۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
ایران ترانسفو مجوز واردات از وزارت صمت گرفت؛ سازمان بی‌ تقصیر است| امروز قرعه کشی خودروهای وارداتی
رئیس سازمان توسعه تجارت به بازار پاسخ داد:

ایران ترانسفو مجوز واردات از وزارت صمت گرفت؛ سازمان بی‌ تقصیر است| امروز قرعه کشی خودروهای وارداتی

ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد واردات خودرو توسط ایران ترانسفو به بازار گفت: هر شرکتی که مجوز ارائه خدمات پس از فروش را از وزارت صمت دریافت کند، ما مکلف به اعطا مجوز واردات هستیم.

امید محمدی؛ بازار: هفته گذشته اخباری در خصوص فعالیت شرکت ایران ترانسفو جهت واردات خودرو منتشر شد. خبری که برای فعالین صنعت و بازار خودرو شوک کننده بود، چرا که شرکت نامبرده سابقه ای در این زمینه ندارد.

روز گذشته با آغاز سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت در این گردهمایی حاضر و به سوالات اصحاب رسانه و خبرنگار بازار پاسخ داد، در ادامه بخشی از گفت وگو با این مقام مسئول را از نظر خواهید گذراند:

* چرا برخی از شرکت های واردکننده اقدام به عرضه قطره چکانی خودرو داشتند؟

شرکت های واردکننده با اینکه مجوز دارند، به سمت تولید خودرو حرکت کردند. بنابراین این شرکت ها تمایل به عرضه قطره چکانی محصول به بازار دارند. در زمینه واردات خودرو انحصاری از سوی سازمان توسعه تجارت ایجاد نشده است. هر شرکتی که درخواست مجوز داشته ولو اینکه شرکت دیگری در گذشته نماینده آن برند بوده، تاییدیه ها اعطا شده است. گفتنی است که به خودروسازان مجوز واردات داده شد و فقط یک خودروساز پیگیر امر واردات بود.

کنون دستور العملی برای واردات این خودروها تهیه و تدوین نشده است

* از زمان انتشار آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده بحث های در مورد عدم تامین ارز و امکان واردات این محصولات مطرح شد، نظر شما در این خصوص چیست؟

بانک مرکزی باید برای ماده ۳ و ۵ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده تعیین تکلیف کند، تا کنون دستور العملی برای واردات این خودروها تهیه و تدوین نشده است. همچنین باید اشاره داشت که دستور العمل مورد نیاز برای سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست جهت تایید ورود این خودروها وجود ندارد.

حجم ترین قرعه کشی خودروهای وارداتی امروز صبح انجام می شود، حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو در سامانه جهت عرض وجود دارد

* امروز قرعه کشی برای عرضه خودروهای وارداتی انجام می شود، چه تعداد متقاضی و خودرو در این قرعه کشی وجود دارد؟

۱۳۰ هزار نفر ثبت نام و خودروهای نسبتا خاص را انتخاب کردند. با توجه به اینکه پر حجم ترین قرعه کشی خودروهای وارداتی امروز صبح انجام می شود، حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو در سامانه جهت عرض وجود دارد.

از ابتدای سال جاری سامانه ثبت سفارش اختلال های داشته و نزدیک به ۱.۶ میلیارد دلار ثبت سفارش تایید شده برای واردکنندگان وجود دارد

* طی دو روز گذشته سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی بسته شده است، دلیل این موضوع چیست؟

از ابتدای سال جاری سامانه ثبت سفارش اختلال های داشته و نزدیک به ۱.۶ میلیارد دلار ثبت سفارش تایید شده برای واردکنندگان وجود دارد. مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده تا عدد ارزی افزایش یابد و شرکت های جدید اقدام به واردات خودرو کنند.

* هفته گذشته خبری در خصوص واردات خودرو توسط ایران ترانسفو منتشر شد، چرا به این شرکت مجوز دادید؟

شرکت های که خواستار دریافت مجوز در زمینه واردات خودرو هستند؛ ابتدا باید تایید ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صمت را دریافت کنند. پس از اخذ این مجوز به سازمان توسعه تجارت معرفی می شوند، این سازمان دخالتی در انتخاب شرکت‌ ها جهت واردات ندارد. سازمان توسعه تجارت پس از تاییدیه های مربوطه به ثبت سفارش و ارز شرکت ها را تایید و تامین می کند.

کد خبر: ۲۹۶٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha