هوش مصنوعی می‌تواند ۱۲ میلیون نفر را تا سال ۲۰۳۰ مجبور به تغییر شغل کند
تحلیلگران:

هوش مصنوعی می‌تواند ۱۲ میلیون نفر را تا سال ۲۰۳۰ مجبور به تغییر شغل کند

به گفته محققان، هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر کارکنان «با مهارت متوسط» خواهد گذاشت.

به گزرش بازار، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی تا پایان دهه جاری میلادی ۱۲ میلیون نیروی کار را مجبور به تغییر شغل خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند اگر افراد مهارت‌های خود را مطابق با تغییرات آینده تنظیم نکنند، ممکن است برای پیداکردن شغل جدید دچار مشکل شوند.

براساس گزارش اینسایدر، مدیرعامل مؤسسه مکینزی (McKinsey) تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۲ میلیون نفر نیروی کار به کسب مهارت‌های جدید و یافتن شغل تازه نیاز پیدا خواهند کرد؛ این رقم تقریباً به همان اندازه تغییر شغلی است که در همه‌گیری کرونا رخ داد.

مؤسسه مکینزی تخمین می‌زند تا پایان این دهه میلادی، ممکن است ۶۳۰ هزار صندوق‌دار، ۷۱۰ هزار دستیار اداری و ۸۳۰ هزار فروشنده شغلشان را از دست بدهند. سال ۲۰۲۳ این شرکت در تحقیقی اعلام کرد ۱.۶ میلیون نفر از کارمندان تمام صنایع اخراج خواهند شد.

تأثیر هوش مصنوعی بر تغییر شغل کارکنان

«جورجیوس پتروپولوس» (Georgios Petropoulos)، محقق حوزه بازار کار و فناوری دیجیتال دانشگاه MIT، می‌گوید هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر کارکنان «با مهارت متوسط» خواهد گذاشت و آن‌ها در آینده مجبور خواهند شد شغل خود را تغییر دهند.

به احتمال زیاد، کارکنان با مهارت‌های فراوان هوش مصنوعی را در مشاغل فعلی خود استفاده خواهند کرد، همچنین کارکنان مشاغل خدماتی مانند لوله‌کشی و برق‌کاری باتوجه‌به تقاضای دائمی با مشکل چندانی مواجه نمی‌شوند. اما پتروپولوس پیش‌بینی می‌کند که کارکنان با مهارت متوسط در چند دهه آینده با افزایش استفاده از هوش مصنوعی دچار بلاتکلیفی خواهند شد.

همچنین براساس نظرسنجی اردیبهشت‌ماه مایکروسافت و لینکدین، ۶۶ درصد مدیران ارشد کسب‌وکارها می‌گویند در فرایند استخدام افرادی را که نحوه استفاده از هوش مصنوعی را نمی‌دانند، در نظر نمی‌گیرند. ۷۱ درصد این مدیران یک جویای کار با تجربه کمتر و دانش هوش مصنوعی بیشتر را ترجیح می‌دهند.

به همین دلیل، اکنون اکثر افراد و کارجویان به‌دنبال افزایش مهارت‌های هوش مصنوعی خود هستند. سال ۲۰۲۴ تقاضا برای دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی مولد در پلتفرم آموزش آنلاین Coursera حدود ۱۰۶۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۹۷٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha