۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
بی اعتنایی استانداری گلستان به پیشنهاد بخش خصوصی برای تامین ۳۰ درصد سرمایه ایجاد ایرلاین 
نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان انتقاد کرد؛

بی اعتنایی استانداری گلستان به پیشنهاد بخش خصوصی برای تامین ۳۰ درصد سرمایه ایجاد ایرلاین 

گرگان- نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: ما به استانداری نامه کتبی نوشتیم که ۳۰ درصد سرمایه برای طرح ایرلاین را از بخش خصوصی جذب خواهیم کرد اما متاسفانه پاسخ نامه ما را هم ندادند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی محمد چوپانی ظهر پنج شنبه در نشست خبری اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با رسانه ها اظهار کرد: برای رهایی کشور از خمودگی اقتصادی نیاز به ورود افرادی داریم که نگرش ها را تغییر دهند زیرا مشکلات حال حاضر کشور نتیجه سیاست گذاری ها و نگرش های گذشته است و این سیاست ها پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف کشور به صادرات ۲۵۰ میلیارد دلاری در سال نیاز داریم، افزود: در حال حاضر صادرات کشور بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار در سال است، اگر می خواهیم فرآورده های ایرانی در دنیا صادر شود باید از تکنولوژی های کاربردی به روز و مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک برخوردار باشیم.

چوپانی با مطرح کردن این سوال که چطور می توان به خود کفایی رسید در حالی که ماهی دو میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد می شود، یادآور شد: ۹۰ درصد روغن خوراکی وارداتی است که آن مساله در تضاد با مفهوم خودکفایی است، باید از مزیت های نفت، گاز و پتروشیمی به خوبی استفاده کرد، زیرساخت ها را توسعه داد و در سال بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اولین گام خصوصی سازی واگذاری سازمان تامین اجتماعی به بخش خصوصی است، ادامه داد: اگر دولت قصد دارد امورات را به بخش خصوصی واگذار کند باید سازمان تامین اجتماعی را به صاحبان این سازمان برگرداند.

چوپانی با بیان اینکه دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، ادامه داد: دولت بجای تصویب قانون در مجلس برای جبران خسارت صندوق ها بدهی خود را پرداخت کند.


ناتوانی مدیران دولتی در مدیریت بیت المال

وی با تاکید بر اینکه پروسه واگذاری در کشور بسیار سخت است، بیان کرد: این مسئله از مصادیق حیف و میل بیت المال است و دریافت رشوه و سواستفاده های مالی را در پی دارد زیرا مدیران دولتی توان مدیریت این اموال را ندارند و باعث وارد شدن زیان و خسارت به بیت المال می شوند.

وی گفت: طرح سد چهل چای که ۱۲ سال پیش کلنگ زنی و قرار بود با ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه به بهره برداری برسد، امروز بعد از ۱۲ سال و به گفته مسئولان پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این نمونه ای از حیف شدن بیت المال است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه عقب ماندگی استان نتیجه نگرش مسئولان است، اظهار کرد: ایرلاین در همه جای کشور با ۳۰ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۷۰ درصد تسهیلات بانکی اجرایی می شود، ما به استانداری نامه کتبی نوشتیم که ۳۰ درصد سرمایه برای این طرح را از بخش خصوصی جذب خواهیم کرد اما متاسفانه اقدامی در این راستا انجام نشد و حتی پاسخ نامه ما را ندادند.

چوپانی یادآور شد: آب شیرین کن دو میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشت که با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، ۱۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده این طرح بود اما اجازه حق برداشت آب از دریای خرز را چهار سال بعد صادر کردند که دلار ۳۰ هزار تومان و هزینه همان طرح ۸۰ میلیارد تومان شده بود.

وی با تاکید بر اینکه پول صادرات به سختی وارد کشور می شود، ادامه داد: پول به کشوری مانند ترکیه حواله داده می شود، این جابجایی و حواله کردن ها هزینه ها را افزایش می دهند و رقابت پذیری صادر کننده را کاهش میابد.

وی در پایان گفت: مصوبه ای در استانداری تصویب شد مبنی براینکه هر فردی تسهیلات بالای ۱۰ میلیارد تومان درخواست کند باید در شورای برنامه ریزی تصمیم گیری شود و نتیجه این شد که واحد های اقتصادی بزرگ حساب های خود را از استان خارج و به تهران انتقال دادند و استان فقیرتر شد.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha