۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
میلگرد و تیرآهن هم قیمت شد!

میلگرد و تیرآهن هم قیمت شد!

بخش فولاد، یکی از ارکان اصلی اقتصاد، درحال حاضر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. قطعی برق، محدودیت نقدینگی و رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز، به کاهش تولید، تقاضا و صادرات در این بخش منجر شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: در روزهای آخیر بخش آهن و فولاد با چالش‌های متعددی از جمله قطعی برق، محدودیت نقدینگی و کمبود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند. این امر به کاهش تولید و تقاضا در حلقه‌های مختلف این بخش منجر شده است.

همچنین در معاملات روزانه، دلار از حمایت ۷ ماهه خود عبور کرد و به پایین‌ترین سطح در این مدت رسید و در مرز کانال ۵۸ هزار تومان قرار گرفت.

این سطح حمایتی در حال حاضر به عنوان نقطه عطفی کلیدی برای روند آتی دلار تلقی می‌شود و باید دید در هفته جاری با توجه به شکل‌گیری فضای مثبت پس از انتخابات، روند کاهشی نرخ دلار ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

در پایان هفته گذشته قیمت آهن آلات به ویژه در بازار میلگرد روند افزایشی داشت و در اتفاقی کم‌سابقه با قیمت روز تیرآهن تقریبا یکسان گزارش شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه ۲۷.۴۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد نیشابور حدود ۲۸ هزار تومان و قیمت میلگرد ظفربناب ۲۸.۸۰۰ تومان به فروش رسید در همین راستا کف قیمت تیرآهن ۱۴، قیمت تیرآهن ۱۶ و قیمت تیرآهن ۱۸ نیز ۲۸.۵۰۰ تومان اعلام می‌شود که این اتفاق کم سابقه هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد که گویا یکی از علل آن توقف صادرات است.

کاهش معاملات میلگرد

در تالار صنعتی بورس کالا در ۲۰ تیرماه، کمترین میزان معاملات انواع میلگرد از ابتدای سال به ثبت رسید. با وجود افزایش ۰.۵ درصدی پایه قیمت میلگرد، فقط ۱۰ درصد از عرضه‌ها به فروش رسید و برای مقاطع طویل عرضه‌شده رقابتی وجود نداشت.

قیمت شمش در بورس کالا ۰.۷ درصد افزایش یافته، اما تقاضا در بازار داخلی به شدت کاهشی است و عملا رقابتی در بازار وجود ندارد. قیمت شمش با احتساب هزینه‌های حمل به ۲۶ هزار تومان می‌رسد، در حالی که خرید آن برای کارخانه‌های میلگرد با بحران کمبود نقدینگی و مشتری صرفه اقتصادی ندارد.

دو فصل بهار و تابستان معمولا اوج تقاضا برای میلگرد و مقاطع طویل است، اما رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز کاهش تقاضا و معاملات در رینگ فیزیکی بورس را به دنبال داشته است.

مشکلات مالی نوردکاران

کمبود نقدینگی در واحدهای نورد قدرت خرید را از تولیدکنندگان گرفته و آنها را در چرخه‌ای معیوب گرفتار کرده است. با کاهش رقابت و معاملات، قیمت‌ آهن آلات همچنان در حال افزایش است که نیاز به بررسی دارد.

با توجه به کمبود تقاضا در داخل، تقویت راه‌کارهای صادراتی و تسهیل قوانین فروش بین‌الملل می‌تواند به عنوان راهکار و ناجی این بخش عمل کند.

در حالی که تقاضا در داخل کم است، روند صادرات نیز در شرایط مطلوبی نیست. آمار نشان می‌دهد که میزان صادرات فولاد ایران در ۳ ماه نخست سال ۴۰۰ میلیون دلار از نظر درآمد ارزی کاهش یافته و صادرات محصولات فولادی ۲.۴ درصد افت کرده است.

تحریم‌های داخلی، قوانین خلق‌الساعه و کاهش ۳۲ درصدی ارزش صادرات شمش از جمله چالش‌های صادرات زنجیره فولاد هستند. دولت باید رسیدگی به بخش فولاد را در دستور کار خود قرار دهد، در غیر این صورت با ادامه روند فعلی، بسیاری از واحدهای نورد کوچک و متوسط تعطیل خواهند شد. در پایان باید گفت طبق شواهد تقاضای آهن در بازر داخلی به شدت کاهش یافته و صادرات نیز متوقف شده که این امر بازار آهن را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha