۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
قیمت برق به نفع توانیر آزاد شد! | عدم النفع قطعی خاموشی ها امسال به ۱۵۰ همت می رسد
رئیس هیئت مدیره سندیکا:

قیمت برق به نفع توانیر آزاد شد! | عدم النفع قطعی خاموشی ها امسال به ۱۵۰ همت می رسد

تقی زاده رییس سندیکای برق با بیان اینکه آزادسازی قیمت برق شروع شده اما سود آن در جیب توانیر می رود، گفت: توانیر هر کیلو وات برق صنایع را به قیمت ۲ هزار تومان می فروشد اما از بخش خصوص ۱۲۴ تومان می خرد.

بازار، گروه آب انرژی: آزاد سازی قیمت انرژی در ایران مخالفان سر سختی دارد. آنها متعقدند که آزاد سازی قیمت ها می تواند فشار مالی زیادی را به سبد معیشت خانوار وارد کرده و به همین دلیل تن به این اصلاح اساسی در اقتصاد نمی دهند. اما واقعیت اینجاست که وزارت نیرو قیمت برق را به صورت زیر پوستی آزاد کرده و در بسیاری از بخش ها برق به قیمت واقعی و نزدیک به واقعیت عرضه می شود.

در حال حاضر وزارت نیرو برق را به قیمت هر کیلو وات ۱۲۰ تومان از صاحبان نیروگاه ها خریداری می کند این در حالی است که خودش همین برق را به قیمت بیش از ۱۸۰۰ تومان در بورس انرژی عرضه می کند. ضمن اینکه قیمت برق برای صنایع بیش از ۲ هزار تومان و برای مشترکین تجاری و پر مصرف هم بالای هزار تومان است

آنگونه که حسنعلی تقی زاده رییس هیات مدیره سندیکای برق می گوید: در حال حاضر وزارت نیرو برق را به قیمت هر کیلو وات ۱۲۰ تومان از صاحبان نیروگاه ها خریداری می کند این در حالی است که خودش همین برق را به قیمت بیش از ۱۸۰۰ تومان در بورس انرژی عرضه می کند. ضمن اینکه قیمت برق برای صنایع بیش از ۲ هزار تومان و برای مشترکین تجاری و پر مصرف هم بالای هزار تومان است.

او که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: آزاد سازی قیمت برق در کشور ما شروع شده است اما سود آن در جیب خود وزارت نیرو می رود. چرا که توانیر خود برق را به قیمت واقعی می فروشد اما از من تولیدکننده به قیمت غیر واقعی خرید می کند.

کاریکاتور بورس

این فعال صنعت برق بازار بورس را به یک کاریکاتور تشبیه کرد و افزود: مکانیزم عرضه و تقاضا در این بازار به گونه ای است که سقف قیمت برای آن تعیین شده این در حالی است که اینگونه نباید باشد. همچنین در بازار عمده فروشی هم سقف قیمت برق برای نیروگاه داران بخش خصوصی ۱۲۴ تومان تعیین شده که آن هم مربوط به سال گذشته است. در واقع بر خلاف مصوبه دولت ما همچنان برق را به قیمت سال گذشته عرضه می کنیم این در حالی است که ۴ ماه از شروع سال جدید سپری شد است.

تقی زاده با اشاره به ناترازی برق در کشور ما، ادامه داد: تنها در صورتی که توانیر دست از واسطه گری و وزارت نیرو از تصدی گری دست بکشد می تواند به حل مشکلات این صنعت و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی امید داشت.

تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه هفتم هم دردی دوا نمی کند

او در ادامه سخنان خود گریزی هم به هدف گذاری های صورت گرفته در برنامه های توسعه ای زد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بود که احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول اجرای این برنامه شروع شود اما متاسفانه در این مدت هیچ نیروگاه جدیدی توسط بخش خصوصی شروع نشد.

رییس هیات مدیره سندیکای برق ادامه داد: حالا دولت در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری کرده که ظرفیت منصوبه نیروگاهی از حدود ۹۳ هزار مگاوات فعلی به ۱۲۴ هزار مگاوات افزایش یابد. به عبارت دیگر در طی ۵ سال آینده باید ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث شود. از این مقدار ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه حرارتی بوده و ۱۰ هزارتای آن نیز مربوط به نیروگاه های تجدید پذیر است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی هدف گذاری انجام شده در برنامه هفتم توسعه در عمل چیزی حدود ۲۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد. چرا که با توجه به ضریب پایین بهره وری در نیروگاه تجدید پذیر با نصب ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت در این بخش چیزی حدود ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.

سالانه چیزی بین ۵ تا ۷ هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می شود. به عبارت دیگر تا پایان برنامه ما به ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی برای تامین نیاز کشور نیاز داریم. این در حالی است که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه هفتم توسعه تنها ۲۲ هزار مگاوات به ظرفیت کشور افزوده می شود

تقی زاده با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی توانیر از رشد ۵ درصدی سالانه مصرف برق خبر داد و گفت: سالانه چیزی بین ۵ تا ۷ هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می شود. به عبارت دیگر تا پایان برنامه ما به ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی برای تامین نیاز کشور نیاز داریم. این در حالی است که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه هفتم توسعه تنها ۲۲ هزار مگاوات به ظرفیت کشور افزوده می شود.

۲۰ میلیارد دلار سرمایه برای حل مساله ناترازی برق

او در ادامه به موانع جذب سرمایه اشاره کرد و افزود: برای اینکه سالی ۷ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود باید چیزی حدود ۴ میلیارد دلار سالانه و ۲۰ میلیارد دلار در ۵ سال سرمایه گذاری انجام شود. اینجاست که صندوق توسعه ملی موضوعیت پیدا می کند.

به کفته این فعال صنعت برق، باید هر چه سریع تر اراده لازم برای حل مشکلات صنعت برق در حاکمیت ایجاد شود چرا که این صنعت پاشنه آشیل کشور بوده و بی توجهی و شروع بحران در آن منجر به بحران های اقتصادی، اجتماعی و کارگری در سال های آینده خواهد شد. به همین دلیل صندوق توسعه ملی باید هر چه سریع تر به کمک این صنعت بیاید.

او همچنین در مورد خسارت ناشی از قطعی های برق برای صنایع گفت: عدم النفع خاموشی ها برای صنعت برق در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ همت بوده است اما این عدد امسال حتما به بالای ۱۵۰ همت می رسد. برای درک بهتر از بزرگی این عدد باید بدانید که این رقم معادل سرمایه لازم برای احداث ۱۰ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی یا همان ۵ هزار مگاوات است.

رویای دست نیافتنی

رکورد شکنی های دما و گرمای بی سابقه هوا مصرف برق در کشور را به شدت افزایش داده و ناترازی برق هر روز در حال بزرگ تر شدن است.

امروز مصرف برق از مرز ۷۷ هزار مگاوات عبور کرده و ناترازی برق به عدد ۱۷ هزار مگاوات رسید است. همچنین اگر شرایط تولید و مصرف به همین صورت بماند، این ناترازی در ۱۰ سال آینده به ۳۷ هزار مگاوات خواهد رسید

آنگونه که رییس هیات مدیره سندیکای برق می گوید امروز مصرف برق از مرز ۷۷ هزار مگاوات عبور کرده و ناترازی برق به عدد ۱۷ هزار مگاوات رسید است.

او افزود: اگر شرایط تولید و مصرف به همین صورت بماند، این ناترازی در ۱۰ سال آینده به ۳۷ هزار مگاوات خواهد رسید. این نکته را هم باید عرض کنم که بخش خصوصی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده برق نادیده گرفته و سرکوب شد.

این فعال صنعت برق ادامه داد: سرمایه گذاری در صنعت برق هیچ جذابیتی برای بخش خصوصی ندارد. ضمن اینکه صورت های مالی نشان می دهد که نسبت p/e در این صنعت به عدد ۲۰ رسیده است. این یعنی اینکه ۲۰ سال طول می کشد که سرمایه در این صنعت بازگردد.

اصرار به تدوام سیاست گذاری های اشتباه و تصدی گری وزارت نیرو در این صنعت باعث شده که دیگر تقی زاده و دیگر فعالین این صنعت رفع ناترازی برق را رویایی دست نیافتنی بدانند.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha