۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
بررسی عوامل کمک کننده به ریزش بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال

بررسی عوامل کمک کننده به ریزش بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال

قیمت بیت کوین و اتریوم به ترتیب در روز گذشته حدود ۱۱ و ۲۰ درصد کاهش یافتند. فشار فروش بیت کوین در این مدت به قدری افزایش یافت که ۱ میلیارد دلار معامله در بازار ارزهای دیجیتال لیکویید شد.

به گزارش بازار، قیمت بیت کوین BTC: $51466.9 با ۱۱ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح خود از فوریه (بهمن ۱۴۰۲) رسید. علاوه بر این قیمت اتریوم ⮟ ETH: $2262.66 نیز با حدود ۲۰ درصد ریزش به محدوده ۲٬۳۰۰ دلار رسیده‌ است. به نظر می‌رسد اخبار مختلفی مثل داده‌های اقتصادی، جابه‌جایی دارایی‌های شرکت جامپ کریپتو (Jump Crypto) و افزایش شانس پیروزی کامالا هریس (Kamala Harris) در این اتفاق موثر بوده‌ است.

داده‌های کوین مارکت کپ نشان می‌دهد در بین ۱۰ رمزارز برتر بازار، قیمت BNB [crypto_prices symbol=”BNB-USDT”] با ۱۷ درصد ریزش، پس از اتریوم بدترین عملکرد را داشته است. این در حالی است که سولانا و ریپل نیز حدود ۱۵ درصد کاهش یافتند. همچنین ارزش بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته به اندازه ۱۲.۳ درصد کاهش یافته است. به طور کلی، به نظر می‌رسد عوامل زیر به ریزش بازار ارزهای دیجیتال کمک کرده است.

۱. افزایش فشار فروش اتریوم

در روز قبل اخباری منتشر شد که نشان می‌داد شرکت جامپ کریپتو (Jump Trading) حدود ۱۲۵٬۰۰۰ اتریوم را از حالت استیک خارج کرده و احتمالاً قصد فروش آن‌ها را دارد. جاستین دانتان (Justin d’Anethan)، یکی از سرپرستان توسعه شرکت کی‌راک (Keyrock)، اذعان داشت: برخلاف دفعات قبل، این بار اتریوم به جای بیت کوین رهبر سقوط بازار است. این ریزش به دلیل فشار فروش شرکت‌های مختلف و ETF شرکت گری اسکیل (ETHE) است.

گمان می‌رود این شرکت به دلیل تحقیقات کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و افزایش نقدینگی‌اش در حال نقد کردن ارزهای دیجیتال خود است. بعضی از تحلیلگران باور دارند که این مسئله روی کل بازار ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین تاثیر گذاشته‌ است. مین یونگ (Min Jung)، یکی از تحلیلگران شرکت پِرِستو ریسرچ (Presto Research)، در این خصوص گفت: شرکت جامپ تریدینگ در میان شایعاتی مبنی بر اینکه به دلیل تحقیقات CFTC مجبور به خروج از فضای ارز دیجیتال شده، در حال انتقال اتریوم به صرافی‌های متمرکز است.

۲. ترس از رکود اقتصادی آمریکا

در هفته قبل داده‌های اقتصادی آمریکا منتشر شد و عواملی مثل افزایش نرخ بیکاری و کاهش تعداد مشاغل جدید این کشور باعث شد احتمال ایجاد یک رکود اقتصادی افزایش یابد. مین یونگ اظهار داشت:

آمار حقوق و دستمزدهای آمریکا در روز جمعه منتشر شد و به طرز چشمگیری کمتر از انتظارات بود. این داده‌ها نشان دادند تنها ۱۱۴٬۰۰۰ موقعیت شغلی در ماه قبل در آمریکا به وجود آمده است. این موضوع باعث شد ترس از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا افزایش پیدا کرده و شاخص نزدک و شاخص S&P500 به ترتیب ۲.۴۳ و ۱.۸۴ درصد سقوط کنند.

علاوه بر آن انتشار این خبر که شرکت تحت مدیریت وارن بافت یعنی برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) نیمی از سهام اپل خود را در نیمه دوم سال جاری فروخته است، می‌تواند بر بازار سهام آمریکا فشار مضاعفی وارد کند.

به نظر می‌رسد بازار سهام اکثر کشورهای جهان با فشار فروش زیادی مواجه‌ شده‌ است. بر اساس گزارش CNBC شاخص Nikkei 225 و Topix ژاپن حدود ۲۰ درصد ریزش داشته‌اند و تقریباً وارد بازار نزولی شده‌اند. این ریزش‌ها پس از افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن (Bank of Japan) رخ داده است.

۳. انتخابات آمریکا

از آنجا که استقبال از کاملا هریس افزایش یافته‌، نااطمینانی معامله‌گران بازار کریپتو از انتخابات آینده آمریکا رشد کرده است.

نتایج یک رای‌گیری در پلتفرم پالی مارکت (Polymarket) نشان می‌دهد احتمال برنده شدن کاملا هریس در انتخابات آینده به ۴۵ درصد رسیده است. شایان ذکر است که احتمال پیروزی هریس در ابتدا ۳۰ درصد بود.

با اینکه دونالد ترامپ خود را به عنوان یکی از طرفداران بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین معرفی کرده؛ کاملا هریس تاکنون حمایت خود را از این صنعت نشان نداده است. با این حال کمپین انتخاباتی هریس، یکی از مدیران بایننس را به عنوان یکی از اعضای تیم تبلیغاتی خود در فضای ارزهای دیجیتال اضافه کرده است. جف دورمن (Jeff Dorman)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت آرکا (Arca)، عنوان کرد: حمایت از کاملا هریس، برای ارزهای دیجیتال خوب نیست. حتی اگر دموکرات‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال موضع نرم‌تری داشته باشند، باز هم بازار سهام و ارزهای دیجیتال به دنبال پیروزی ترامپ هستند.

مین یونگ ضافه کرده است: سرمایه‌گذاران به دنبال توضیحات بیشتری در خصوص شرایط شرکت جامپ تریدینگ، پیش‌بینی‌های انتخاباتی و اینکه آیا خرید در کف در این سطوح رخ می‌دهد یا خیر، هستند.

۴. تنش‌های سیاسی و بازپرداخت صرافی مت گاکس

جاستین دانتان علاوه بر موارد مذکور، اضافه کرد که سرمایه‌گذاران هنوز نگران بازپرداخت صرافی Mt.Gox هستند. این صرافی تاکنون حدود ۵۰ درصد از بدهی‌اش را توزیع کرده اما تحلیلگران فشار فروش قابل‌توجهی از سمت کاربران آن مشاهده نکردند. با وجود این تحلیلگرانی مثل دانتان اعلام کرده‌اند که نمی‌توان تاثیر این اتفاق روی احساسات نزولی معامله‌گران و سرمایه‌گذارن خرد را نادیده گرفت.

علاوه بر این تحلیلگران باور دارند که تشدید تنش‌های سیاسی خاورمیانه هم به ریزش بیت کوین کمک کرده است. شایان ذکر است که این اتفاق در ماه آوریل (فروردین) هم تکرار شده‌ بود. در آن زمان هم با افزایش تنش‌های خاورمیانه قیمت بیت کوین با ریزش زیادی مواجه شده‌ بود.

کد خبر: ۲۹۸٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha