۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
تجارت ایران با اتحادیه اروپا در دولت شهید رئیسی افزایشی شد
یورواستات خبر داد:

تجارت ایران با اتحادیه اروپا در دولت شهید رئیسی افزایشی شد

آمارهای یورواستات از رشد تجارت ایران و اتحادیه اروپا در دولت سیزدهم خبر می‌دهد؛ این در حالی است که تجارت ایران با اروپا قبل از آغاز به‌کار این دولت و در سال‌های پایانی دولت قبل به شدت کاهش یافته بود.

به گزارش بازار، دولت سیزدهم با رویکرد تعامل سازنده خود نه‌تنها توانسته حجم تجارت با همسایگان و کشورهای دوست را افزایش دهد، بلکه آمارهای مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد این دولت همچنین در توسعه روابط تجاری با اتحادیه اروپا موفق عمل کرده است.

تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سال آخر دولت قبل یعنی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ روبرو شده بود و به حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسید که این رقم یک‌چهارم تجارت دو طرف در سال ۲۰۱۸ بود.

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به رغم از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای کشور و اتخاذ سیاست فعال و طلبکارانه از غرب شاهد رشد تجارت ایران با اتحادیه اروپا بوده‌ایم.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۲۹ درصدی نسبت به سال آخر دولت دوازدهم روبرو شد و از ۷۱۲ میلیون یورو به ۹۲۳ میلیون یورو افزایش یافت.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۲ نیز به یک میلیارد و ۵۷ میلیون یورو رسید که ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ نیز ۸۰۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد که این رقم رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است.

به همین ترتیب صادرات اتحادیه اروپا به ایران در دولت شهید رئیسی صعودی شده و از سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۰ با رشد چهار درصدی به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو در نخستین سال فعالیت دولت وی رسید.

در سال ۲۰۲۲ نیز صادرات اروپا به ایران با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال آخر دولت دوازدهم به چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو رسید و در سال ۲۰۲۳ نیز بالغ بر سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون یورو بوده که این رقم رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است.

بر اساس این گزارش در سه ساله فعالیت دولت سیزدهم یعنی طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۱۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده که ۱۲ میلیارد یورو از این رقم مربوط به صادرات اتحادیه اروپا به ایران بوده و دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو نیز شامل واردات از ایران بوده است.

کد خبر: ۲۹۵٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha