزات تولید انرژی تجدیدپذیر و عدم سرمایه‌گذاری در شبکه اروپا باعث طولانی شدن سطح بالای واردات سوخت‌های فسیلی می‌شود. این امر قبض انرژی را بالا نگه می دارد، اروپا را در معرض ناامنی عرضه سوخت فسیلی قرار می دهد و بافت اجتماعی و سیاسی اروپا را در معرض خطر قرار می دهد.


چالش هایی که باید برطرف شوند
فراتر از چالش های تامین مالی، ساخت زیرساخت های برق به طور قابل توجهی کند است. به ویژه در اروپا رویه های صدور مجوز باعث تاخیرهای قابل توجهی می شود. آژانس بین المللی انرژی تاکید می کند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه استقرار تجهیزات انرژی تجدیدپذیر و ایجاد خطوط انتقال بیشتر از همه کشورها به زمان نیاز دارند. همه‌گیری کووید ۱۹ این مشکل را بدتر کرده است زیرا در اثر این بیماری تقاضای بالایی ایجاد شده و در عین حال عرضه قطعات شبکه برق محدود شده است. چارچوب های نظارتی نیز توسعه شبکه را محدود می کند.
امنیت انرژی در اروپا به وضعیت شبکه های برق آن بستگی دارد. با افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر و برق‌رسانی، زیرساخت‌های شبکه موجود در تلاش است تا سرعت خود را حفظ کند. سرمایه گذاری های قابل توجه در ارتقا و نوسازی شبکه برای یکپارچه سازی انرژی های تجدید پذیر، تسریع برق رسانی جهت گرمایش و حمل و نقل، ایجاد شبکه فنی برای افزایش انعطاف پذیری، مبارزه با تهدیدات سایبری و محافظت در برابر رویدادهای شدید آب و هوایی ضروری است. عدم دستیابی به این اهداف، امنیت عرضه اروپا و ظرفیت آن برای ساختن آینده انرژی انعطاف پذیر را به خطر می اندازد.

کد خبر: ۲۹۸٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha