۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر

نامه رئیس جمهوری منتخب به محمد مخبر در فضای مجازی بحث برانگیز شده و افکارعمومی موضوعاتی را نسبت به آن مطرح کرده‌اند.

به گزارش بازار، ماجرای نامه «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری منتخب به «محمد مخبر» در فضای مجازی و رسانه‌ای بحث برانگیز شده است. پزشکیان به معاون اول دولت سیزدهم که حالا بنا بر قانون اساسی تا زمان برگزاری مراسم تنفیذ مدیر قوه مجریه است، در نامه‌ای ابلاغ کرده که از هر گونه عزل و نصب‌ خودداری کرده و موارد ضروری را با اطلاع وی انجام دهد.

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر

این موضوع با واکنش‌هایی روبرو شده و منتقدان دو نکته را به رئیس جمهوری منتخب یادآور شده‌اند. اول اینکه برخی با یادآوری نامه مخبر، سرپرست دولت شهید رئیسی که بیش از یک ماه پیش در ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ و قبل از برگزاری انتخابات همین دستورات را به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرده بود، نسبت به ابلاغ مجدد چنین موضوعی آن هم در فضایی که دولت شهید رئیسی در مراحل مختلف خصوصا برگزاری انتخابات نهایت همکاری و امانت‌داری را انجام داده، این مسئله را غیرضرور و خارج از فضای واقعی تعامل دولت سیزدهم توصیف کردند.بنابراین با توجه به بخشنامه رسمی دولت در عدم عزل و نصب و جابه‌جایی نیروها که یک ماه پیش ابلاغ شده و خود را ملزم به رعایت آن می‌داند، لزومی نسبت به نگارش نامه مذکور در این خصوص احساس نمی‌شود.

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر

ثانیا کارشناسان نیز مطرح کردند تا زمان انجام مراسم تنفیذ، دولت مستقر عهده‌دار امور است و قطعا با توجه به رفتار مدیریتی که سرپرست دولت شهید رئیسی قبل از انتخابات نشان داده، در این زمان کوتاه تا استقرار دولت چهاردهم نیز به وظایف قانونی خود عمل می‌کند.«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه بیان کرده « معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان مدیر قوه‌ی مجریه تا روز تنفیذ عهده‌دار مسئولیت‌های رئیس جمهور است و پس از آن نیز تا زمانی رئیس‌جمهور جدید بخواهد، می‌تواند به کارش به عنوان معاون اول ادامه دهد.»در همین راستا، «ابراهیم رضایی» نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی طی مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « قرار بود که رئیس‌جمهور مجری قانون باشد نه ناقض آن! طبق قانون آقای پزشکیان بعد از تنفیذ عهده‌دار ریاست‌جمهوری می‌شود و طبق اصل ۱۱۹ قانون اساسی، اختیاری برای دستور دادن به قوه مجریه ندارد. ان‌شاءالله که سهوی است.»

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر


به ویژه اینکه برخی نیروهای اصلاح طلب با بدگمانی حاصل از این نامه ضمن متهم‌سازی علت ابلاغ آن را احتمال استقرار نیروهای جدیدی در قوه مجریه توصیف کرده و در مقابل برخی کاربران این نامه را به عنوان دستاویزی برای هیاهوسازی اصلاح‌طلبان در تغییرات گسترده و اتوبوسی در دولت آینده قلمداد کرده‌اند.

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر


با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهور منتخب بیش از پیش خصوصا در دوران گذار مدیریتی و در تعامل مثبت با دولت مستقر باید موارد لازم را برای اجتناب از ایجاد فضای منفی سیاسی رعایت کند.

تذکر افکار عمومی به پزشکیان درباره نامه به مخبر


موضوعی که در مدیریت آینده دولت نیز اثربخش خواهد بود و دولت چهاردهم را در رسیدن به اهداف و عمل به وعده‌هایی که به مردم داده کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۴٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha