۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
گرمای شدید و بحران مصرف برق؛ نگاهی به تجربیات جهانی

گرمای شدید و بحران مصرف برق؛ نگاهی به تجربیات جهانی

کشورهای مختلف دنیا با اختلاف سیاست‌های مختلف تشویقی، تنبیهی، فرهنگ‌سازی و... به دنبال اصلاح مصرف برق بوده‌اند و در کشورهایی که مردم با این سیاست‌ها همراهی کرده‌اند، نهایتاً هدف مدنظر حاصل شده است.

به گزارش بازار،  بار دیگر با تشدید افزایش دمای هوا در کشور، شاهد ثبت رکوردهای جدید در تقاضای مصرف برق هستیم و روز گذشته نیز با ثبت رقم بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۱۵۱ مگاواتی تقاضای لحظه‌ای مصرف برق در کشور، رکورد جدیدی به ثبت رسید که برای پایداری شبکه برق، رکورد پیک سایی نیز جابه جا شد.

به دنبال این افزایش شدید مصرف برق، شاهد قطع برق در برخی مناطق پایتخت بودیم و با توجه به اینکه تابستان امسال به طور متوسط ۱.۵ درجه نسبت به میانگین میان مدت، گرم‌تر خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود که در صورتی که کاهش مصرف را نداشته باشیم، بازهم شاهد این قطعی‌های مقطعی و منطقه‌ای باشیم. بر اساس آمار World Resources Institute، مصرف برق در کشور ما ۶ برابر میانگین جهانی است و قطعاً اصلاح  این آمار وحشتناک راهی برای جلوگیری از عدم قطعی برق خواهد بود.

گرمای هوا و به وجود آمدن چالش‌هایی در مسیر تولید برق تنها مختص کشور ما نیست و این مورد به چالشی برای بسیاری از نقاط جهان، حتی کشورهای پیشرفته تبدیل شده‌ است. کشورهای مختلف دنیا با اختلاف سیاست‌های مختلف تشویقی، تنبیهی، فرهنگ‌سازی و... به دنبال اصلاح مصرف برق بوده‌اند و در کشورهایی که مردم با این سیاست‌ها همراهی کرده‌اند، نهایتاً هدف مدنظر حاصل شده است.

در ادامه برخی از این سیاست‌ها که ممکن است پاسخگوی کشور ما نیز باشند را بررسی خواهیم کرد:

۱. صرفه‌جویی اجباری با سیاست‌های تنبیهی!

کشور برزیل یکی از کشورهایی است که با مشکل عدم هم‌خوانی تولید و مصرف برق مواجه است. مقامات این کشور برای حل این مشکل متوسل به زور شده و برنامه کاهش ۲۰ درصدی میزان مصرف برق را چه برای برق خانگی و چه در بخش صنایع و خدمات به  اجرا درآوردند. بر این اساس اگر کسی بیش از حد مجاز برق مصرف کند، برق خانه یا کارخانه وی قطع خواهد شد!

۲. کوپن خرید وسایل برقی کم‌مصرف

کشور فرانسه سیاست‌های تشویقی را مدنظر قرار داده و بر این اساس به مردم برای تعویض لوازم برقی قدیمی و کهنه و تعویض آن با وسایل بهینه جدید، کوپن تعلق می‌گیرد.

۳.  سهمیه‌بندی برق!

کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌های همواره با مشکل تأمین برق روبه‌رو بوده و این مشکل در تابستان به طور ویژه خود را نشان داده است. بر این اساس کشورهایی ازجمله کوبا و آرژانتین در مقاطعی سهمیه‌بندی برق مشترکان را در دستور کار قرار دادند.

۴. پرداخت یارانه در ازای صرفه‌جویی

کشور یونان نیز که جزو گرم‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود، همواره با چالش تولید برق روبه‌رو بوده است. یکی از سیاست‌هایی که این کشور برای تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اجرا کرده است، پرداخت یارانه نقدی به مشترکین کم‌مصرف است.

۵. افزایش مالیات بر مصرف اضافی

دولت مالزی برای مشترکین نسبت به جمعیت خانواده، سقف مصرفی را معین کرده و در صورتی که خانواری از سقف مصرف عبور کند، به مقدار اضافه‌ای که مصرف کرده است، مالیات تعلق می‌گیرد.

۶. پول بیشتر در ازای مصرف بیشتر

کشور آمریکا و به ویژه ایالت‌های غربی و جنوبی این کشور در فصل تابستان با مشکل تأمین برق روبه‌ور هستند. بر همین اساس در فصل تابستان برای آنها سقف مصرفی تعیین شده که در صورت عبور از آن باید جریمه بدهند. همچنین قیمت برق در ساعات اوج مصرف نیز افزایش پیدا کرده و شهروندان در فصل تابستان موظف به سرویس دوره‌ای لوازم برقی و عایق‌بندی محل زندگی خود هستند.

۷. کاهش تقاضای برق در ساعات اوج مصرف

اتحادیه اروپا توافق کرده است که کشورهای عضو به طور داوطلبانه تقاضای برق خود را به میزان ۱۰ درصد و در ساعات اوج مصرف به میزان ۵ درصد کاهش دهند. این توافق شامل اقدامات متنوعی از جمله محدود کردن درآمد بازار برای تولیدکنندگان برق با استفاده از تکنولوژی‌های خاص و جمع‌آوری و توزیع مجدد درآمدهای اضافی به مصرف‌کنندگان نهایی است.

۸. صرفه‌جویی ۱۵ درصدی مصرف برق با کمپین «با انرژی»

در راستای همراه کردن مردم، در کشور ما نیز کمپینی به نام «با انرژی» شکل گرفته که درصدد یافتن راهی برای کاهش و جبران کمبود برق کشور در فصل تابستان است. استفاده از «لوازم برقی کارآمد» ازجمله لامپ‌های کم‌مصرف LED، ترموستات‌های هوشمند و دستگاه‌های دارای رتبه انرژی ستاره مورد تأکید این کمپین است.

برای ملحق شدن به این پویش کافی است برای نصب اپلیکیشن به سایت www.ba-energy.ir مراجعه و یا از طریق #١٥٢١* و یا تماس با شماره ٠٩١٢٩٩٩٧٥ اقدام کنید. این نرم افزار ساده‌ترین و عملیاتی‌ترین راهکارها برای مدیریت مصرف برق را به شما آموزش می‌دهد و می‌توانید با کمترین هزینه میزان مصرف برق را مدیریت کنید.

پس از نصب اپلیکیشن با انرژی و صرفه‌جویی ۱۵ درصدی در مصرف برق می‌توانید در قرعه‌کشی این پویش که شامل ٣٠٠ خودرو و میلیاردها تومان کمک هزینه خرید لوازم برقی و لوازم دیجیتال و بسته‌های اینترنت است، شرکت کنید.

از دیگر جوایز دوره اول این پویش می توان به ١٥ دستگاه خودرو، ١٥٠ کمک هزینه خرید ١٠٠ میلیون تومانی، ١٥٠٠ کمک هزینه خرید ١٠ میلیون تومانی و ١٥ هزار کمک هزینه خرید یک میلیون تومانی و ١.٥ میلیون جایزه اپراتوری اشاره کرد.

برای افزایش تعداد برندگان قرار است قرعه‌کشی در دو سطح کشوری و استانی برگزار شود. در قرعه کشی استانی، سهم هر استان از جوایز بزرگ بیشتر خواهد شد، به طوری که مردم هر استان که صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند، سهم بیشتری از جوایز بزرگ خواهند برد. برای هر استان یک خودرو در نظر گرفته شده است و مابقی خودروها به ترتیب سهم استان‌هایی خواهد بود که هم استانی‌ها یکدیگر را تشویق به صرفه‌جویی کرده و در مجموع صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha