۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
بارگذاری دیتاها در سامانه املاک تمام شد/ صدور برگه های مالیاتی از مرداد ماه
بازار گزارش می دهد

بارگذاری دیتاها در سامانه املاک تمام شد/ صدور برگه های مالیاتی از مرداد ماه

موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی سازمانهایی را که در بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک کم کاری می کردند به تکاپو انداخته و آنطور که سازمان امور مالیاتی می گوید بارگذاری دیتاها تمام شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با موافقت نمایندگان مجلس و تاکید وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی آرام آرام به آغاز اجرای طرحی که سالهاست خاک خورده است نزدیک می شویم. اگر چه برخی از موافقان طرح یاد شده بر این باور هستند که مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند از تبدیل شدن مسکن به ابزار ذخیره ثروت جلوگیری کند اما مخالفان نیز بر این باور هستند که مالیات بر خانه های خالی از سکنه به کاهش تولید مسکن و بی انگیزگی تولیدکنندگان مسکن منجر می شود.

موافقان طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه معتقد هستند دریافت مالیات از خانه‌های خالی حتی اگر به رونق بازار مسکن نیانجامد، حداقل منابع مالی جدیدی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و از لحاظ روانی تاثیر مثبتی بر روی قیمت مسکن خواهد گذاشت. اما از سوی دیگر مخالفان معتقد هستند که اخذ مالیات از خانه‌ های خالی منجر به تعطیلی بازار ساخت‌ و ساز و بی ‌انگیزه‌ شدن بساز و بفروش‌ها می‌شود.  

فردین یزدانی کارشناس مسکن در این خصوص معتقد است: شاید طرح مالیات از خانه‌های خالی تاثیری بر کاهش قیمت مسکن نداشته باشد، اما مزایای دیگری دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
وی گفت: در سال ۹۵ و بر اساس آمارهای نفوس و مسکن حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود داشت که به نظر می‌رسد این تعداد واحد خالی هنوز هم وجود دارد و تغییری در این آمار ایجاد نشده است.
یزدانی در ادامه گفت: طرح مالیات از خانه‌های خالی شاید در بلندمدت یا میان‌مدت بازار مسکن را متعادل کند، اما در کوتاه‌ مدت تاثیری بر کاهش قیمت ندارد و نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را با اجرای این طرح داشت. اما زمانی که تخصیص سرمایه برای ساخت واحدهای ارزان‌قیمت در دستور کار باشد، قیمت مسکن در شهرهای بزرگی مانند تهران کاهش می‌یابد.

وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور که ۵۰۰ هزار واحد آن مربوط به استان تهران است نشان می دهد که حتی ورود ۱۰ تا ۲۰ درصد این واحدها به بازار تا چه حد می تواند به توازن بازار و کاهش التهاب قیمتها کمک کند.

سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه سامانه را بارگذاری کرده تا با شناسایی این واحدها برای مالکان برگه مالیاتی ارسال کند

ترکی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در حالی از عملیاتی شدن اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی در سه ماهه دوم سال جاری خبر داده که گزارشها حاکی از این است که سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه سامانه را بارگذاری کرده تا با شناسایی این واحدها برای مالکان برگه مالیاتی ارسال کند.

وی تاکید کرده است که متاسفانه به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعات و برخی چالش‌های قانونی، امکان دریافت مالیات از صاحبان این املاک امکان پذیر نبود. قطعا با اجرایی شدن قانون بودجه و اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی اجرای این قانون در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ عملیاتی خواهد شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز امروز و در تازه ترین اظهارنظر خود بعد از موافقت نمایندگان مجلس با طرح دو فوریتی اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه گفته است که این مالیات برای ایجاد بازدارندگی است تا مالکان این واحدها هرچه سریع‌تر این واحدهای خالی را به بازار عرضه کنند.

با توجه به اتمام بارگذاری دیتا توسط سازمانها و ارگانهای دولتی و حتی خصوصی در سامانه املاک عملا کار شناسایی واحدهای خالی از سکنه بی سر و صدا آغاز شده و احتمال می رود تا از مرداد ماه برگه های مالیاتی برای این واحدها صادر شود

بر اساس طرح مزبور قرار است بعد از شناسایی املاک خالی که توسط سامانه املاک انجام خواهد شد، ملک به موجب قانون اخذ مالیات‌های مستقیم وارد فرایند رسیدگی مالیاتی می‌شود و بر اساس آن برگه مطالبه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی به مالکان داده می‌شود. پس اگر فردی از پرداخت مالیات خودداری کرد، فرایندهای مطالبه و وصول مالیات در چهارچوب قانون مالیات‌های مستقیم در مورد این فرد اجرا می‌شود. حال با توجه به اتمام بارگذاری دیتا توسط سازمانها و ارگانهای دولتی و حتی خصوصی در سامانه املاک عملا کار شناسایی واحدهای خالی از سکنه بی سر و صدا آغاز شده و احتمال می رود تا از مرداد ماه برگه های مالیاتی برای این واحدها صادر شود.
مالیات بر اجاره سال‌هاست که فعال است و در شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان بناهای مسکونی تا ۱۵۰ متر مشمول مالیات اجاره نمی‌شود و معاف از مالیات بر اجاره هستند. اما این معافیت برای مالیات بر خانه‌های خالی وجود ندارد، یعنی هم خانه‌های بزرگ‌تر از ۱۵۰ متر و هم خانه‌های کوچک‌تر از ۱۵۰ متر، در صورتی که به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته پیشنهادی را ارائه کرده و آنرا به تصویب نمایندگان مجلس رسانده و هفته آینده را در صحن بررسی خواهند کرد. طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی طرحی بود که نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند.

اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی، مشمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون می‌شود بدین شکل که سال اول مشمول مالیات نیست، اما در سال دوم به میزان ۵۰ درصد «ارزش اجاری ملک» مشمول مالیات می‌شود

بر اساس این طرح اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی، مشمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون می‌شود. بدین شکل که سال اول مشمول مالیات نیست، اما در سال دوم به میزان ۵۰ درصد «ارزش اجاری ملک» مشمول مالیات می‌شود.

سال اول معاف از مالیات است؛ در سال دوم ۵۰ درصد ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات اخذ می‌شود، در سال سوم ۱۰۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود و در سال چهارم و بعد از آن یک و نیم برابر رقم ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات دریافت می‌شود

خبرها از سازمان امور مالیاتی حاکی از این است که مالیات گیری از مرداد ماه آغاز شود.  علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی درباره «ارزش اجاری ملک» که مبنای تعیین مالیات خانه خالی است، عنوان کرده بود که اجاره ملک اگر ماهانه پنج میلیون تومان باشد، این پنج میلیون تومان در طی ۱۲ ماه سال به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد و مالیات بر اساس این مبلغ اعمال می‌شود. سال اول معاف از مالیات است؛ در سال دوم ۵۰ درصد ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات اخذ می‌شود، در سال سوم ۱۰۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود و در سال چهارم و بعد از آن یک و نیم برابر رقم ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات دریافت می‌شود.
وی تاکید کرد: طبق قانون افرادی که از سال ۹۵ خانه‌شان خالی بوده است، مشمول مالیات با نرخ ۱.۵ برابر ارزش اجاری هستند.
حال با توجه به بارگذاری اطلاعات دستگاهها و سازمانها در سامانه املاک و اسکان می توان به مالیات‌گیری از خانه‌های خالی از سکنه در مرداد ماه امسال امیدوار شد. و می توان خوشبین بود که در ماه آینده برگه‌های مالیاتی برای کسانی که خانه‌های خالی دارند، صادر شود.

کد خبر: ۲۹٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha