۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
معرفی سقف وافل کهن دک و نحوه اجرای آن در ساختمان

معرفی سقف وافل کهن دک و نحوه اجرای آن در ساختمان

سقف وافل نوعی سازه بتنی بوده که برای اولین بار در قرن ۱۹ میلادی و با روی کار آمدن ماشین آلات پیشرفته و فناوری سازه ای مدرن، مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش بازار، سقف وافل نوعی سازه بتنی بوده که برای اولین بار در قرن ۱۹ میلادی و با روی کار آمدن ماشین آلات پیشرفته و فناوری سازه ای مدرن، مورد استفاده قرار گرفت.این نوع سقف به وسیله بتن مسلح ساخته شده و شباهت ظاهری بسیار زیادی به شیرینی وافل دارد. همین امر سبب شده تا این نوع سازه وافل نامیده شود. با کهن دک همراه باشید:

معرفی سقف وافل

ویژگی های مثبت سقف وافل نظیر اقتصادی بودن، ظاهر زیبا، ایمنی زیاد و مدت زمان کوتاه اجرای آن، سبب شده تا این نوع سقف در بسیاری از پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار بگیرد.حجم بتن مصرفی در سقف وافل به نسبت دیگر سقف ها بسیار کمتر بوده و برای تمامی کاربری ها قابل استفاده می باشد.

نحوه اجرای سقف وافل

  • زیر سازی سقف: در ابتدای کار اطلاعاتی نظیر بارهای وارده و ارتفاع سقف محاسبه شده و سپس با نصب جک ها و کار گذاشتن قالب های وافل، فرآیند زیر سازی سقف آغاز می شود.

توجه: جالب است بدانید که در این پروسه، جک ها مانند سقف تیرچه بلوک نصب شده و نیازی به قالب فلزی ندارد.

  • قالب چینی: در این گام رفت و آمد عوامل اجرایی به آسانی امکان پذیر بوده زیرا پس از جایگذاری قالب های وافل، فرآیند میلگرد گذاری و آرماتور بندی به طور کامل انجام می شود.

توجه: این نکته را نیز به یاد داشته باشید که قالب های مذکور میبایست به صورت دقیق به یکدیگر متصل شوند تا بتن نشت پیدا نکند.

  • بتن ریزی: در این مرحله میبایست بتن حداقل ۲۵ میلی متر بر روی پایه های وافل و حداقل ۲۰ میلی متر بر روی مش بالایی را بپوشاند. هم چنین پس از عملیات بتن ریزی و ویبره زنی، می توان به کمک ماله پروانه ای، سطح بالایی کار را نیز سیقل داد تا در انتهای کار، به ظاهر زیباتر و مرتب تری دست یافت.

توجه: یکی از مهمترین نکات در این مرحله ویبره زدن بتن است زیرا با انجام این کار هوای اضافی میان بتن خارج شده و سطح منظم و متراکمی بوجود می آید.

  • قالب برداری: پس از گذشت زمان و سخت شدن بتن میبایست تمامی قالب ها با دقت بسیار بالایی برداشته شود.

در صورت گیر کردن قالب ها درون بتن، ترک های بسیار بزرگی ایجاد خواهد شد که علاوه بر تخریب ظاهر، ایمنی کار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

جالب است بدانید که قالب های وافل عموما از فلز و یا پلاستیک ساخته می شود و با مراقبت صحیح، می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

  • نازک کاری: مرحله نازک کاری مربوط به تزئینات بوده از این روی می توان در این گام از سقف کاذب، نورپردازی، طلاکوبی و طراحی های گوناگون بهره مند شد.

بررسی مزایا سقف وافل

انعطاف پذیری بالا: انعطاف پذیری بالای سقف وافل این امکان را می دهد تا سازه با تغییرات گوناگونی نظیر آب و هوا، حرکات زمین، رطوبت و نیرو ها (نظیر زلزله، باد و غیره) سازگار شود.

عایق مناسب: فضای خالی میان سقف وافل، این سازه بتنی را به یکی از بهترین عایق های صوتی و حرارتی تبدیل کرده است.

سرعت اجرای پایین: چیدمان قالب بندی ها و میلگرد های معمولی نیازمند زمان بیشتری به نسبت سقف وافل می باشد.

استفاده بسیار کم از بتن: فناوری امروزی قالب های وافل سبب شده تا این نوع سقف علاوه بر داشتن مقاومت بالا، وزن بسیار پایین تری به نسبت قالب های سنتی بتنی داشته باشد.

طول عمر بالا: قالب های وافل صفحات بسیار مستحکمی بوده که بارهای دینامیکی و استاتیکی را به طور یکنواخت به سازه انتقال می دهد از این روی در برابر خطراتی نظیر زلزله نیز مقاوم می باشد.

ظاهر چشم نوار: سقف وافل به دلیل امروزی بودن، ظاهر بسیار چشم نوازی دارد بنابراین اگر به دنبال ظاهری  زیبا و خاص هستید، ما به شما این نوع سقف را پیشنهاد می کنیم.

مقاومت بالا: صفحات قالب وافل از مقاومت بالایی در برابر آتش برخوردار بوده بنابراین خطر انتشار آتش به دیگر طبقات را در زمان حریق، تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

سقف وافل و حداکثر دهانه

استفاده از این نوع سقف برای دهانه های ۱۲ تا ۱۶ متری توصیه می شود.

انواع قالب بندی سقف وافل

سقف وافل یک طرفه: سقف وافل یک طرفه معمولا در دهانه های کوتاه (فاصله ی ستون گذاری سازه) مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش میلگرد ها تنها در یک جهت قرار گرفته بنابراین میزان میلگرد مصرفی تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند. هم چنین قالب های مورد استفاده در سقف وافل یک طرفه به شکل مستطیل بوده و به صورت دال یک طرفه نیز عمل می کند. 

سقف وافل دو طرفه: قالب های سقف وافل دو طرفه به شکل مربع بوده و در دهانه های بلند کاربرد دارد. استفاده از میلگرد در دو جهت سبب شده تا این روش استحکام بالاتری داشته باشد.

توجه: به دلیل وجود تعداد بالای میلگرد در این روش، سقف وافل دو طرفه هزینه ی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

معرفی سقف وافل کهن دک و نحوه اجرای آن در ساختمان

معایب سقف وافل چیست؟

سقف وافل ضخیم تر از سقف های معمولی بوده از این روی توجه به فاصله ی طبقات در طراحی پلان الزامی است. هم چنین این نوع سقف برای مکان های شیب دار گزینه ی چندان مناسبی نمی باشد.

اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی

اجرای سقف وافل یک طرفه یا دو طرفه در سازه های فلزی یا فولادی امکان پذیر است. جالب است بدانید که به دلیل حذف تیرهای فرعی در این روش، می توان تا حد زیادی هزینه ی ساخت سازه فلزی را نیز کاهش داد.

میزان بتن مصرفی در سقف وافل

همان طور که پیش تر به این گزینه اشاره کرده ایم، یکی از اصلی ترین ویژگی های سقف وافل کاهش میزان بتن مصرفی است.

توجه: به جهت محاسبه تقریبی میزان بتن مورد نیاز می توان ۶۰ درصد از ضخامت دال وافل را به عنوان حجم بتن مورد نیاز در نظر داشت.

قالب های مصرفی سقف وافل

قالب های سقف وافل در اندازه و اشکال گوناگونی طراحی و تولید شده و عموما ازجنس پلاستیک و یا کامپوزیت می باشد.

قالب های سقف وافل تاثیر بسیار زیادی در شکل نهایی بتن داشته از این روی انتخاب قالب فرآیندی تخصصی می باشد.

انواع سقف وافل

  • دال مربعی (غلاف به شکل مربع اجرا می شود.)
  • دال مثلث (غلاف به شکل مثلث اجرا می شود.)
  • سقف وافل دو طرفه (برای دهانه های بزرگ)
  • سقف وافل یک طرفه (برای دهانه های کوچک)

کاربرد جهانی سقف وافل

از جمله مشهور ترین سازه ها که با استفاده از دال وافل ساخته شده می توان به خانه برانگارو واقع در استرالیا، سالن گالبریس واقع در آمریکا، ساختمان لجستیک و ارتباطات مادرید واقع در اسپانیا و غیره اشاره کرد.

روش های ساخت دال وافل

دال وافل به سه روش انجام می شود.

  • دال پیش ساخته از نوع (prefabricated)
  • دال در محل یا درجا
  • دال پیش ساخته نوع (precast)

هم چنین از جمله ابزارهای مصرفی به جهت ساخت دال وافل می توان به آرماتورها، اتصالات دیواری، گیره های عمودی، غلاف وافل، گیره های افقی، اتصالات مکعبی، کلیت ها و صفحات سوراخ دار اشاره کرد.

https://kohandeck.ir/waffle-ceiling/

سخن پایانی:

مزایای گوناگون سقف وافل نظیر مصرف کم میلگرد و بتن، ظاهر زیبا، سرعت اجرای بالا، سهولت در نصب و غیره سبب شده تا این سازه بتنی در بسیاری از کاربری ها نظیر تالار، کافه، رستوران و یا حتی منازل مسکونی کاربرد داشته باشد. شما عزیزان می توانید با مطالعه ی این مقاله اطلاعات ارزشمندی در خصوص سقف وافل کسب کنید.  

کد خبر: ۲۹۷٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha