۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
افزایش سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار تا ۱ میلیارد دلار| عدد اختلاس بندر امام چقدر است؟
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

افزایش سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار تا ۱ میلیارد دلار| عدد اختلاس بندر امام چقدر است؟

صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عدد واقعی اختلاس در بندر امام خمینی را نمی دانم از احتمال افزایش سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار تا ۱ میلیارد دلار خبر داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی اکبر صفایی در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه حمل‌ونقل دریایی با اشاره به این موضوع که موفقیت های خوبی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم اما بنا به دلایلی مانند تحریم ها امکان بیان بیشتر از سرمایه گذاری خارجی نداریم گفت: با ۵ کشور خارجی به قرارداد و کار اجرایی رسیده‌ایم که یکی از آن کشورها هند است. همانطور که می دانید سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری در بندر چابهار با هندی ها انجام شد و برای فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری نیز به توافق رسیدیم که امکان افزایش به یک میلیارد دلار را دارد.

سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری در بندر چابهار با هندی ها انجام شد و برای فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری نیز به توافق رسیدیم که امکان افزایش به یک میلیارد دلار را دارد

او افزود: تسهیل تجارت با کشورهای همسایه یکی از اقداماتی است که در ترانزیت نمود پیدا می‌کند و در همین راستا میزان ترانزیت از طریق دریا در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید و امسال به رشد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در رشد تجارت دریا برد با فعالیت ارزشمند در توسعه تجارت خارجی شاهد این بودیم که در سال ۱۴۰۲ تجارت دریا برد به ۲۳۷ میلیون تن برسد خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۰ میلیون تن تجارت دریا برد محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. در همین زمان بنادر شمالی نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند.

توسعه زیرساخت‌ها که با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور انجام می‌شود و ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت به بهره‌برداری رسیده یا تحویل بخش خصوصی شده و ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است

او خاطر نشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها که با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور انجام می‌شود و ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت به بهره‌برداری رسیده یا تحویل بخش خصوصی شده و ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰۵ پروژه با اعتبار ۱۴۸ همت در حال اجرا قرار دارد که برخی از آن‌ها بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات بخش نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات بندری استراتژیک در بنادر کشور داریم که عمر طولانی داشتند به همین خاطر نسبت به ساخت یا خرید ۲۹۲ فروند تجهیز بندری اقدام شد که ۸۳ فروند آن تحویل شده و باقی از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است. همچنین ۱۳۰ فروند تجهیز بندری توسط بخش خصوصی تهیه شده است.

صفایی با بیان اینکه میزان تردد دریایی از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ هزار فروند افزایش یافته است خاطر نشان کرد: در حوزه شفاف سازی و مقابله با فساد، یکپارچه‌سازی کل شبکه نرم افزاری کشور انجام شد که در بندر شهید رجایی به صورت آزمایشی در حال اجرا است، به‌طوری‌که تمامی ۸۰ نرم افزار سازمان در ۴ نرم افزار قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت رسیدگی به اختلاس در بندر امام خمینی(ره) به کجا رسید؟ گفت: اقدامات خوبی توسط وزارت اطلاعات و دستگاه‌های قضایی انجام شده است و خبرهای خوبی به مردم داده می‌شود.

عدد واقعی اختلاس در بندر امام خمینی را نمی دانم، رقم اختلاس همانی است که آنرا در همان روزهای نخست اعلام کردم به هر حال الان عددی در خاطرم نیست

او در پاسخ به این پرسش که گفته شد رقم این اختلاس ۲ میلیون دلار بوده و آیا در سه ماه اخیر اقدامی که نشان دهد پیشرفتی در این رابطه انجام شده است وجود دارد؟ ادامه داد: عدد واقعی اختلاس در بندر امام خمینی را نمی دانم، رقم اختلاس همانی است که آنرا در همان روزهای نخست اعلام کردم به هر حال الان عددی در خاطرم نیست.

صفایی ادامه داد: در این رابطه اقدامات خوبی از سوی حراست سازمان بنادر، اداره اطلاعات شهرستان و دستگاه قضایی شهرستان انجام شده است. خبرهایی خوبی داریم، اما به لحاظ قانونی و امنیتی نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم. به محض اینکه به خبرهای خوبی برسیم آنرا اعلام می کنیم اما روند، روند خوبی است.

وی با اشاره به توسعه دریا محور بیان کرد: ما در سازمان بنادر هم‌زمان با انجام مطالعات سیاست‌های توسعه دریا محور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ۷ دسته مطالعات زیربنایی انجام دادیم که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱ جزیره کشور، سند برنامه ریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه دریامحور می‌شود.

صفایی یادآور شد: در حوزه فاوا بخش‌های زیرساخت و پشتیبانی تقویت شده‌اند، زیرا روزانه حدود ۷۰۰ هزار حمله به شبکه دریایی کشور انجام می‌شود که تا کنون همه این حملات توسط کارشناسان متخصص و متعهد ما خنثی شده‌اند. همچنین یک سیستم کاملاً پشتیبان داریم که در عرض ۳ ساعت می‌توانیم سیستم جایگزین را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بخش تحول‌آفرینی در فضای کسب و کار اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد و ۳۱ نوع خدمت در سایت دولت قرار داده شد تا مردم بتوانند اقدام به ثبت شرکت کنند.

وی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالای اساسی نیز گفت: تا ۱۸ تیرماه امسال حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی تخلیه بارگیری شده است و این میزان در سه سال اخیر سالانه ۲۵ میلیون تن بوده است.

صفایی افزود: کالای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن است و ظرفیت اسکله‌های ایران بیش از ۲ برابر این عدد است، لذا مشکلی در این خصوص موجود ندارد و الان میزان ورود و خروج کالا در بنادر برابری می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.

صفایی همچنین به عملکرد روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: ۷۴۱ گزارش تصویری و کلیپ، ۹۳ هزار خبر در رسانه‌های مکتوب، ۱۲۸۹ ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی پخش و منتشر شد که ۶۷ میلیون بازدید کننده داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، احداث بندر خمیر، طراحی بندر لنگه، سیلوی مکانیزه غلات با ظرفیت یک میلیون تن، ۷۰۰ هکتار زیرساخت اساسی، ۲۹۲ شناور و تجهیزات استراتژیک، بندرگاه در بندر عباس با ۴ کیلومتر عمق پیشرفت، بندر چمخاله، بندر بوموسی، اروند کنار، ۲۲ فروند اسکله گردشگری، افزایش ۳۱ فروند کشتی تجاری، بندر گناوه، دیلم و اروندکنار، انجام مطالعات مهندسی ارزش و اسکله نفتی بندر چابهار از جمله پروژه‌های شاخص به شمار می‌روند.

وی، سن ناوگان تجاری دریایی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند.

کد خبر: ۲۹۴٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha