۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جیب نانوایان گرم نشد| کابوسی به نام سامانه نانینو
بازار گزارش می دهد؛

جیب نانوایان گرم نشد| کابوسی به نام سامانه نانینو

ساری - هوشمند سازی نه تنها جیب نانوایان را پرپول نکرد بلکه هراس ناشی از سامانه نانینو و جریمه شدن آنان را بیش از گذشته از این حرفه دلسرد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: نانوایان مازندران با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و افزایش هزینه و کاهش درآمد، اشتغال جوانان را در این حرفه پرمشقت کمرنگ کرده است.

حدود پنج هزار واحد نانوایی در مازندران وجود دارد و فعالان این واحدهای کسبی ثابت ماندن نرخ نان، افزایش هزینه های کارگری، آب و برق، تعرفه بیمه و غیره را از جمله مسائل و دغدغه های فراروی خود اعلام کرده اند.

در استان مازندران بیش از چهار هزارو ۶۰۰ واحد نانوایی یکی از حساس‌ترین مشاغل یعنی مسوولیت تولید قوت غالب کشور را به عهده دارند و می‌بایست از این یارانه پرداختی دولت محافظت کنند.

با تلاش و همت دولت سیزدهم در سال جاری ۱۴۰هزارتن انواع محصولات استراتژیک یعنی گندم، برنج، کلزا و سویا با پرداخت ۲۵هزار میلیارد ریال به صورت تضمینی توسط غله استان خریداری شد. ماهانه ۳۰ هزار تن آرد بین نانوایی های مازندران توزیع می شود.

مهدی زکریایی عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان بابلسر بیمه و تعرفه های آب، برق، هزینه های جانبی نظیر خمیرمایه و غیره را از جمله مشکلات بیان کرد و افزود: نانوایان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و هزینه ها براساس تورم افزایش می یابد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان این که هزینه ها تصاعدی افزایش می یابد اما نرخ نان ثابت است و این مساله سبب می شود درآمد نانوا کاهش یابد.

جیب نانوایان گرم نشد| کابوسی به نام سامانه نانینو

وی با بیان این که نانوایابان با قیمت دو سه سال اخیر روزی خود را تامین می کنند، کسر سهمیه آرد را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: کسر سهیمه سبب درآمد کمتر آنان شده است و وضعیت به گونه ای شده که برخی از نانوایان توان پخت نان را ندارند.

یک نانوا: باید وام و تسهیلاتی برای تهیه ژنراتور و موتوربرق به نانوایان داده شود تا برای تجهیز نانوایی اقدام کنند و متاسفانه حمایت هایی صورت نگرفت است

این نانوا، تامین موتوربرق و ژنراتور را از دیگر مشکلات نانوایان بیان کرد و گفت: باید وام و تسهیلاتی برای تهیه ژنراتور و موتوربرق به نانوایان داده شود تا برای تجهیز نانوایی اقدام کنند و متاسفانه حمایت هایی صورت نگرفت است.

زکریایی محدودیت عرضه نان را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: به عنوان نمونه اگر یک فردی ۲۰ قرص نان بخواهد باید با دو کارت که متعلق به اعضای خانواده است وجه را پرداخت کند.

عضو اتحادیه نانوایان دستمزد بالای کارگر را از دیگر مشکلات فراروی ذکر کرد.

کیفیت آرد و سامانه نانینو از دیگر مسائل و مواردی است که نانوایان در مازندران و بابلسر با آن روبرو هستند و کاهش و افزایش تراکنش کارت های بانکی در نانوایی ها دغدغه فعالان این حرفه به شمار می رود.

احمدی یک نانوای مازندرانی با اظهار این که سامانه نانینو به یک کابو برای نانوایان تبدیل شده است، افزود: اگر تعداد تراکنش کم باشد نگران کاهش پخش هستیم و کیفی نبودن آرد نیز سبب بروز مسائلی شده است.

برخی جریمه ها غیرکارشناسی است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وقتی آرد کیفیت لازم را نداشته باشد، نان خوب پخته نمی شود و از سوی دیگر همواره در سامانه نانینو شاهد ثبت کسر سهمیه برای نانوایان هستیم.

وی اعمال جریمه نانوایی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برخی از جریمه ها غیرکارشناسی صورت می گیرد و سبب بی رغبتی نانوایان شده است.

احمدی ثابت ماندن نرخ نان را سبب شرایط بد اقتصادی نانوایان دانست و گفت: درآمد اندک سبب شده تا برخی از نانوایان تصمیم بگیرند از این شغل خارج شوند.

مشکلات و موانع موجود در این حوزه از قبیل عدم پاسخگویی مسئولین سامانه نانینو ، طرح آزادسازی آرد و نان، نحوه برخورد با واحدهایی که تکرار تخلف دارند، تامین آرد و نان شهروندان، مسافران، کارگران فصلی باغات و زمین های کشاورزی و نحوه اجرای سامانه هوشمند نانینو از دیگر دغدغه های نانوایان در مازندران است.

جیب نانوایان گرم نشد| کابوسی به نام سامانه نانینو

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله مازندران ضمن تشریح آنالیز و عوامل تاثیرگذار در قیمت نان اظهار کرد: کمیته فنی کارگروه آرد و نان استان ضمن بررسی آنالیز قیمت نان در سال جدید، در خصوص شرایط استفاده از کنجد برای نان تصمیماتی را اخذ کرده که پس از تایید نهایی ابلاغ و اجرا خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران: سرانه مصرف آرد در استان مازندران برای هر نفر حدود ۹ کیلوگرم در ماه بوده و این رقم در شهرستان بابلسر حدود ۱۰ کیلوگرم است، که دلیل اصلی آن با توجه به شرایط خاص استان از لحاظ جمعیت شناور ورودی و همچنین وجود کارگران فصلی است

وفائی نژاد گفت: سرانه مصرف آرد در استان مازندران برای هر نفر حدود ۹ کیلوگرم در ماه بوده و این رقم در شهرستان بابلسر حدود ۱۰ کیلوگرم است، که دلیل اصلی آن با توجه به شرایط خاص استان از لحاظ جمعیت شناور ورودی و همچنین وجود کارگران فصلی برای طرح های اقتصادی و کشاورزی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به اینکه در کشور به ازای هر ۱۳۰۰ نفر یک واحد خبازی وجود داشته اما در شهرستان بابلسر به ازای هر ۷۰۰ نفر یک واحد خبازی وجود دارد اظهار داشت: با پیگیری و همچنین توجه به جمعیت شناور مسافران و کارگران فصلی، به منظور تامین نیاز استان سهمیه های آرد مناسبتی و ترمیمی به فرمانداران هر شهرستان تخصیص می یابد تا پس از تصمیم گیری در کارگروه به سهمیه نانوایان منتخب اضافه شود.

وفائی نژاد همچنین از وجود نانوایی های اجاره ای و نا آشنا با مهارت های لازم برای پخت نان شکایت کرد و گفت: با هرگونه خرید و فروش واحدهای خبازی و عوامل واسطه در چرخه آرد و نان برخورد قاطع صورت گیرد.

طی سه سال گذشته با اجرای طرح هوشمندسازی، تمامی نانوایی های مازندران به کارتخوان مجهز شدند و فرایند فروش و عرضه نان و تبادلات مالی از اینن طرح صورت می گیرد.

کد خبر: ۲۹۶٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha