۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
رکود کشاورزی گلستان در فقدان صنایع تبدیلی |  تضعیف تولید زنگ خطری برای امنیت غذایی است
بازار بررسی می کند؛

رکود کشاورزی گلستان در فقدان صنایع تبدیلی | تضعیف تولید زنگ خطری برای امنیت غذایی است

گرگان- اگر چه گلستان سهم بسزایی در تامین امنیت غذایی ایفا می کند اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی شاهد هدر رفت سرمایه ها و رکود در صنعت کشاورزی این استان هستیم.

هنگامه خاندوزی؛ گروه استان ها: گلستان با تولید بیش از هشت میلیون تن محصول کشاورزی، از تأمین‌کنندگان امنیت غذایی کشور است و به همین دلیل اقتصاد این استان بر مبنای کشاورزی علم شده است؛ اما این ظرفیت‌ها نتوانسته برای این استان دستاوردی داشته باشد و گلستان در ردیف چهار استان فقیر کشور قرار دارد.

به گفتۀ کارشناسان، نبود برنامه‌ریزی و نبود نقشه راه در صنعت کشاورزی ازیک‌ طرف و از طرف دیگر کمبود صنایع تبدیلی متناسب با نیاز تولیدات کشاورزی، سبب شده تا دست کشاورزان از سود سفره ای که رنج تولید آن را به دوش کشیدند، کوتاه بماند.

متأسفانه کمبود صنایع تبدیلی در حوزه بسیاری از محصولات کشاورزی، به ویژه محصولات باغی، گیاهان دارویی، محصولات تره‌بار و دام و طیور به چشم می‌خورد و فعالان این حوزه از این وضعیت ناراضی هستند.

کمبود سردخانه سبب می شود مرغ تولید استان، با قیمت دستوری به تهران ارسال شود، زیره سبز و دیگر گیاهان دارویی به نام و برند دیگر استان‌ها شناخته شده و متأسفانه محصولات تره بار مانند سیب‌زمینی و گوجه با قیمت حداقلی برای استان‌های دیگر فرستاده می شود.

یک تولید کننده گیاهان دارویی در خصوص کمبود صنایع تبدیلی به خبرنگار بازار گفت: در کل کشور بیشترین میزان تولید زیره سبز مربوط به استان گلستان است. استان هایی مانند کرمان، خراسان و سبزوار بیشتر به سمت کشت زعفران و محصولات باغی از جمله پسته رفته اند اما در گلستان همچنان کشت محصولات زراعی انجام می شود.

رکود کشاورزی گلستان در فقدان صنایع تبدیلی |  تضعیف تولید زنگ خطری برای امنیت غذایی است

۹۰ درصد زیره صادراتی کشور در گلستان تولید می شود

اسحاق توغدری ادامه داد: برای ما کشت زیره سبز از صرفه اقتصادی برخوردار است و برخی مواقع ۹۰ درصد زیره صادراتی کشور در گلستان تولید می شود.

وی افزود: اما با این ظرفیت، به دلیل کمبوذ صنایع تبدیلی و کارخانه های بسته بندی، کسی زیره سبز را با برند گلستان نمی شناسد.

این تولید کننده گیاهان دارویی اضافه کرد: در سال های اخیر طی چند مورد بخش خصوصی برای صنایع تبدیلی ورود کرده و مجوز تولید، بوجاری، تهیه بذر و همچنین بسته بندی و بورس کالا را دریافت کرد که اگر به درستی مدیریت شود، می تواند از پتانسیل خوبی برای استان برخوردار شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی گیاهان دارویی در استان ما بازاری ندارد، خاطرنشان کرد: زیره گلستان در استان های خراسان شمالی و رضوی که از کارخانه های فرآوری برخوردار هستند، مشتری مخصوص به خود را داشته و از آنجایی که زیره سبز یک محصول صادراتی است، برای این استان ها درآمد و بازار خوبی دارد.

در کل دنیا زیره سبز طرفداران خاص خود را دارد و این گیاه دارویی به کشورهای پاکستان، هند و کشورهای عربی صادر می شود

توغدری با اشاره به اینکه در کل دنیا زیره سبز طرفداران خاص خود را دارد و این گیاه دارویی به کشورهای پاکستان، هند و کشورهای عربی صادر می شود، یادآور شد: زیره بیشتر توسط کارخانه دارها خریداری می شود. نمایندگان کارخانه ها در فصل برداشت برای خرید به استان می آیند و عده ای این محصول را خرمنی می فروشند و در صورت تناژ بالا به کارخانه ارسال و در نهایت زیره بسته بندی شده به فروش می رسد.

یکی دیگر از محصولات کشاورزی که از صنایع تبدیلی در استان برخوردار نیست و هر ساله شاهد چالش های قیمت گذاری و فروش این محصول هستیم سیب زمینی گلستان است.

امسال به دلیل تصمیم گیری نادرست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وضع عوارض ۶۰ درصدی صادرات آن هم در آغاز فصل برداشت سیب زمینی در گلستان سبب شد تا کشت این محصول پر هزینه که در هر هکتار بالای ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کشت دارد، بدون سود و با خسران فروخته شود.

از آنجایی که در این استان کارخانه فرآوری این محصول وجود نداشت بخشی از سیب زمینی با قیمت دستوری توسط تعاون روستایی خریداری شد و متاسفانه کارخانه دارهای دیگر استان ها نیز با تعلل در خرید قیمت این محصول را به نازلترین قیمت خریداری کردند.

سود محصولات کشاورزی گلستان در جیب استان های همسایه

یک فعال حوزه کشاورزی در بخش سیب زمینی به خبرنگار بازار گفت: اصلی ترین مشکل فروش تره و بار و مخصوصا سیب زمینی که ماندگاری کمی دارد، نداشتن صنایع تبدیلی است.

رمضان عرب افزود: در طول سال های گذشته در این خصوص شعارهای زیادی دادند اما اقدامی در این راستا انجام نشده، اگر صنایع تبدیلی داشته باشیم نباید شاهد این همه هدر رفت سرمایه باشیم.

فروش هر بار سیب زمینی به استان های دیگر به مشابه این می‌ماند که سود حاصل از مزرعه یک هکتاری گندم را به آتش کشیدم

وی گفت: از آنجایی که گلستان فاقد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است مجبور هستیم که محصولات خود را به کارخانه های استان های دیگر بفروشیم که علاوه بر قیمت تمام شده، محصول هزینه حمل و نقل نیز به آن اضافه می شود.

عرب با اشاره به اینکه در هر بار سیب زمینی باید کیلوی هزار و ۶۰۰ تومان هزینه حمل و نقل پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: فروش هر ماشین بار سیب زمینی به استان های دیگر به مشابه این می‌ماند که سود حاصل از مزرعه یک هکتاری گندم را به آتش کشیدیم.

وی بیان کرد: این پول نه به جیب تولید کننده می رود نه کارخانه دار؛ صرفا در آخر به هزینه های تولید اضافه می شود که سبب خواهد شد قیمت تمام شده محصول افزایش بیشتری پیدا کند.

فعال حوزه کشاورزی گلستان گفت: متاسفانه در فصل برداشت اکثر محصولات کشاورزی ‌به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام به استان های دیگر صادر می شوند که این کار علاوه بر خروج درآمد، استان رت با کمبود وسایل حمل و نقل مواجه می کند.

از آنجایی که ایجاد صنایع تبدیلی در گلستان دستاوردهای اقتصادی خوبی به همراه دارد اما سرمایه گذاران کمتر به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه هستند، تعدادی از فعالان بخش خصوصی قوانین دست و پاگیر دولت در حوزه صادرات و فرایند طولانی صدور مجوزها را عامل اصلی این بازدارندگی می دانند.

رکود کشاورزی گلستان در فقدان صنایع تبدیلی |  تضعیف تولید زنگ خطری برای امنیت غذایی است

گلستان از ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی بهره ای نبرد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه اگر به دنبال رفع مشکلات هستیم باید همه ابعاد آن را در نظر بگیریم، گفت: گلستان در تولید محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی دارد اما ما نتوانستیم از این ظرفیت به درستی بهره کافی ببریم.

امیر یوسفی ادامه داد: دسترسی ما به بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه با کمترین هزینه امکان پذیر است اما شرایط به نوعی پیش رفته که نتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

یوسفی گقت: موانعی که بخش دولتی ایجاد کرده اجازه نمی دهد تا صادر کنندگان و تولید کنندگان بتوانند از ظرفیت های موجود در گلستان استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه مسیر اشتباه دولت در طی این سال ها شرایط را برای تولید با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: در بحث صنایع تبدیلی نیز متاسفانه مباحثی وجود دارد که سبب شده تا سرمایه گذاران کمتر به این حوزه ورود پیدا کنند.

وی سیاست انقباضی بانک ها را یکی از مشکلات بخش صنعت برشمرد و گفت: این سیاست و موانعی که برای سرمایه گذران بخش صنعت ایجاد می شود و همچنین تورم افسار گسیخته سبب شده تا صنایع نتوانند پروژه های خود را به بهره برداری برسانند و زمانی که قیمت تمام شده طرح ها چند برابر می شود جلوی پرداخت تسهیلات نیز گرفته می شود.

یوسفی گفت: همچنین قبل از اینکه یک پروژه به اتمام برسد قسط بندی تسهیلات بانکی آغاز می شود و این مساله سبب شده تا تولیدکنندگان نتوانند برای تولید سرمایه در گردش داشته باشند که در نهایت موجب توقف کار و از بین رفتن سرمایه گذاری می شود.

وی بیان کرد: اگر به دنبال عبور کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی هستیم باید موانع را از سر راه سرمایه گذاران و تولید کنندگان این حوزه برداریم.

نبود صنایع تبدیلی سبب شده که قابلیت های این استان به هدر برود و برای مردم استان جز سختی و کار بیهوده نتیجه ای در بر نداشته باشد. اگر حمایت دولت و ارائه بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران این حوزه وجود نداشته باشد، متاسفانه روز به روز شاهد کاهش رونق صنعت کشاورزی در گلستان خواهیم بود که این مساله زنگ خطری برای امنیت غذایی کشور است.

کد خبر: ۲۹۸٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha