۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
شکست فضاسازی دلالان در بازار ارز
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

شکست فضاسازی دلالان در بازار ارز

صدیقی گفت: نوسان قیمت ارز در زمان تنش‌های سیاسی و نظامی تحت تاثیر فضاسازی دلالان رخ می‌دهد. در زمان ترور بانک مرکزی به خوبی معاملات را مدیریت کرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در روزهای اخیر پس از ترور شرورانه هنیه توسط رژیم اسرائیل بسیاری از دلالان پا به میدان گذاشتند تا از این فضا حداکثر بهره برداری را داشته باشند. بخشی از این مساله به واسطه اقدامات دشمن برای ایجاد فضای التهاب در اقتصاد ایران است. تا از این طریق به نوعی بازدارندگی در خونخواهی ایران ایجاد کند. اما بانک مرکزی توانست نوسان قیمت ارز را در محدوده ۲ هزار تومانی کنترل کند.

تجربه سال های گذشته نشان می‌دهد که افزایش تنش‌های سیاسی روی نوسان قیمت ارز تاثیر دارد. در این سناریوها بخشی از نوسان بازار ارز ناشی از فضاسازی دلال‌ها و سوداگران برای نوسانگیری است. همچنین برخی نیز با ایجاد تقاضای کاذب به دنبال ایجاد التهاب در بازار ارز هستند تا از این طریق اقتصاد ایران را ملتهب نشان دهند. دقیقا در ماجرای شهادت اسماعیل هنیه تکاپوی دلالان ارزی برای تحقق سوداگری نمایان بود.

بنابراین در چنین شرایطی کارشناسان بازار توصیه می‌کنند مردم از ورود هیجانی به بازار خودداری کنند. چراکه تجربه نشان داده بعد از التهابات سرعت کاهش قیمت دلار بیشتر می شود.

سناریو نوسان قیمت ارز در تنش‌های نظامی

بازخوانی سناریو مشابه سال ۱۴۰۳ همین روند را نشان می‌دهد. ایران عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد. قیمت دلار برای مدت کوتاهی بالا رفت. اما بلافاصله بازار ارز از هیجانات عبور کرد. سناریو معاملات ارزی در تنش‌های نظامی است. ازاین‌رو مردم نباید اقدام به خرید دلار و طلا کنند. زیرا این روزها پرنوسان معاملات غیرضروری منجر به زیان مردم می شود.

به گفته صدیقی در زمان انجام عملیات وعده صادق قیمت دلار هیجانی بالا رفت و بعد از آن یک سیگنال به جامعه داده شد که احتمالا قیمت دلار بالاتر نیز می رود. اما بعد از آن شاهد افت ۱۵ درصدی قیمت دلار بودیم. این موضوع نشان داد که همیشه خرید در زمان التهابات بازار زیانبار است

همچنین بازار ارز در شرایط کنونی این سیگنال را به مردم داد که بازار ساز کاملا بر معاملات تسلط دارد. به طوری در هفته گذشته معاملات دلار و تتر با هیجان زیادی روبرو نشدند. قیمت درهم نیز چندان تغییر نکرد، زیرا تقاضایی نداشت. طبق شنیده‌ها از منابع آگاه بازارساز از ابتدای انتشار خبر، بر بازار مسلط بود. همچنین مداخله در بازار ارز امارات نیز وجود داشت. همین مساله قیمت درهم را با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه کرد. همچنین حساسیت بالای پلیس امارات بر روی معاملات حجم معاملات ارز را کاهش داد.

محمدجواد صدیقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با وطن امروز گفت: در زمان انجام عملیات وعده صادق قیمت دلار هیجانی بالا رفت و بعد از آن یک سیگنال به جامعه داده شد که احتمالا قیمت دلار بالاتر نیز می رود. اما بعد از آن شاهد افت ۱۵ درصدی قیمت دلار بودیم. این موضوع نشان داد که همیشه خرید در زمان التهابات بازار زیانبار است.

او ادامه داد: به همین دلیل بعد از ترور هنیه شاهد افزایش تقاضا در بازار دلار نبودیم. در حالی که پیش بینی ها حکایت از این دارد که واکنش ایران به رژیم صهیونیستی بعد از تعرض به خاکش بالاتر خواهد بود. اما از آنجایی که فعالان بازار با دقت قیمت ارز را رصد می کردند متوجه شدند که بازارساز کاملا بر بازار مسلط است. به همین دلیل قیمت دلار در محدود چند هزار تومانی نوسانی موقت خواهد داشت و دوباره به زیر ۶۰ هزار تومان بر می‌گردد.

تتر به قیمت واقعی خود برگشت

به نقل از سرمایه فردا، در روز ترور دلار هرات در کانال ۶۰ هزار تومن کار خودش را آغاز کرد. اما بلافاصله با سرعت به کانال ۵۹ تومن برگشت. همچنین قیمت ارز در تهران هم نشان داد که توان بالارفتن تا حد تصور افکار عمومی را ندارد. تنها با جهشی کمتر از ۱۰۰۰ تومان کار خود را در بازار شروع کرد.

بازارساز با هوشمندی در زمان تزریق یک هیجان، بر بازار ارز سریع سطح عرضه را با تقاضا متعادل کرد. از این رو نوسان‌گیران قیمت درهم و دلار فعالیت خود را کاهش دادند

در روز حادثه ترور اگرچه تتر شروعی هیجانی داشت. اما این هیجان همان روز تخلیه شد. به‌گونه‌ای که تتر به قیمت واقعی خود برگشت. بازارساز با هوشمندی در زمان تزریق یک هیجان، بر بازار ارز سریع سطح عرضه را با تقاضا متعادل کرد. از این رو نوسان‌گیران قیمت درهم و دلار فعالیت خود را کاهش دادند.

با توجه به اینکه فعالان عرصه بازار ارز معتقدند التهابات و هیجانات بازار کاهش می یابد. به همین دلیل قیمت درهم و دلار دوباره به کانال قبلی برمی‌گردد. از این رو تقاضای فعلی کاذب است. در شرایط تنش سیاسی نباید به بازارها مالی رجوع کرد.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha