۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
ندری : بانک مرکزی مجبور به دخالت بازار ارز آزاد است| تورم و واردات مدیریت ارز را دشوار کرده است
مدیریت ارز آزاد برای جلوگیری از سیگنال تورم

ندری : بانک مرکزی مجبور به دخالت بازار ارز آزاد است| تورم و واردات مدیریت ارز را دشوار کرده است

کامران ندری گفت: بارها بانک مرکزی اعلام کرده نرخ‌های بازار آزاد را قبول ندارد. اما برای جلوگیری از سیگنال تورمی به بازار کالا مجبور به دخالت در بازار ارز آزاد است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: یک کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه قیمت دلار بعد از انتخابات تحت تاثیر افت تقاضا کاهش داشت، گفت: یکی دیگر از مسائلی که روی بازار ارز آزاد تاثیر گذار است انتخاب ترامپ در کنوانسیون جمهوری خواهان به عنوان کاندیدای اصلی بود. در این جلسه حرف هایی هم ضد ایران زدند. از آنجایی که تقابل آمریکا اثر افزایشی بر قیمت دلار دارد دخالت بانک مرکزی منجر به جلوگیری از هیجان در بازار است.

کامران ندری همچنین افزود: اخیرا موضوع درگیری لبنان و اسرائیل هم مطرح شده است. اما این اتفاقات منجر به رشد قیمت ارز نشد. در حالی که پیش از این خبرهایی از این جنس منجر به رشد قیمت ارز می شد. به همین دلیل بانک مرکزی در با دخالت در بازار ارز در مدیریت آن نقش فعال داشته است.

در برخی کشورها دولت در بازار ارز دخالت می‌کنند. برای نمونه روسیه بعد از جنگ اوکراین نرخ ارز را مدیریت کرد. این کشور صادرکننده نفت و گاز است. به همین دلیل از این منابع ارزی برای مدیریت بازار ارز استفاده می کند. از طرف دیگر الزامات اف ای تی اف را پذیرفته و میزان وابستگی آن به درآمد نفت کمتر از ایران است. به همین دلیل وضعیت بهتری برای مدیریت ارز از طریق تزریق دلار به بازار دارد

او با تاکید بر اینکه مداخله بانک مرکزی به قدری است که اثر خبرهای منفی را خنثی کرده است، تصریح کرد: در برخی کشورها دولت در بازار ارز دخالت می‌کنند. برای نمونه روسیه بعد از جنگ اوکراین نرخ ارز را مدیریت کرد. این کشور صادرکننده نفت و گاز است. به همین دلیل از این منابع ارزی برای مدیریت بازار ارز استفاده می کند. از طرف دیگر الزامات اف ای تی اف را پذیرفته و میزان وابستگی آن به درآمد نفت کمتر از ایران است. به همین دلیل وضعیت بهتری برای مدیریت ارز از طریق تزریق دلار به بازار دارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست گذار ارزی در روسیه به صورت علمی تصمیم گیری می‌کند، تصریح کرد: همچنین در روسیه نرخ بهره دستوری وجود ندارد. به همین دلیل سیاستگذاری دستش برای اعمال مدیریت بازتر است. حتی در ترکیه با وجود تورم بالا ارز چند نرخی ندارد. سیاست‌های دولت در این کشور با وجود تورم به گونه‌ای است که جامعه آسیب نمی‌بیند. چراکه حقوق و دستمزد متناسب با تورم تعدیل شده‌است.

او با اشاره به اینکه همیشه تورم منشا پولی ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل نمی‌توان با هر سیاستی تورم را کنترل و افزایش حقوق و دستمزد را پایین نگهداشت. به عبارت دیگر تورم یا نباید به وجود بیاید یا باید در بلندمدت درمان شود. به همین دلیل باید حقوق و دستمزد در بلندمدت ترمیم شود تا به نسبت نرخ تورم به قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه کمک شود.

دلایل مداخله در بازار ارز آزاد

ندری با تاکید بر اینکه رژیم ارزی در روسیه شناور است، اظهار کرد: دولت روسیه سه گانه ناممکن را باور کرده است. اما در ایران بارها مسئولان تمایل دارند قیمت ارز ۲۸۵۰۰ تومان باشد. اما از آنجایی که نمی توانند با این نرخ به همه کالاها ارز بدهند تخصیص ارز را دسته بندی کرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار در ایران بارها اعلام کرده که نرخ ارز بازار آزاد مورد تایید نیست، گفت: به همین دلیل همه واردات کالاها یا با نرخ نیمایی یا با نرخ دلار مرکز مبادلات به کشور واردات می‌شوند. اما از آنجایی که سیاستگذاران می‌دانند انتظارات تورمی تحت تاثیر نرخ ارز بازار آزاد است. از این رو در مواقع خاص در بازار ارز آزاد دخالت می‌کنند.

استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه رشد قیمت ارز در ایران سیگنال تورمی می‌دهد، تصریح کرد: به عبارت دیگر قیمت ارز در بازار آزاد اثر مستقیم بر قیمت کالاها در کشور دارد. به همین دلیل رژیم ارزی در ایران تا حدودی متفاوت از کشورهای دیگر است. قیمت ارز در ایران طبق قانون باید مدیریت شناور باشد. اما برای کنترل تورم روی قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تمرکز دارند و برای مدیریت ارز، تخصیص ارز برای واردات برخی کالاها استثنا قائل شده است، زیرا امکان تامین ارز برای همه کالاها با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ندارد.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha