۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
شانتاژ بی فایده برای افزایش نرخ ارز| قیمت سکه و طلا تعدیل می شود
گزارش «بازار» از وضعیت این روزهای بازار ارز

شانتاژ بی فایده برای افزایش نرخ ارز| قیمت سکه و طلا تعدیل می شود

قیمت دلار در حالی با عبور از کانال ۵۰ هزار تومان به شکلی هیجانی رشد کرده است که کسی خریدار آن در بازار نیست و کانالهای تلگرامی غیر رسمی بیفایده بر طبل افزایش قیمت آن می زنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: روز گذشته در پی شهادت اسماعیل هنیه، بازار ارز دچار تغییر قیمت و بهای دلار پس از ثبات قیمتی چند ماهه از لاک ۵۰ هزار تومان خارج شد تا جایی که نرخ آن بیش از ۱۰۰۰ تومان در بازار آزاد افزایش یافت. افزایش قیمتی که البته از سر هیجان اتفاق افتد ولی تاثیر بسیار کم و محدود بر رشد تقاضا برای تهیه این کالا در بازار بر جای گذاشت و میدان فردوسی و خیابانهای اطراف آن همچون روزهای گذشته روز آرام بدون مشتری را سپری کردند. البته دلالان سودجو قیمت دلار را با رقمی بالا ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان را به خریداران پیشنهاد می کردند ولی نه خریداری وجود داشت و نه فروشنده ای، چرا که متقاضیان واقعی ارز همچون روال روزهای گذشته با خاطری آسوده از بازارهای رسمی ارز خود را تهیه می کردند.

موضوعی که بیانگر، واقعی نبودن رشد اندک قیمت ارز بود و معمولا بر اثر بروز بحران های سیاسی و بین المللی اتفاق می افتد. افزایش نرخ ارز که دیروز از سوی کانالهای غیر رسمی تعیین و به صورت غیر واقعی اعلام و منتشر شد، چون این افزایش دلیل اقتصادی نداشت تاثیری بر جذب مخاطبان و هجوم خریداران به بازار ارز بر جای نگذاشت، با این وجود عصر چهارشنبه نرخ ها شکسته شد و دلاری که صبح بهای آن به حدود ۶۲ هزار تومان رسیده بود به تدریج کاهش و به رقم ۶۰ هزار تومان عقب نشینی کرد.

اینکه چرا بازار ارز با وجود رخداد سیاسی و نگران کننده شهادت رئیس دفتر حماس دچار چالش جدی نشد، نشان از آن دارد که تقاضای غیر واقعی در بازار برای تهیه ارز وجود ندارد، از طرفی مردم حتی سرمایه گذاران ارزی نیز چون مطمئنند این قیمتها از سر هیجانی رشد کرده به چنین بازاری ورود نکردند

تقاضای غیر واقعی برای ارز در بازار وجود ندارد

کارشناسان می گویند؛ اینکه چرا بازار ارز با وجود رخداد سیاسی و نگران کننده شهادت رئیس دفتر حماس در تهران دچار چالش جدی نشد، نشان از آن دارد که تقاضای غیر واقعی در بازار برای تهیه ارز وجود ندارد. از طرفی مردم حتی سرمایه گذاران ارزی نیز چون ریسک بالای ورود به چنین بازاری را در چنین مواقعی به خوبی می دانند و مطمئنند این قیمتها از سر هیجان رشد کرده و نا پایدار است، بنابراین در چنین شرایطی برای خرید ارز به بازار ورود نکرده و نمی کنند. تجربه گذشته رشد نرخ ارز و بازگشت قیمت ها در ماههای پیشین پس از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس، آغاز جنگ غزه، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری کشورمان همچنین پاسخ قاطع ایران به این اتفاق را دیده اند که پس از رشد هیجانی قیمت ارز، التهاب بازار به سرعت فروکش کرده و قیمت ها به نرخ های قبل بازگشتند.

دیروز پس از افزایش هیجانی نرخ ارز، بازار ساز با ابزارهای خود در بازار حضور پررنگی داشت و با انجام اقدامات لازم مانع از التهاب در بازار ارز شد بازار ارزی که همیشه در پی رویداد و رخدادهای های سیاسی و اقتصادی دچار تغییر قیمت می شود و در این میان دلالان سود جو نیز از موقعیت به وجود آمده برای کسب سود سعی می کنند قیمت ها را بالا ببرند.

تجربه نشان داده است پس از افزایش بی منطق و غیر واقعی قیمت ارز در بازار آزاد این کالا که خیلی سریع تاثیر خود را بر روی افزایش نرخ طلا و سکه بر جای می گذارد تداوم چندانی ندارد و پس از چند روز قیمت ها در مسیر عقبگرد قرار می گیرند و بازار به روال عادی خود برمی گردد

رشد ناپایدار قیمت ها در بازار ارز و طلا

بدنبال افزایش نرخ غیرواقعی ارز در بازار، قیمت طلا نیز دیروز روندی رو به رشدی را سپری کرد. محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» اظهارداشت: هرچند رخداد سیاسی شهادت اسماعیل هنیه تاثیر خود را بر تغییر قیمت ها بخصوص رشد هیجانی نرخ ارز در داخل و افزایش قیمت انس جهانی بر جای گذاشت، اما این افزایش قیمت ها پایدار نیست.

وی با بیان اینکه طلای جهانی روز چهارشنبه ۳۰ دلار رشد قیمت را تجربه کرد، افزود: افزایش قیمت انس جهانی طلا در کنار رشد نرخ ارز آزاد موجب شد تا قیمت طلا نسبت به روز قبل آن با افزایش قیمت همراه شود. افزایش قیمتی که از سر هیجان کاذب بوده و بعید است که طی روزهای آینده قیمت ها بر مدار رشد قرار گیرند.

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است پس از افزایش بی منطق و غیر واقعی قیمت ارز در بازار آزاد این کالا که خیلی سریع تاثیر خود را بر روی افزایش نرخ طلا و سکه بر جای می گذارد تداوم چندانی ندارد و پس از چند روز قیمت ها در مسیر عقبگرد قرار می گیرند و بازار به روال عادی خود برمی گردد، بنابراین به نظر می رسد که قیمت طلا و سکه که با افزایش قیمت مواجه شده است طی روزهای آتی تعدیل شود.

قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شده است، افزایش هیجانی قیمتی که دوام آنچنانی ندارد

افزایش قیمت طلا و سکه؛ قیمت ها تعدیل می شوند

بنا به این گزارش، روز چهارشنبه و در پی شهادت اسماعیل هنیه در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رقم خورد. علاوه بر این نیم‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسید. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۴۲۱ دلار است.

در معاملات دیروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۸ هزار و ۲۳۷ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۴ هزار و ۲۵۴ تومان معامله شد. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۵۲ هزار و ۱۳۷ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۷ هزار و ۸۳۲ تومان رسید. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، ۱۳ هزار و ۱۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۲ هزار و ۵۰ تومان است. قیمت یکصد دینار عراق هم در مرکز مبادله ۳۶.۷۱۴ ریال است.

کد خبر: ۲۹۷٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha