۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
تعداد بالای مساکن مهر دارای معارض در پردیس و هشتگرد| افتتاح ۴۰۰۰ واحد مسکونی تا سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

تعداد بالای مساکن مهر دارای معارض در پردیس و هشتگرد| افتتاح ۴۰۰۰ واحد مسکونی تا سال آینده

غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت شهرهای جدید با محوریت توسعه اقتصاد دریا است گفت: ۴۸۰۰ واحد مسکونی مهر دارای معارض داریم که تا سال آینده تعداد زیاد آنها به بهره برداری می رسند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ساخت مسکن مهر به عنوان یک ابر پروژه اگر چه دارای ایراداتی به لحاظ جانمایی بود اما در کل پروژه ای بود که تا حدودی توانست برخی از متقاضیان مسکن به خصوص متقاضیان دهک پایین جامعه را صاحب مسکن کند.

اما با گذشت سال ها هنوز هم برخی از واحدهای مسکونی مهر یا به اتمام نرسیده اند و یا اینکه به دلیل برخی مشکلات حقوقی هنوز پیشرفت فیزیکی مناسبی بعد از گذشت سال ها نداشته اند.

اتفاقا دو شهر پردیس و هشتگرد از جمله این شهرها هستند که تعداد زیادی واحد مسکن مهر در حال ساخت دارند که اتفاقا دارای معارض هم هستند.

از ۱۸ هزار مسکن مهر باقی مانده در شهرهای جدید حدود ۴۸۰۰ واحد مسکن مهر دارای معارض هستند. برخی از این واحدهای مسکونی معارض اساسی دارند و برخی نیز معارض هایی دارند که می توان با برخی اقدامات آن مشکل را رفع کرد

سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد مسکن مهر باقی مانده در شهرهای جدید داریم؟ و اینکه آیا هنوز هم واحدهایی هستند که پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد داشته باشندو بلاتکلیف رها شده باشند؟ گفت: از ۱۸ هزار مسکن مهر باقی مانده در شهرهای جدید حدود ۴۸۰۰ واحد مسکن مهر دارای معارض هستند. برخی از این واحدهای مسکونی معارض اساسی دارند و برخی نیز معارض هایی دارند که می توان با برخی اقدامات آن مشکل را رفع کرد.

غفوری ادامه داد: به عنوان مثال در فاز ۸ پردیس و بخش شرقی آن یکی از پیمانکاران را با ۱۴۶۰ واحد مسکونی اقاله کرده و پروژه را جا به جا کردیم. در حال حاضر سه پیمانکار در این پروژه به کار گرفته شده است تا مراحل ساخت را پیش ببرد و اجرا کند.

تا پایان سال آینده که حدود ۴ هزار واحد مسکونی است و عمدتا در شهرهای پردیس، هشتگرد و یک بخشی هم در فولاد شهر و گلبهار داریم به اتمام برسد

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: عمده مسکن های مهر باقی مانده با کمک های صندوق ملی مسکن تزریق مالی می شود بنابراین می توانیم تا پایان امسال آنها را به اتمام برسانیم. البته بخش دیگری که معارض دارد تصورم ما این است که تا پایان سال آینده که حدود ۴ هزار واحد مسکونی است و عمدتا در شهرهای پردیس، هشتگرد و یک بخشی هم در فولاد شهر و گلبهار داریم به اتمام برسد.

غفوری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد مسکن ملی در شهرهای جدید در حال احداث است؟ گفت: بخش مسکن شهرهای جدید کشور به دو بخش تقسیم می شود. در بخش نهضت ملی مسکن بالغ بر ۱۶۸ هزار واحد مسکونی آغاز شده است و در حال پیگیری برای احداث هستیم.

وی افزود: از این تعداد واحد مسکونی بخشی از آنها بر روی پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد هستند و بخشی از آن را در شهرهای جدید سهند، پرند و فولاد شهر تحویل داده ایم و خیلی از شهرهای جدید دیگر آمادگی این را داریم و در حال برنامه ریزی هستیم که برش هایی که دادیم برای امسال در شهریور ماه و هفته دولت افتتاح های بیشتری داشته باشیم.

غفوری با اشاره به اینکه در حال حاضر از بحث نهضت ملی مسکن بالغ بر ۵۴۰۰ واحد مسکونی تحویل شده است گفت: در بحث مسکن مهر بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی را افتتاح کردیم و تحویل دادیم. در بحث رفع نواقص در شهرهای جدید از جمله شهر پردیس اورژانس ساختمان برای رفع نواقص و ایراداتی که احتمالا بعد از تحویل واحدها و افتتاح ها و زمان بهره برداری به وجود می آید ایجاد شده است.

در حال حاضر ۲۱ شهر جدید داریم که قرار است با ایجاد ۲۷ شهر ساحلی جدید، تعداد شهرهای جدید کشور اضافه شود

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد شهر جدید داریم و آیا قرار است تعداد آنها افزایش یابد؟ گفت: در حال حاضر ۲۱ شهر جدید داریم که قرار است با ایجاد ۲۷ شهر ساحلی جدید، تعداد شهرهای جدید کشور اضافه شود.

او ادامه داد: ۷ نقطه از ۲۷ سکونتگاه هدف‌گذاری شده در دولت سیزدهم شامل ۶ شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرا و فرایند عملیاتی شده است و نکته ای که حائز اهمیت است این است که موضوع این شهرها متفاوت با این ۲۱ شهر جدید است چرا که آنها شهرهایی هستند که بر مبنای اقتصاد دریا محور تشکیل خواهند شد.

غفوری گفت: این ۶ شهر جدید و یک شهرک ساحلی، فاز اول از مدیریت اجرایی سکونتگاه‌های ساحلی محسوب می‌شود که هم به لحاظ موقعیت و هم کارکرد به‌نوعی جزو پروژه‌های پرچم دار و پیشران در حوزه توسعه سواحل محسوب می‌شوند. شهرهای جدید تیس، مکران مرکزی، شهر جدید در شهرستان جاسک، شهرهای خلیج‌فارس، بریس، کوشک و شهرک آفتاب از مجموعه سکونتگاه‌هایی هستند که ضمن داشتن نقش و کارکردهای متنوع اقتصادی و اجتماعی، تلاشی برای ارائه الگوهای جدیدی از شهرسازی و معماری متناسب با شرایط اقلیمی، محلی و در عین حال توان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

شهرهای جدید معمولاً با هدف جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها و نیز جلب مهاجرین احتمالی به عنوان موج گیر تأسیس می شوند. در شهرهای جدید فاصله بسیار بیشتر از شهرک با شهر اصلی است و معمولاً خارج از نفوذ شهر هستند.

در ایران ۲۱ شهر جدید ساخته شده است که اکثراً اطراف کلان شهرها مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و اراک قرار گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهد در پی جهش قیمت مسکن در کلانشهرها، تقاضای سکونت در شهرهای جدید اطراف آنها به میزان دو برابر میانگین ۲۳ ساله افزایش یافته‌ است.

اما دولت و سیسات های کلان پا را فراتر گذاشته و قصد دارند تا این بار علاوه بر احداث شهرهای جدید برای سکونت، شهرهایی با هدف های اقتصادی به خصوص اقتصاد دریا پایه گذاری کنند.

کد خبر: ۲۹۵٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha