۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
برای اولین بار در آمریکا پیوند دو کلیه با جراحی رباتیک انجام شد

برای اولین بار در آمریکا پیوند دو کلیه با جراحی رباتیک انجام شد

استفاده از سیستم رباتیک انعطاف‌پذیری بیشتری را برای جراحان به‌همراه دارد و بسیاری از مشکلات روش‌های سنتی را برطرف می‌کند.

به گزارش بازار، پزشکان آمریکایی موفق‌شدند تا برای اولین بار یک عمل پیوند کلیه دوگانه را با کمک ربات روی یک زن ۷۰ ساله انجام دهند. در ماه مارس سال جاری، این زن با عمل خود که توسط سیستم جراحی رباتیک انجام شد دو کلیه دریافت کرد و اکنون پزشکان از روند بهبود سریع او خبر داده‌اند.

براساس بیانیه کینیک کلیولند، جراحی این زن که «جوآن» نام دارد، از این جهت منحصربه‌فرد بوده که پزشکان در یک رویکرد نواورانه با کمک یک سیستم جراحی رباتیک دو کلیه را از یک اهداکننده متوفی به او پیوند زده‌اند. این رویکرد همچنین می‌تواند زمان انتظار بیماران برای دریافت عضو موردنیاز خود را کاهش دهد.

پیوند کلیه با کمک ربات

دکتر «محمد التمامی» مصری برای این عمل از یک ربات پیشرفته با چند پورت استفاده کرده است. او توضیح می‌دهد که سیستم رباتیک نسبت به جراجی سنتی انعطاف‌پذیری بیشتری را به همراه دارد.

او می‌گوید: از دیگر مزایای ربات این است که به ما امکان استفاده از دید ۳DHD بزرگ‌نمایی‌شده را می‌دهد و توانایی کار در فضاهای کوچک و ارگونومی بهتر را فراهم می‌کند.

دکتر التمامی همچنین می‌گوید که استفاده از سیستم رباتیک، مشکلات مربوط به کوچک‌تر بودن کلیه اهداکننده را برطرف می‌کند و با وجود آن دیگر نیازی نیست تا روی بدن انسان‌ها برش‌های بزرگ یا چند برش ایجاد کرد، بلکه پیوند رباتیک با برش‌های کوچکی انجام می‌شود.

کینیک کلیولند در برنامه پیوند سالانه خود بیش از ۳۰۰ پیوند عضو انجام می‌دهد و نکته قابل‌ذکر اینکه تقریباً ۱۰ درصد از این پیوندها به‌صورت رباتیک انجام می‌شود. با دردسترس‌ قرارگرفتن بیشتر این فناوری، می‌توان انتظار داشت که در آینده پیوندهای بیشتری توسط ربات‌ها انجام بگیرد.

کد خبر: ۲۹۷٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha