۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
فاصله وعده‌ها تا واقعیت | چهاردهمی‌ها با نهضت ملی مسکن چه می‌کنند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

فاصله وعده‌ها تا واقعیت | چهاردهمی‌ها با نهضت ملی مسکن چه می‌کنند؟

سمنان- نهضت ملی مسکن آن‌طور که باید و شاید طبق وعده و پیش بینی دولت سیزدهم پیش نرفت اما سوال اصلی اینجا است که دولت چهاردهم در قبال این طرح چه دیدگاهی خواهد داشت؟

بازار، گروه استان‌ها: نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم می دانند طرحی که ابتدا به نوعی دیگر در دولت احمدی نژاد رونمایی شد و قرار بود که هزینه زمین را از ساخت مسکن کم کرده تا در نتیجه خانه در سبد خانواده ها به خصوص قشر متوسط، ارزان تر تمام شود چرا که در این نوع مسکن، خانواده ها تنها پول ساخت خانه را می دهند آن هم به صورت اقساط؛

نهضت ملی مسکن در ادامه همان طرح مسکن مهر به نوعی مسکن دولتی را نمایندگی می کند که در آن هزینه زمین حذف شده تا مسکن ارزان تر تمام شود. در واقع ایده ایده درستی است اما مشکل اینجا است که در کشورمان همیشه تضمینی وجود ندارد که ایده درست به اجرای درست هم متصل شود.

چرا مسکن دولتی؟

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، می گوید: مسکن دولتی، می تواند راه میانبری برای خانه دار شدن مردم به ویژه قشر متوسط رو به پایین جامعه باشد البته بماند که اجرای نادرست و نامناسب آن در دولت احمدی نژاد بعلاوه در نظر نگرفتن اثر تورمی و تلاطم های دلاری و ارزی و ریالی از سوی او، یک اشتباه مهلک بود و حتی توانست ضربه ای هم به اعتماد مردم به اساس خانه های دولتی بزند.

حسن همتیان با بیان اینکه همین موضوع هم باعث شد تا روحانی اصلا خودش را وارد چنین ورطه ای نکند، ابراز کرد به نظرمی رسد در آن برهه حسن روحانی عقیده داشت که یک سر آن کاملاً باخت است و اگر دولت هنر کند که همین مسکن های نیمه ساخته باقی مانده از احمدی نژاد را تمام کند، شاهکار کرده است.

استاندار سمنان: تعهد نهضت ملی مسکن ۳۰ هزار واحد در استان سمنان و ۳۰ هزار واحد در شهر جدید ایوانکی بود

وی با بیان اینکه از سوی دیگر او نگاه ویژه تری به وضعیت تورمی و رشد قیمت ها نیز داشت موضوعی که از دیدگاه احمدی نژاد آنچنان جدی گرفته نمی شد، افزود: دولت سیزدهم اما چنین اعتقادی نداشت شهید رئیسی عقیده داشت که هنوز مسکن دولتی جواب می دهد اما نه آنطور که احمدی نژاد عمل کرد و حتی روحانی ترسید آن را ادامه دهد بلکه مردم باید خودشان آن را بسازنند هر طور که می خواهند با هر نقشه ای که می خواهند و حتی در هر جایی که تمایل دارند. لذا طرح بافت فرسوده، مسکن خود مالکی، قرارگاه امام حسن(ع)، نهضت ملی مسکن، طرح جوانی جمعیت و ... مطرح شد تا نشان دهد این طرح انعطاف خوبی دارد.

فاصله وعده‌ها تا واقعیت | چهاردهمی‌ها با نهضت ملی مسکن چه می‌کنند؟

دولت سیزدهم و نهضت ملی مسکن

حالا دیگر دولت سیزدهم به پایان خود رسیده و دولت چهاردهم در ابتدای خط قرار دارد به عقیده کارشناسان دولت نهضت ملی مسکن را ادامه می دهد اما امکان دارد که مقابل توسعه کمی آن بایستد یعنی به عبارت دیگر پزشکیان احتمال دارد بر این عقیده باشد که همین واحد های موجود را باید تکمیل و تحویل داد چه برسد به واحد های جدید و متقاضیان جدید. یک کارشناس حوزه مسکن نیز در گفتگو با بازار، می گوید: گزاره، گزاره درستی است که بگوییم دولت سیزدهم هم نتوانست به درستی در زمینه مسکن دولتی عمل کند زیرا دولت رئیسی هم نتوانست سالانه یک میلیون مسکن بسازد.

حمید رضا طاهری با بیان اینکه نهضت ملی مسکن در امتداد مسکن مهر قدری خوش بینانه بود، تاکید کرد: برای مثال در همین استان سمنان ۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تعهد شد و مسئولان وعده آن را دادند اما شاهد هستیم که عملیات ساخت ۲۰ هزار خانه آغاز شده و حتی تعداد کل واحد های تحویل داده شده به نظر می رسد که شش هزار واحد هم نباشد.

وی افزود: به نظر می رسد شهید رئیسی هم آنقدرها فکر تورم و این میزان رشد عجیب قیمت ها را نمی کرد در نتیجه وام ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت در سال ۱۴۰۰ حتی افزایش هم یافت هر چند مردم عقیده دارند که با ۸۰۰ میلیون تومان وام هم نمی توان خانه ۱۱۰ متری را ساخت.

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن

اما نهضت ملی مسکن در استان سمنان چه وضعیتی دارد؟ با این توضیح که استان سمنان دارای دو اداره کل راه و شهرسازی است یعنی یکی راه و شهرسازی استان سمنان و یکی شرق استان که شامل شاهرود و میامی می شود لذا در نهضت ملی مسکن هم به ناچار پنج شهرستان سمنان، سرخه، آرادان، گرمسار، مهدیشهر و دامغان در یک مجموعه و دو شهرستان شاهرود و میامی در مجموعه دیگری قرار می گیرد.

استاندار سمنان: یک هزار و ۶۸۶ قطعه زمین ۲۰۰ متری رایگان هم در قالب طرح جوانی جمعیت به متقاضیان در استان سمنان واگذار شد

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه تعهد نهضت ملی مسکن ۳۰ هزار واحد در استان سمنان و ۳۰ هزار واحد در شهر جدید ایوانکی بود، گفت: نهضت ملی مسکن یکی از ماندگار ترین خدمات و طرح های دولت شهید رئیسی محسوب می شود.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه ۲۰ هزار و ۶۲۷ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان سمنان در دست ساخت قرار دارد، افزود: دو هزار و ۹۵۲ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تاکنون تحویل مردم و متقاضیان شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۸۶ قطعه زمین ۲۰۰ متری رایگان هم در قالب طرح جوانی جمعیت به متقاضیان در استان سمنان واگذار شده است، تاکید کرد: این زمین ها برای کسانی است که فرزند سوم و یا بیشتر آنها در سال ۱۴۰۰ و به بعد متولد شده باشد.

۱۶ سایت برای نهضت ملی مسکن سمنان آماده سازی شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، از آماده سازی ۱۶ سایت برای نهضت ملی مسکن در سمنان خبر داد و گفت: عملیات ساخت بسیاری از واحد ها و بلوک ها در این سایت ها آغاز و حتی بعضاً به اتمام رسیده است.

سیدمحمد حسینی طباطبایی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم محسوب می شود، تاکید کرد: ۱۶ سایت برای ساخت نهضت ملی مسکن در سمنان آماده سازی شد.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آماده سازی در این سایت ها توسط شهرداری انجام شده و یا در حال صورت گرفتن است، افزود: خدمات روبنایی، ساخت واحد های تجاری، مدرسه و مسجد در این ۱۶ سایت در دستور کار راه و شهرسازی استان سمنان قرار دارد.

تفاهم نامه ساخت مدارس و مساجد

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه تفاهم ساخت مدارس با مجموعه نوسازی مدارس استان سمنان انجام شده است، ابراز کرد: در زمینه پرداخت سهم یک سوم وزارت راه و شهرسازی در بحث خدمات زیربنایی نیز این نوید را می دهیم که قسط اول مبالغ در سال ۱۴۰۳ هفته قبل پرداخت شده است.

حسینی طباطبایی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از پروژه ها و برخی سایت های ما در سمنان در حال نزدیکی به مرحله بهره برداری هستند لذا امیدواریم دستگاه های خدمات رسان همت کنند و آب و برق مورد نیاز نهضت ملی مسکن را فراهم کنند تا خدمات مطلوبی را در این ۱۶ سایه به مردم متقاضی این طرح بدهیم.

فاصله وعده‌ها تا واقعیت | چهاردهمی‌ها با نهضت ملی مسکن چه می‌کنند؟

تحویل ۲ هزار خانه در شاهرود و میامی

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز با بیان اینکه ساخت چهار هزار و ۴۰۳ واحد مسکونی در شهرستان های شاهرود و میامی در حال انجام است، گفت: تاکنون دو هزار و ۴۸ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن و مسکن مهر باقی مانده از دولت های قبل، در شاهرود و میامی تحویل متقاضیان شده است.

امیر عمیدی با بیان اینکه ۳۲۰ هکتار زمین به محدوده شهری شهرستان‌های شاهرود و میامی اضافه شد که این امر یکی از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم محسوب می شود، ابراز کرد: الحاق ۵۹۶ هکتار دیگر به محدوده شهری در دستور کار است.

کارشناس مسکن: به نظر می رسد که دولت چهاردهم اصلاً چاره ای جز ادامه روند نهضت ملی مسکن نداشته باشد

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبل فقط ۶۵ هکتار به محدوده شهری شهرستان‌های شاهرود و میامی اضافه شده بود، افزود: یکهزار و ۳۰۰ مورد تسهیل و رفع موانع در ساخت و ساز مسکونی و تجاری در شهرها از طریق طرح در دبیرخانه ماده پنج انجام شد.

چهاردهمی ها چاره ای ندارند

یک کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تعهد استان سمنان در نهضت ملی مسکن ۶۰ هزار واحد بود که ۳۰ هزار واحد آن مختص به شهر جدید ایوانکی برای سرریز جمعیت شهری تهران بزرگ است و ۳۰ هزار واحد دیگر در سایر نقاط استان؛ به نظر می رسد از این بین ۱۸ هزار واحد سهم غرب و مابقی سهم شرق استان سمنان بوده است. تعداد کل واحد های تحویلی نهضت ملی مسکن در استان به هفت هزار واحد نیز نمی رسد.

حسین پاشایی بیان می کند: نهضت ملی مسکن در برخی نقاط تا ۸۰ درصد پیشرفت دارد و سایت های آن آماده شده است لذا به نظر می رسد که دولت چهاردهم اصلاً چاره ای جز ادامه روند نهضت ملی مسکن نداشته باشد زیرا کار به جایی رسیده که نمی توان آن را ترک کرد.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha