۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم

نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به حجم جوجه‌ریزی و تولید در ماه‌های اخیر نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم.

به گزارش بازار، محمد علی کمالی سروستانی گفت: بنابر آمار طی ماه‌های گذشته حدود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم که در شرایط کنونی مرغ آن به بازار عرضه می‌شود که براین اساس روند بازار عادی است.

به گفته او، امسال در دهه اول محرم همانند سنوات گذشته تغییر افزایش قیمت ناشی از شرایط مساعد تولید نداریم، کمااینکه در شرایط کنونی مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب و حمایتی اعلامی اواسط سال گذشته عرضه می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته نرخ مصوب هرکیلو مرغ ۵۸ هزار تومان اعلام شد، درحالیکه متوسط فروش طی این ماه‌ها ۵۲ هزار تومان بوده است.

نیازی به واردات مرغ نداریم

کمالی سروستانی با بیان اینکه صادرات مرغ در تعدیل قیمت و تنظیم بازار خیلی کارساز نبوده است، افزود: با توجه به آنکه عمده صادرات ما به عراق انجام می‌شود، از این رو به سبب محدودیت مصرف نتوانستیم بیش از حد نیاز به عراق صادرات داشته باشیم. هرچند در ایام اربعین درخواست از سوی عراق افزایش می‌یابد، اما ذخایر ما درحدی است که اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

مشاور اتحادیه مرغداران مرغداران گوشتی ادامه داد: در شرایط فعلی درخواست ما این هست که بدلیل تولید مازاد، شرکت پشتیبانی امور دام که در ماه‌های گذشته اقدام به واردات مرغ کرده است، اکنون از توزیع آن در بازار اجتناب کند تا زیان مرغداران استمرار نیابد.

او با بیان اینکه نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم، افزود: با توجه به حجم تولید مازاد بر نیاز کشور نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم، براین اساس واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی نباید وارد شود چراکه بنابر آمار نیاز ماهانه کشور حدود ۲۳۰ هزار تن است، درحالیکه اکنون ماهانه ۲۶۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود.

کمالی سروستانی در ادامه افزود: متاسفانه واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش و خریدهای قبل در حال انجام است یا این احتمال وجود دارد که تجار به موقع وارد نکردند و پول نزد خودشان نگه داشتند یا کاهلی کردند، اما به هرحال توصیه ما این هست که مرغ‌های خریداری شده وارد ایران نکنند و در بازارهای دیگر به فروش رسانند.

شیوه خرید حمایتی مرغ باید اصلاح شود

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه خرید حمایتی به شکل کنونی راهگشا نیست، گفت: در حال حاضر مرغداران سرنحوه خرید و پرداخت مشکل دارند چراکه پشتیبانی امور دام بدنبال تهاتر با نهاده‌های دامی است و به سبب آنکه قیمت ذرت از بازار آزاد گرانتر تمام می‌شود، با انتقاد مرغداران روبر شده است و از طرفی بخشی از خرید باید وجه نقد بدهند تا مرغدار بتواند جوجه ریزی دور آینده را انجام دهد.

او با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ طی یکسال گذشته تغییری نداشته است، افزود: واقعیت این هست که قیمت مصوبی نزدیک یکسال برای مرغ و جوجه یکروزه اعلام نشده است، هرچند اعتقادی به قیمت دستوری نداریم. همین الان که قیمت دستوری است هیچ وقت کارکرد نداشته است چرا که در شرایط فعلی که مرغ کمتر از این نرخ عرضه می‌شود، آیا دولت مابه التفاوت پرداخت می‌کند، در غیر این صورت قیمت گذاری دستوری معنا ندارد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: هم اکنون در استان خوزستان بواسطه کاهش تولید و عدم تجهیز تمامی واحدهای مرغداری به سیستم‌های سرمایشی، مرغداران با ظرفیت حداقلی جوجه ریزی انجام دادند یا تولید با وزن حداقلی انجام شده که این امر منجر به نوسان قیمت در این استان و ورود تعزیرات شده است، درحالیکه دولت به استان‌های دیگر بدلیل افزایش تولید خسارت پرداخت نمی‌کند که براین اساس قیمت دستوری معنا ندارد و باید خرید حمایتی باشد به طوریکه با افزایش تولید با نرخ حمایتی اقدام به خرید و ذخیره سازی کند.

او از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی جوجه‌های وارداتی و سویه‌های وارداتی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به ماه گذشته روند کاهشی داشته است.

کد خبر: ۲۹۴٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha